Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det flere enn meg som sliter med lysmåleren til D300 i sneen? Den undereksponerer mer enn gjerne med 2 trinn!

 

Mulig det er Active D-lighting som skremmer vannet av lysmåleren, men det er jo litt dustete når bare venstre halvpart av histogrammet fylles...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Er det flere enn meg som sliter med lysmåleren til D300 i sneen? Den undereksponerer mer enn gjerne med 2 trinn!

 

Mulig det er Active D-lighting som skremmer vannet av lysmåleren, men det er jo litt dustete når bare venstre halvpart av histogrammet fylles...

Du bruker Matrix? Hvilken AF-modus da? Hvis du bruker Matrix sammen med Single Point AF vil D300 vektlegge det som er under det aktive fokuspunktet. Dermed vil snøbilder typisk bli undereksponert.

 

Thom Hogan skriver følgende om D300 og snø:

Snow good! More so than any previous Nikon matrix system, the new one in the D300 seems to capture snow and very bright scenes more like we would using traditional spot metering and compensation. If you’re used to dialing in compensation in bright situations, back away from that control and let the camera do its thing if the overall contrast range isn’t too great. Having shot on glaciers and in snow several times now, I’m impressed at how much better the D300’s meter is at getting it right (or at least close) than previous matrix meters were.

 

Jeg tok noen snøbilder i går med matrix, AF-C, Dynamic Area AF og Active D-lighting og fikk perfekte eksponeringer.

 

EDIT: Etter å ha sett litt mer på gårsdagens bilder ser jeg at noen av bildene mine ble undereksponert også. Det ser ut til at dette gjelder bilder med høy kontrast, altså f.eks. lyse området på himmelen som kameraet jobber hardt for å bevare. Det er godt mulig active D-lighting gjør saken enda verre her ja. Kan jeg få se et eksempel på et undereksponert bilde?

 

Dette er en helt riktig representasjon av lysforholdene jeg var ute i i går:

436953173_vB85S-L.jpg

 

Mens her har tydeligvis de lyse partiene i skyene ført til undereksponering.

436952385_GijfB-L.jpg

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Spørsmål om Nikon 85mm f/1.4:

Noen som kan si noe om hvor kjapp autofokusen er? Er den tilstrekkelig til litt sportsfotografering ol.?

Ikke spesielt rask på D200/D50, men overraskende mye raskere på D700. Vil tro at D2Xs har kraftigere/raskere AF enn D200, uten at jeg har prøvd det selv. På D700 synes jeg at objektivet er "raskt nok" for en del sportsfotografering.

Lenke til kommentar
Du bruker Matrix? Hvilken AF-modus da? Hvis du bruker Matrix sammen med Single Point AF vil D300 vektlegge det som er under det aktive fokuspunktet. Dermed vil snøbilder typisk bli undereksponert.

[...]

Jeg tok noen snøbilder i går med matrix, AF-C, Dynamic Area AF og Active D-lighting og fikk perfekte eksponeringer.

Samme innstillinger som deg:

437128064_EYwBh-M.jpg

 

437128490_jH46C-S.jpg

 

På begge bildene kryper histogrammet så vidt over midten - mao. er det ikke så lett å forklare det med hysterisk høylysbevaring...

 

På den annen side så gjorde lysmåleren en eksemplarisk jobb på Svalbard:

431808917_9Pubh-M.jpg

Her er det riktignok godt med ledig plass både til høyre og venstre i histogramet (autolevels har strukket histogrammet i begge retninger på den ferdige jpeg'en), men det betyr jo bare at det ikke var nok kontraster til å fylle brikkens dynamiske omfang.

 

Jeg skjønner rett og slett ikke hva lysmåleren driver med på de første bildene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...