Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[brannfakkel]Eneste jeg ser det ropes problemer om er fra can/nikonister. Hvis dere har så helsikens problemer, hvorfor ikke prøve noe annet?[/brannfakkel]

Det er nok fremdeles min Canon 20D som har gått flest mil her på forumet. Det finnes ingen Sony som er like gammel, så dere har enda litt tid før dere kan bevise noe. Og så lenge men 20D er i aktiv tjeneste så ligger dere et par år på etterskudd med de bevisene...

 

Hvor mange ganger har 24-70 vs 24-105 vært oppe her på forumet? Det er vel et av de mest diskuterte temaene i optikk-kategorien.

 

Edit: Kanskje det finnes en D70 som har like lang tjenestetid? Det hadde vært interessant å visst.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
[brannfakkel]Eneste jeg ser det ropes problemer om er fra can/nikonister. Hvis dere har så helsikens problemer, hvorfor ikke prøve noe annet?[/brannfakkel]

Det er nok fremdeles min Canon 20D som har gått flest mil her på forumet. Det finnes ingen Sony som er like gammel, så dere har enda litt tid før dere kan bevise noe. Og så lenge men 20D er i aktiv tjeneste så ligger dere et par år på etterskudd med de bevisene...

 

Hvor mange ganger har 24-70 vs 24-105 vært oppe her på forumet? Det er vel et av de mest diskuterte temaene i optikk-kategorien.

Det og 70-200/4L IS vs 70-200/2.8L.

Lenke til kommentar
[brannfakkel]Eneste jeg ser det ropes problemer om er fra can/nikonister. Hvis dere har så helsikens problemer, hvorfor ikke prøve noe annet?[/brannfakkel]

Har begynt prosessen :)

 

 

Hvor mange ganger har 24-70 vs 24-105 vært oppe her på forumet? Det er vel et av de mest diskuterte temaene i optikk-kategorien.

En klassiker på nivå med Grevinnen og hovmesteren.

 

Edit: Kanskje det finnes en D70 som har like lang tjenestetid? Det hadde vært interessant å visst.

Det burde det være.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er nok fremdeles min Canon 20D som har gått flest mil her på forumet.
Du snakker som om det skulle handle om en førkrigsmodell. Hvor langt har det egentlig gått?

 

EDIT: Eeeh. Ble vist litt overflødig det innlegget :)

Sånn blir det lett på en lørdagskveld, ikke bare jeg som er kranglevoren ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Det er nok fremdeles min Canon 20D som har gått flest mil her på forumet.
Du snakker som om det skulle handle om en førkrigsmodell. Hvor langt har det egentlig gått?

 

EDIT: Eeeh. Ble vist litt overflødig det innlegget :)

Sånn blir det lett på en lørdagskveld, ikke bare jeg som er kranglevoren ;)

Nå er det nok slik at det helst er eieren som har gått mange mil med kamera, for jeg trenger jo ikke ta så mange bilder for å få månedens kvote med geniale skudd fullt opp. Hvor mange eksponeringer aner jeg ikke, slik kan man jo ikke finne ut med Canon. Dessverre. For det hadde vært greit å vite. Men det har i alle fall gjennomgått mye. Mye reising, slenging over skulderen og relativt uvøren behandling i - fire år. Det bør jo være en anseelig alder på et dSLR, for skal vi tolke noen av de som besøker oss her så bør de nesten skiftes ut en gang i halvåret. Jeg har fremdeles ingen seriøse planer om å pensjonere det, selv om ideen om å kjøpe en brukt 5D begynner å bli mer og mer fornuftig. Vi får se når bruktprisen på 5D stabiliserer seg om noen måneder.

 

Fra spøk til revolver så har jeg vært heldig med alt av mitt utstyr sett bort fra den avdøde 50mm-eren (EF 1,8). Og så var jo kitzoomen en sur sitron. Men både Sigma og 28-en har jeg definitivt vært heldig med, og fått eksemplarer som er riktig skrudd sammen. Den gamle Nikkor-optikken forventer jeg ikke noe annet enn perfeksjon av.

 

Det er litt rart det med avvik i kvalitetsjekkingen. Da jeg shoppet rundt på nettet etter et dugelig walkaround normalobjektiv så leste jeg mye rart om 28/2,8. Noen slaktet det sønder og sammen, andre mente at det tålte overgangen fra APS-C til fullformat glimrende (da de oppgraderte til 5D). Det samme gjaldt 1,8-varianten og 35/2. Til slutt måtte jeg bare foreta et valg, og kjøpte en brukt som jeg fikk tilbud om gjennom en annonse jeg hadde på fotodotten. Resultatet kjenner dere. Men det var en ganske frustrerende oppgave å forsøke å få noe fornuftig ut av brukererfaringene på nettet, siden de spriket så voldsomt til alle kanter. Heldigvis tror jeg vi kan konkludere at alle de tre nevnte objektivene holder ganske høy klasse, og at de dårlige eksemplarene blir sendt til Tom (og noen kranglefanter på DPreview-forumet).

Lenke til kommentar
Heldigvis tror jeg vi kan konkludere at alle de tre nevnte objektivene holder ganske høy klasse, og at de dårlige eksemplarene blir sendt til Tom (og noen kranglefanter på DPreview-forumet).

Min utgave av 28mm f/2.8 er helt fin. Det er 24mm-en som gir meg grå hår i hodet. 35mm f/2 er også grei; muligens litt soft på full åpning, men ellers fin.

 

Tom

Lenke til kommentar
Heldigvis tror jeg vi kan konkludere at alle de tre nevnte objektivene holder ganske høy klasse, og at de dårlige eksemplarene blir sendt til Tom (og noen kranglefanter på DPreview-forumet).

Min utgave av 28mm f/2.8 er helt fin. Det er 24mm-en som gir meg grå hår i hodet. 35mm f/2 er også grei; muligens litt soft på full åpning, men ellers fin.

 

Tom

Kjekt å lese at også du har fått en god 28. Min er skarp på full åpning, men litt soft i kantene. Skarpest er den mellom 3,5 og 5,6. Perfekt til reportasje siden jeg ikke er redd for å bruke den vidåpen, i likhet med alle andre objektiver jeg har. Det eneste minus jeg kan se er at bokeh-en ikke er helt kremfløte, men det er ikke så viktig på normal som tele.

 

Når det er nevnt må det nevnes at Canon faktisk er ganske rimelig for oss som liker fastoptikk. 28/2,8 er betydelig billigere enn konkurrentenes alternativer, og de øvrige objektivene fra Canon er ikke særlig dyre i forhold til konkurransen heller. Jeg vil si at 50/1,4 er mer verdt 3k enn Nikons tilsvarende, men på 50/1,8-fronten danser Nikon hula hula rundt Canon. Til omtrent samme pris.

 

85/1,8 er vel også regnet som litt mer vellykket enn Nikons tilsvarende mht den viktige bokeh-kvaliteten. Eller tar jeg feil der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...