Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har for øvrig bestilt ny mattskive fra katzeye. Gleder meg til den er på døra, så får jeg se om det blir lettere (og raskere) å få motivet i fokus.

 

MF kommer til å bli betydelig enklere med splittprisme. Personlig gidder jeg ikke å bruke penger på å oppgradere D80en min, ettersom den ikke gir lysmåling med manuelle objektiver uten CPU. Jeg setter heller av penger til nytt hus.

 

Francis

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Ja Tim, eksakt oppskrift på te?
Ah. Endelig noen som spør :)

 

Egentlig er det vanskelig å gi en eksakt oppskrift på te, siden te er så mangt.

Men holder vi oss til normal te, så skal den trekkes under lokk i ca 5 minutter. Nøkkelen til suksess er at trekketemperatur nærmest mulig 100grader. Det oppnår du f.eks ved å sette trekkekanna oppå vannkanna, i stedet for lokket i vannkanna. Dampen fra vannkanna vil da gi en god lunk i trekkekanna.

Personlig foretrekker jeg teen min uten andre smakstilsettinger. Sukker og melk er for pyser.

 

Når det gjelder trekketemperatur så har jeg lyst til å nevne at ekte tentusiaster får problemer når de forsøker å trekke te f.eks på toppen av Himalaya. Der er nemlig kokepunktet lavere enn 100 grader. Det værste er at dette vistnok er sant, engelske Lorder på toppturer klager på slikt :) Te er med andre ord ikke til å spøke med.

Lenke til kommentar
Hvordan skal den varmes opp?
Du trenger tydeligvis å få det med teskje ;)

Var ikke den festlig du? :)

 

Ok. Du bruker ei vannkanne til å koke opp vannet. Hvis den er av det gamle slaget, så har den lokk. Det lokket driter du i. I stedet så setter du selve tekanna i åpningen der hvor lokket normalt skal være.

 

Et annet alternativ er selvfølgelig å skylle tekanna i glovarmt vann fra springen. Det duger. Men ikke for meg, for jeg er av skotsk avstamming. For oss skotter er det sløsing å bruke varmtvann på den måten ;)

 

Men er det noen som har greie på gamle klokker her ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Lengter ikke etter å møte St. Peter...

Vesentlig bedre enn å møte han andre karen! Men det haster ikke ..

 

Nå har jeg ikke skotsk avstamning; så jeg nøyer meg med å skylle kruset mitt i varmtvann før jeg heller kokende vann over te-posen min. Jeg er også barbarisk nok til å ha i sukker; helst brunt.

 

Apropos brunt; skotske varer av det brune, flytende slaget, det helles i passe store glass uten tilsetninger.

 

nå går jeg opp, putter vann i vannkokeren, venter til det har bobla i 10 sek, heller over i et 2dl stort krus, hvor 1/3 er fylt opp med sukker, hiver oppi en Lipton four fruits og KOSER meg!

Og jeg som trodde du var hannkjønn ...

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
nå går jeg opp, putter vann i vannkokeren, venter til det har bobla i 10 sek, heller over i et 2dl stort krus, hvor 1/3 er fylt opp med sukker, hiver oppi en Lipton four fruits og KOSER meg!

Du har ikke sukkeret oppi FØR teposen? Hør, rekkefølgen er slik:

 

1. Hent et krus, gjerne stort.

2. Kok opp vann i vannkoker eller lignende apparat.

3. Legg teposen oppi kruset, og hell oppi det kokende vannet litt over 2/3 fullt.

4. La teposen trekke så lenge du mener er fornuftig, og kast den i boss/oppbevar den til senere anledning (spørs på nasjonalt opphav).

5. Ha deretter oppi ønsket mengde søtstoff, i form av enten sukker, honning eller suketter.

6. Rør godt om.

7. Ha oppi melk så det når nesten opp til kanten for en mild, søtlig smak.

8. Valgfritt: Gå på internettet og post prosedyren på kameraforum.

Lenke til kommentar

Apropos størrelse.

Det er viktig å bruke en kanne med rett størrelse for å få god te. Er kanna for stor, blir det for mye luft å varme opp. Så ekte te entusiaster har ulike kanner til ulike formål. Ei stor kanne, til de store anledningene, mens morgenteen for to personer, trekkes i ei mindre kanne.

 

Men noe sier meg at jeg taler for døve ører her ;)

 

!/3 sukker i koppen. Phøy!!!

Da foretrekker jeg en Solo, fra glassflaske, naturligvis.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Den edle drikk te:

Ser det diskuteres te i kveld. Hyggelig.

Har også merket meg at det finnes en del tilhengere av skotske brunevarer her. Selv er jeg sterk tilhenger av både den skotske og engelske varianten. -Som de fleste siviliserte mennesker gjerne er.

 

Tenkte jeg skulle dele en te-"oppskrift" jeg klekket ut for ca 35 år siden (og fremdeles holder meg til)med de av dere som måtte være interessert.

 

Kjøp inn så fersk som mulig like deler "løsvekt-te" av type Earl Grey, Lapsang souchong tea og en eller annen grov, nøytral svart te (altså uten smakstilsetning). Bland alle variantene godt.

Brygg så din te som du selv liker. Selv bruker jeg 3-5 teskjeer te i papirfilter (i en snedig holder) i forvarmet tekanne, trekke minst 5, helst 10 minutter. Nytes i tradisjonelle engelske tekopper med en liten teskje sukker og en liten skvett melk.

De fleste som får dette brygget servert tar gjerne en ekstra kopp.

 

-Lazy

Endret av lazyman
Lenke til kommentar

Den ideelle morgendrikken er det serberne som har. Slivovitz. Dette er en slags plummebrandy, som på mange måter er brandy naturell.

 

Den er rund og fin i smaken, akkurat passe røff og gjerne passe sterk. Denne serveres gjerne etter måltidet som "desinfisering", og alltid ren. Etter et godt glass Slivo skal man alltid føre i seg syltede plummer i sukkerlake, og et glass vann. Tradisjon.

 

Det smaker svært godt, men det er også viktig at man ikke kjøper det på resturant eller andre steder. En god Slivo er hjemmelaget, ikke fabrikklaget. Fabrikkslivo er en uting som ikke smaker godt og er alt for røff og kjemisk i smaken. Den hjemmelagde utgaven er derimot nydelig, det er fortsatt husflid der borte.

 

Som et siste tips; kommer dere til serbiske nonne-kloster bør man være forsiktig med å smake på deres Slivo. Den er gjerne kruttsterk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...