JohnMerrick Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 Clonsilla, i nærheten av Blanchardstown. På motsatt side av byen, med andre ord. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 Pollen og bildene er klare i fotokonken. Tom Lenke til kommentar
OlavF Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 Fungerer Nikon 105/2.8G bra som portrettobjektiv? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Makroen du tenker på? EDIT: Med VR altså. Endret 14. desember 2008 av IceFox Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 105 mm kan fort bli litt trangt om du har cropkamera, med mindre du utelukkende ønsker å ta headshots. Ellers er vel makrovariantene i overkant skarpe til portrettbruk. Lenke til kommentar
OlavF Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 Er på DX ja. Har også kikket på 85/1.8, men jeg ser på så mye forskjellig og har lyst på så mye, så blir litt forvirra Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg synes i hvertfall 105mm VR gjør seg veldig fint til portretter. Blir da særlig headshots. 85mm er jo sett på som et dedikert portrettobjektiv. Hvis det KUN skal brukes til portretter ville jeg valgt 85mm 1.8. Finfin bokeh på den. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 Da var den helgen over. Kameraet er lagt ut for salg og jeg har 6 timer søvn foran meg. Natta. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Er det flere enn meg som sliter med lysmåleren til D300 i sneen? Den undereksponerer mer enn gjerne med 2 trinn! Mulig det er Active D-lighting som skremmer vannet av lysmåleren, men det er jo litt dustete når bare venstre halvpart av histogrammet fylles... Endret 14. desember 2008 av Anew Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Modus: M Lysmåling: Spot Pek på et ansikt, en hånd eller noe hud og overeksponer ett trinn. Bob's your Uncle. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Bob's my tardy uncle med den metoden. Jeg har ikke tid til M når jeg fotograferer. Det er jo bare snakk om å bli kjent med lysmåleren. På D70 trengte jeg ingen eksponeringskomp. i sne, på D200 litt, og tilsynelatende mye på D300. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Snakk om å være heldig.. National Liverwood Lottery har tilsammen denne uken trukket meg ut til å vinne først 750000 USD, så 1,5 millioner GBP. Da blir det vel både D3 og 1D MK3, tenker jeg. [/spamfrustrasjon] Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Hehe.. Får ca. 10 sånne hver dag.. Sparer mailene til en dag jeg virkelig trenger pengene. Spørsmål om Nikon 85mm f/1.4: Noen som kan si noe om hvor kjapp autofokusen er? Er den tilstrekkelig til litt sportsfotografering ol.? Endret 15. desember 2008 av saturnia Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Er det flere enn meg som sliter med lysmåleren til D300 i sneen? Den undereksponerer mer enn gjerne med 2 trinn! Mulig det er Active D-lighting som skremmer vannet av lysmåleren, men det er jo litt dustete når bare venstre halvpart av histogrammet fylles... Du bruker Matrix? Hvilken AF-modus da? Hvis du bruker Matrix sammen med Single Point AF vil D300 vektlegge det som er under det aktive fokuspunktet. Dermed vil snøbilder typisk bli undereksponert. Thom Hogan skriver følgende om D300 og snø: Snow good! More so than any previous Nikon matrix system, the new one in the D300 seems to capture snow and very bright scenes more like we would using traditional spot metering and compensation. If you’re used to dialing in compensation in bright situations, back away from that control and let the camera do its thing if the overall contrast range isn’t too great. Having shot on glaciers and in snow several times now, I’m impressed at how much better the D300’s meter is at getting it right (or at least close) than previous matrix meters were. Jeg tok noen snøbilder i går med matrix, AF-C, Dynamic Area AF og Active D-lighting og fikk perfekte eksponeringer. EDIT: Etter å ha sett litt mer på gårsdagens bilder ser jeg at noen av bildene mine ble undereksponert også. Det ser ut til at dette gjelder bilder med høy kontrast, altså f.eks. lyse området på himmelen som kameraet jobber hardt for å bevare. Det er godt mulig active D-lighting gjør saken enda verre her ja. Kan jeg få se et eksempel på et undereksponert bilde? Dette er en helt riktig representasjon av lysforholdene jeg var ute i i går: Mens her har tydeligvis de lyse partiene i skyene ført til undereksponering. Endret 15. desember 2008 av arnold_layne Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Spørsmål om Nikon 85mm f/1.4:Noen som kan si noe om hvor kjapp autofokusen er? Er den tilstrekkelig til litt sportsfotografering ol.? Ikke spesielt rask på D200/D50, men overraskende mye raskere på D700. Vil tro at D2Xs har kraftigere/raskere AF enn D200, uten at jeg har prøvd det selv. På D700 synes jeg at objektivet er "raskt nok" for en del sportsfotografering. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Blir det en "julebilde-utfordring" i år, hvor man kan legge inn sitt beste bilde fra 24. desember? Endret 15. desember 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Hadde vært ypperlig. Dette vil jeg delta på. Endret 15. desember 2008 av gorpium Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Du bruker Matrix? Hvilken AF-modus da? Hvis du bruker Matrix sammen med Single Point AF vil D300 vektlegge det som er under det aktive fokuspunktet. Dermed vil snøbilder typisk bli undereksponert.[...] Jeg tok noen snøbilder i går med matrix, AF-C, Dynamic Area AF og Active D-lighting og fikk perfekte eksponeringer. Samme innstillinger som deg: På begge bildene kryper histogrammet så vidt over midten - mao. er det ikke så lett å forklare det med hysterisk høylysbevaring... På den annen side så gjorde lysmåleren en eksemplarisk jobb på Svalbard: Her er det riktignok godt med ledig plass både til høyre og venstre i histogramet (autolevels har strukket histogrammet i begge retninger på den ferdige jpeg'en), men det betyr jo bare at det ikke var nok kontraster til å fylle brikkens dynamiske omfang. Jeg skjønner rett og slett ikke hva lysmåleren driver med på de første bildene. Endret 15. desember 2008 av Anew Lenke til kommentar
Carny Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Hadde vært ypperlig. Dette vil jeg delta på. Litt sent ute for å melde deg på den. Dog hadde det vært greit å fått med seg. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Kanskje den har blitt svartsjuk (les: misunnelig, sjalu osv ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå