Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Finnes det en gratis bildehost som ikke voldtar rettighetene dine?

 

Eller skyter jeg i mørke?

Flickr voldtar rettighetene dine i teorien, men i praksis har jeg til dags dato aldri opplevd at det har ført til noe. Ellers kan du jo alltids laste opp i så lav oppløsning at bildene ikke er av stor verdi for noen.

Hold deg under 200 bilder på siden. Om du legger inn flere mister du tilgang til dem om du ikke betaler. Og om du har betalt og har f.eks. 1000 bilder på flickr når betalingen løper ut må du betale på nytt for å få tilgang til dem igjen. Bilder du la inn som "ikke offentlige" mens du var "pro" har du ikke tilgang til når betalingen utløper. La oss si at du som pro har lagt inn 30 "åpne" bilder deretter 190 "skjulte", også løper di "pro"-betaling ut.. da kan du bare se de 200 sist innlagte, men siden 190 av dem er skjult for allmenheten får heller ikke du se dem, du ser da bare de 10 sist innlagte av de "ikke skjulte" fordi alle teller som innlagt...

Så på en måte er det dumt å bruke flickr som "gratistjeneste" selv om muligheten er tilstede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller når du (som er gal etter engelsk krim) ser en episode med Agatha Christies mesterlige Hercule Poirot, og svinger mellom å nyte plottet, og fundere over hvordan fargemetningen gjør sitt for å skape helt rett visuelt uttrykk.

Det blir som min bror som irriterer seg over alle fotografiske feil som gjøres i kjente filmer (feil fokus osv). Det blir ikke bedre av å skaffe seg blue-ray og HD- TV!

 

Tom

Lenke til kommentar
Hold deg under 200 bilder på siden. Om du legger inn flere mister du tilgang til dem om du ikke betaler. Og om du har betalt og har f.eks. 1000 bilder på flickr når betalingen løper ut må du betale på nytt for å få tilgang til dem igjen. Bilder du la inn som "ikke offentlige" mens du var "pro" har du ikke tilgang til når betalingen utløper. La oss si at du som pro har lagt inn 30 "åpne" bilder deretter 190 "skjulte", også løper di "pro"-betaling ut.. da kan du bare se de 200 sist innlagte, men siden 190 av dem er skjult for allmenheten får heller ikke du se dem, du ser da bare de 10 sist innlagte av de "ikke skjulte" fordi alle teller som innlagt...

Så på en måte er det dumt å bruke flickr som "gratistjeneste" selv om muligheten er tilstede.

Så det er ingen vits i å legge bildene inn i sets heller? Dokumentasjonen er noe uklar; men for meg virket det som om det kun er selve fotostreamen man kun ser de siste 200 bilder i.

 

Tom

Lenke til kommentar
Har noen et par gode råd dersom jeg skal ta bilde av (og i) kraftig vind (10m/s) på fjellet.... ønsker å gjøre dette uten å ødelegge utstyret :p

Spørs hva du skal være mest redd for, deg selv eller utstyret. Det største problemet kan vel være at du går over ende og tar deg for med kameraet.

Lenke til kommentar

Hm.

Jeg fikset det med en kompis som hadde webhotell.

 

Men men, jeg har greid å rote vekk noen RAW filer fra Sommeren 07.

Utrolig irriterende at jeg ikke har dem.

Kan mene at jeg lastet dem over på en ekstern HDD på det tidspunktet, men de der ikke!

 

Jeg får vel rote frem far's gamle laptop for å sjekke om jeg uheldigvis har lagret dem der.

 

Det var så fine bilder.

Lenke til kommentar
Har noen et par gode råd dersom jeg skal ta bilde av (og i) kraftig vind (10m/s) på fjellet.... ønsker å gjøre dette uten å ødelegge utstyret :p

 

Hva er det du er redd for egentlig? Plasserer du div softbokser på samme stativ som kamera så hadde jeg skjønt at du er redd for 10m/s, men ikke ellers.. ikke er det behov for hverken softbokser eller stativ på fjellet heller ut fra hva jeg kan se. Det går fint å fotografere i 20m/s også. Det viktigste er bare å ikke fryse av seg noen fingre eller noe. Sykt hvor kald man blir på bare noen sekunder når men fotograferer i vind.

 

Hvis du får tatt bilder med litt lukkertid så er det enkelt å få fram effekten av vinden.

Lenke til kommentar
Har noen et par gode råd dersom jeg skal ta bilde av (og i) kraftig vind (10m/s) på fjellet.... ønsker å gjøre dette uten å ødelegge utstyret :p

 

Hva er det du er redd for egentlig? Plasserer du div softbokser på samme stativ som kamera så hadde jeg skjønt at du er redd for 10m/s, men ikke ellers.. ikke er det behov for hverken softbokser eller stativ på fjellet heller ut fra hva jeg kan se. Det går fint å fotografere i 20m/s også. Det viktigste er bare å ikke fryse av seg noen fingre eller noe. Sykt hvor kald man blir på bare noen sekunder når men fotograferer i vind.

 

Hvis du får tatt bilder med litt lukkertid så er det enkelt å få fram effekten av vinden.

Lange lukkertider i sterk vind kan få stativet til å flytte seg og gjøre bildene uskarpe.

Lenke til kommentar

Klart det kan, men det gjelder jo å ta høyde for slikt. Hvis det absolutt skal drasses rundt på et stativ, så sett det stødig. Det er ikke værre enn det. Ikke ser jeg poenget med stativ i fjellet heller. Uansett hvor du vrir og vender på deg, så er det aldri mangel på et sted å sette kamera.

 

Nå kan vel ikke 10m/s kalles veldig sterk vind heller. Ville ikke ha vært bekymret for utstyret i slikt vær.

Lenke til kommentar
Har noen et par gode råd dersom jeg skal ta bilde av (og i) kraftig vind (10m/s) på fjellet.... ønsker å gjøre dette uten å ødelegge utstyret :p

Spørs hva du skal være mest redd for, deg selv eller utstyret. Det største problemet kan vel være at du går over ende og tar deg for med kameraet.

haha.... det skulle tatt seg ut,,,, Nei, jeg var mer skeptisk til snøen som fort blåses inn på objektiver og kameraet....

Lenke til kommentar
Når snøen er tørr, så er det da null stress om det kommer litt snø på kamera. En solblender(?, ble usikker på om det er faktisk det det heter nå..) hjelper godt på å holde den værste fokksnøen unna objektivglasset.

 

For å teste litt, satte jeg kameraet ute på verandaen en dag det var meldt uvær (20 nov)

Jeg satte på intervalopptak - 1 bilde hvert 5. min i 6 timer.

På noen av bildene var linsa (og sikkert kameraet) tydligvis dekt med snø.

Da jeg tok inn kameraet, var det bare litt snø på displayet, og litt nederst i solblenderen.

Jeg la det til tørk på badet etterpå - ingen problemer. Det var en D300

 

Blir kameraet først vått, så kan det neppe være noen fordel å bruke plastpose.

Er det bare kaldt, da kan plastposetrikset være lurt - har selv aldri gjort det, men høres fornuftig ut.

 

edit - noen hadde klusset med bokstavene mine

Endret av arela
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig hvor mye slikt utstyr tåler av fukt forresten. Jeg var med på en shoot inne i en svømmehall for en stund siden. Alt utstyr var temperert til utetemperaturen som var under -16 før det kom inn i 25-28 fuktige grader. Det freste godt i den største blitsriggen underveis, men alt utstyr overlevde. Trenger ikke å kjøpe softbokser når man har hvit presenning ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...