Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så, hva har jeg gått glipp av i de ukene jeg har holdt meg unna forumet? (Selvdisiplin, forum+irc+msn-ferie i eksamenstiden)

 

Ser jeg gikk glipp av en langvarig tediskusjon :p Grønn te står visst ikke sterkt i kurs her? Foretrekker sencha fra japan jeg, trukket ved ca. 65-70C, uten noe tilsetning, gjerne i kanne.

 

Forøvrig fant jeg ut hvor lite nyttig blits er når den er glemt igjen på hybelen. Mørkebrun hund + litt dårlig innendørsbelysning krever litt ekstra lys selv med f/1.4

Lenke til kommentar

Typisk... Planla fototur idag med månen som motiv sammen med andre objekter. Og den er jo ekstra stor idag også, siden den er 50.000 km nærmere enn vanlig. Og knallvær er det også her. Men neida. Her sitter jeg med "farrang" som de sier i Trøndelag, altså magevirus. Overhodet ikke i stand til hverken å fotografere eller kjøre bil.

 

PS: Neida det er ikke for å få sympati jeg skriver dette, men det er bare så irriterende å planlegge fototur, men som så går så innmari i dass - bokstavelig talt.

Lenke til kommentar

Lurer på en rask ting angående bilder som skal til print:

- Dersom jeg øker antallet pixler i PS eller Raw converter, vil kvaliteten på bildet bli kraftig svekket? Eller er kvalitetstapet kun noe som gjør seg gjeldene på nært hold?

 

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg ønsker å printe ut bilde i a4, men størrelsen er:

ppi = 300

pixler: = 1936x1323

 

 

post-152777-1229107571_thumb.jpg

 

 

Noen råd?

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Ville skrudd ned PPI til et minimum på 200, og eventuell interpolering hvis det er nødvendig. Eksperimentér, og se om redusering av PPI eller interpolering gir best resultat.

Husker jeg spurte fyren som printet ut bilder på FotoVideo dette spørsmålet, men han kunne ikke svare skikkelig for seg ;) Tror nok eksprimentering er cluet :)

 

PS! Mattetentamen på tirsdag :( teller 100% av karakteren :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...