Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Jeg fikk fram endringer ja, men forskjellen jeg fikk fram under bedre omstendigheter var utrolig små.

Og når jeg blant annet tok bilde mot en vegg ble bildet bare blassere, ikke mer fargemetning.

Mot skjermen var det som om jeg skifta mellom magenta, gulskjær og svart/hvit.

For å få noe vettugt ut av et pola filter så må du ut i solen; finn en blankpolert bil eller en bred elv. Så kan du vri på filteret og se hva som skjer.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mye forskjell på de blåsebelgene tror dere? Har som sagt støv på sensoren, og skal gjerne ha det vekk så fort som mulig. Giottos Rockets hadde jeg egentlig tenkt å bestille fra USA sammen med en del annet utstyr, men det er ikke før om en stund. Tror dere ikke at jeg kommer like greit ut av det om jeg tar med meg en Hama blåsebelg fra jobb i morgen? Står at den også klarer å produsere litt lufttrykk, så...
Har ingen erfaring med Giottos Rockets, men jeg har prøvd de to forskjellige fra Vanguard på jobb, og "ørepumpe" fra apoteket. Det er markant forskjell på dem i hvert fall, og den "rendyrkede" Lens Pen fra Vanguard er den beste når det gjeler trykk. Den er forøvrig ogs definitivt størst.

For å få noe vettugt ut av et pola filter så må du ut i solen; finn en blankpolert bil eller en bred elv. Så kan du vri på filteret og se hva som skjer.
Eller mot et vindu som står mot solen. Vrir du på polafilteret, vil du både se at det ser helt hvitt ut, og du vil se gjennom vinduet...
Lenke til kommentar
Mot skjermen var det som om jeg skifta mellom magenta, gulskjær og svart/hvit.

>

Det du beskriver hjøres ut som effekten et cirkulært Polafilter har når du holder den siden cirkulære siden ut mot verden isteden for inn mot kameraet. Mulig at filteret rett og slett er montert bak fram i selve filter mounten, du kan jo se om effekten blir sterkere om du holder det motsatt vei.

Lenke til kommentar
Har ingen erfaring med Giottos Rockets, men jeg har prøvd de to forskjellige fra Vanguard på jobb, og "ørepumpe" fra apoteket. Det er markant forskjell på dem i hvert fall, og den "rendyrkede" Lens Pen fra Vanguard er den beste når det gjeler trykk. Den er forøvrig ogs definitivt størst.
Du får faktisk ørepumper i forskjellige størrelser og prisklasser. Ganske morsomt spør du meg, er de største for elefanter ;)

MaritimTim

Lenke til kommentar
Hvor er det bra å kjøpe 35mm film fra?

på nettet altså

Jeg handlet fra Adorama, triverlige priser i forhold til norske. F.eks. Fujicolor Pro 160C 35mm til $5, og 5 pack Velvia 50 (mellomformat) til $22,50. Velvia 50 koster ca 90 kr i Norge, kontra 28 kr fra USA med moms. Med sånne priser trenger du ikke handle mye for å tjene inn portoen!

Lenke til kommentar
Hvor er det bra å kjøpe 35mm film fra?

på nettet altså

Jeg handlet fra Adorama, triverlige priser i forhold til norske. F.eks. Fujicolor Pro 160C 35mm til $5, og 5 pack Velvia 50 (mellomformat) til $22,50. Velvia 50 koster ca 90 kr i Norge, kontra 28 kr fra USA med moms. Med sånne priser trenger du ikke handle mye for å tjene inn portoen!

Men jeg trenger en norsk butikk for å bruke oppkrav :hmm:

Lenke til kommentar
Pixit.no og ScandinavianPhoto.no

Takk. Og så til spørsmål #2; anbefal en film? :p

Jeg har nemlig ikke peiling da jeg har vokst opp i den digitale tidsalderen...

Har noen vage minner om at foreldrene mine brukte filmkamera når jeg var liten :p

Lenke til kommentar
Pixit.no og ScandinavianPhoto.no

Takk. Og så til spørsmål #2; anbefal en film? :p

Jeg har nemlig ikke peiling da jeg har vokst opp i den digitale tidsalderen...

Har noen vage minner om at foreldrene mine brukte filmkamera når jeg var liten :p

Dias/lysbildefilm eller negativ film?

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så har jeg ikke tenkt så mye på det da jeg har hatt nok annet å henge fingrene i.

Men det er vel en ide å få satt opp et sett med regler innen begynnelsen av mai, slik at vi kan å testet dette.

Men er det noen andre enn oss to som synes det er en god ide da?

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...