Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Argh! Hvorfor er det så mye lettere å se "feil" eller potensiale til forbedring i andres bilder og ikke sine egne?

 

Mulig jeg bruker for liten tid på bildene mine. At jeg heller burde ta mer enn én titt på det før jeg hiver meg over redigering.

Jeg vet ikke.

 

Har dere noen tips eller triks til å få eller ta litt avstand til egne verk? -Å klare å se dem litt mer objektivt.

En av mine lærere introduserte blant annet året ved å si "..dere skal kunne argumentere for hvorfor desken skal bruke ett bilde ut fra objektive grunner, si 'dere skal bruke dette bildet fordi det er x, y og z', og ikke bare prate om at dere liker bildet [...]".

 

Og det føler jeg at jeg har blitt bedre på også. Men det er en treningssak. :)

Lenke til kommentar
Men når jeg da utelukkende bruker SB900 og en SB800, så blir det vel strengt tatt smør på flesk med pw, de gangene vi gjør dette i Oslo med venniner, så er det gjerne en meter mellom meg og kameraet, og gav vel opp paraply siden det ble så tungvint...bruker heller bare å softe bildet i ps etterpå.

 

PW ut, CLS inn da, jaja, de pengene spart :)

W000t woot what? :hmm:

 

Gratulerer; av alt jeg spør om der henger du deg opp i det *sukk*

Så ut som du selv fant svaret på det du lurte på. Jeg finner begrensninger i CLS-systemet og derfor gikk jeg til innkjøp av 2 stk PW forrige helg. Men, ja. PW er litt unødvendig når du ikke ser poenget i paraplyer og softboxer. ;)

Lenke til kommentar
Men når jeg da utelukkende bruker SB900 og en SB800, så blir det vel strengt tatt smør på flesk med pw, de gangene vi gjør dette i Oslo med venniner, så er det gjerne en meter mellom meg og kameraet, og gav vel opp paraply siden det ble så tungvint...bruker heller bare å softe bildet i ps etterpå.

 

PW ut, CLS inn da, jaja, de pengene spart :)

W000t woot what? :hmm:

 

Gratulerer; av alt jeg spør om der henger du deg opp i det *sukk*

Så ut som du selv fant svaret på det du lurte på. Jeg finner begrensninger i CLS-systemet og derfor gikk jeg til innkjøp av 2 stk PW forrige helg. Men, ja. PW er litt unødvendig når du ikke ser poenget i paraplyer og softboxer. ;)

 

 

Kanskje greit at jeg holder det enkelt først når det gjelder det der, og ikke dreper interessen før den får lov å vokse :)

 

som et appropo: teknikken jeg brukte var vel denne http://www.photoshopessentials.com/photo-e...ng/smooth-skin/ , var vel ikke så feil å si jeg softer da når jeg har brukt direkte blits..hum?

Lenke til kommentar
En av mine lærere introduserte blant annet året ved å si "..dere skal kunne argumentere for hvorfor desken skal bruke ett bilde ut fra objektive grunner, si 'dere skal bruke dette bildet fordi det er x, y og z', og ikke bare prate om at dere liker bildet [...]".

 

Og det føler jeg at jeg har blitt bedre på også. Men det er en treningssak. :)

Det er stor forskjell på å levere til desken, og ta bilder foregen for nøyelse. Det er krevende (og sikkert spennende) å måtte levere på tette deadlines. I den sammenhengen leste jeg en interessant artikkel som kan passe her (handler egentlig om det å slette for tidlig).

 

Tom

Lenke til kommentar
Noen her som aner hvor man får tak i slike votter der man kan dra av fingrene? Altså hvilke slags butikker sm kanskje selger de?

 

Wistex har i allefall. Jeg kjøpte der for noen uker siden. Genialt til fotobruk i kulden tenkte jeg.

Lowepro har noen veldig fine vanter. Ikke mulig å fjerne fingrene, men er gummibelagte og generelt digge å bruke. :)

Lenke til kommentar
Uten å ha prøvd den selv, er vel geared heads ansett som et hode som kombinerer hurtighet og presisjon. Om du trenger det vet jeg ikke...

 

Benro har mange fine hoder. Eller klin til med 488RC2/4 and be happy. ;)

Har testa hodet i butikk i dag, funker helt sinnsykt bra! Trenger? Nei, selvsagt ikke :) Vil ha? Ja! :) Spørs om ikke jeg drar på med noe skikkelige saker med en gang..

Lenke til kommentar
Å først ferdigstille verket for så å legge det til side en måned eller mer kan gjøre underverker for selvkritikken. Det funker selvfølgelig ikke så veldig bra for de som driver med journalistikk, men om det er kunstneriske motiv som ligger bak er det et godt råd.

 

Morten Krogvold har et fint råd med at dersom komposisjonen fungerer rett vei så fungerer den også opp ned. Praktisk måte å ta den måneden på et par sekunder, av og til.

Lenke til kommentar

Tror jeg sparer 5D MK2 pengene. Når den verste kjøpelysten hadde lagt seg innså jeg at jeg bruker ikke det utstyret jeg har nok til å rettferdiggjøre det, og jeg kan heller kjøpe en ST-E2 og en 580EX blits.

 

Men lyst på det, det har jeg.

 

Edit: Blir nok en ny pc også i januar. Muligens 24-70 etter noen mnd. trenger normalzoom

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...