Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en masse sånne sett på jobb, og de funker bra=)

Har 4 på hvert studio og en location pakke..Så begynner å ha litt erfaring med det.. :p Ikke store problemer med det enda. Men vetkje om jeg ville kjøpt det på ebay. Rafo har en god pris på det her hjemme i norge sannsynligvis med bedre service. Det er jo en type utstyr som kanskje må sendes inn engang ibland (feks om du velter de :p)

Lenke til kommentar
Har en masse sånne sett på jobb, og de funker bra=)

Har 4 på hvert studio og en location pakke..Så begynner å ha litt erfaring med det.. :p Ikke store problemer med det enda. Men vetkje om jeg ville kjøpt det på ebay. Rafo har en god pris på det her hjemme i norge sannsynligvis med bedre service. Det er jo en type utstyr som kanskje må sendes inn engang ibland (feks om du velter de :p)

 

om jeg gjør det, så har jeg forsikring gjennom jobben, verdiforsikring er fine ting :)

Slik det ser ut nå får jeg jo Bownes 500 settet med batteripakke til 9000 kr, er dette noe særlig å starte med å bruke en stund?

 

tenker å prøve orbis i starten nå fremover, og så kjøpe 500 settet til april, slik at det kan brukes i sommer osv :) det kommer jo med en trillebag, slik at det blir enklere på kollektivtrafikken, noe stativ osv ikke er i dag.

 

Bowens er godsaker det - har veldig mye tilbehør. Det meste Fotopia selger har Bowens-bajonett. Blant annet de jeg bruker.

 

Men hvilket sett ville være å anbefale?

Jeg tenkte 500 settet til bownes, med trillebag, eller tilsvarende, slik at jeg kunne bruke det oftere...er vel gjerne slik at jo enklere å ta med osv, jo bedre og oftere bruker du det?

Lenke til kommentar

"om jeg gjør det, så har jeg forsikring gjennom jobben, verdiforsikring er fine ting smile.gif

Slik det ser ut nå får jeg jo Bownes 500 settet med batteripakke til 9000 kr, er dette noe særlig å starte med å bruke en stund?"

 

Holder i massevis det ja.. =)

 

Koster vel 10 000 nytt i norge hos RAFO, så du får no vurder om det er verdt 1000 å kjøpe på ebay.. :p

Lenke til kommentar

Gleder meg sånn til min 5D2 med MP-E ankommer at jeg ikke klarer å la være å leke meg litt og se hva som er mulig med det jeg allerede har til rådighet. Her er en blyantspiss tatt med 450D, til sammen 68mm mellomringer, 1,4x extender og 100mm f2.8 macro. 30 sek, f16, 400 ISO:

 

post-29613-1229800641_thumb.jpg

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Etter en veldig uhøytidlig test med 24-105en så tror jeg at den blir softere nedblendet ved 105mm! rart.

 

Edit: Som sagt; veldig uhøytidlig. Uten stativ f.eks

 

post-100104-1229801658_thumb.jpg

 

Edit: Jeg loller litt, ser at jeg har klippet sånn at mønsteret på tapeten stemmer.

 

Edit2: Uoppskarpet raw "rett fra kamera" (stilt bittelitt på eksponering + WB)

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Nå har jeg null interesse for macro, men er ikke den MP-E'en direkte brukerfientlig? Fixed focus?

Kan man kalle det, det? Du kan jo endre forstørrelsen, som egentlig kun endrer nærgrensen. Men betyr det at man må bevege seg nærmere motivet, eller skjer dette ved at objektivet utvider seg?

Thomas da! Hvor måler man nærgrensen fra?

Lenke til kommentar
Så ufattelig kjipt utnyttelse av makro. :tease:

 

Heh, du kan så si, men jeg skulle bare se hvor stor forstørrelse jeg kunne få til, og jeg har lite her som duger som interessante motiver.

 

Nå har jeg null interesse for macro, men er ikke den MP-E'en direkte brukerfientlig? Fixed focus?

Kan man kalle det, det? Du kan jo endre forstørrelsen, som egentlig kun endrer nærgrensen. Men betyr det at man må bevege seg nærmere motivet, eller skjer dette ved at objektivet utvider seg?

 

Det er ikke så fryktelig farlig, siden det er lettest å fokusere ved å flytte kameraet (eller motivet) når man skal ha maksimal forstørrelse anyway.

Lenke til kommentar
Nå har jeg null interesse for macro, men er ikke den MP-E'en direkte brukerfientlig? Fixed focus?

Kan man kalle det, det? Du kan jo endre forstørrelsen, som egentlig kun endrer nærgrensen. Men betyr det at man må bevege seg nærmere motivet, eller skjer dette ved at objektivet utvider seg?

Thomas da! Hvor måler man nærgrensen fra?

I know... Fokusplaaanet.

 

Ser at det ble litt upresist innlegget, but you get my point. Men ser ut som Aetius svarte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...