Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Fokustesting var vel en relativt sivilisert tråd? :) Jeg tenker på UV-dyret. Jeg lenket til det som kommer når man googler "UV-filter flare" - der er det et par demonstrasjonsbilder. Gjengangeren er nattbilder, siden det er der det er lettest å se.

Joda, fokustesting var grei - får ta en frisk kikk på den når møkkaværet kommer tilbake. Når det gjelder UV filter testing så skal jeg ta en titt senere i helgen. I kveld skal jeg finne et bilde til esten, så blir det biff-middag og blueskonsert.

Ellers sleit jeg med enormt kraftig "veiling" i skarpt lys på den tiden jeg brukte billig UV-filter på min 70-300.

Det er det samme som jeg opplever med 55-200mm-en som jeg hadde tenkt å teste med.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker ørepumpe kjøpt på apoteket. Den kan jeg bruke til skylling av ørene også. Det blir så mange dingser, hvis en skal ha spesialvertøy til alt ;)

Det som er viktig er å være litt kontrollert på hvor du blåser. Blåser du på feil sted så virvler du bare opp mer støv.

MaritimTim

Lenke til kommentar

Bestilte tidlig i desember noen Cokin Pola-filter fra BH...

Fikk de idag, men er egentlig litt skuffet. Har tatt en del m/u bilder, og det eneste som skjer er at 1/1600 blir til 1/400 :(

Ser ikke noen kontrastendringer, eller refleksjonsendringer, men får se i morgen når jeg kommer meg ut mer...

Lenke til kommentar

Fikk de idag, men er egentlig litt skuffet. Har tatt en del m/u bilder, og det eneste som skjer er at 1/1600 blir til 1/400 :(

Ser ikke noen kontrastendringer, eller refleksjonsendringer, men får se i morgen når jeg kommer meg ut mer...

Har du vridd på det? Hvis du holder det opp mot blå himmel på en solrik dag, mens du vrir filteret vil du garantert se at blå himmel blir betraktlig mørkere... Også hvis du ser mot glass vil du se at du enkelt kan eliminere refleksjonene fra glasset.

Lenke til kommentar
Har prøvd å vridd på det, nothing happens...

Kommer litt ann på lysforholdende mitt Pola har feks ingen effekt, etter et hvist punkt på kvelden, dvs. på himmelen altså. Men på dagen har den veldig dramatisk effekt, desuten prøv å snu deg det fungerer bare når du står rett i forhold til solen...

Men Pola skulle hatt en dramatisk effekt på himmelen slik den ser ut i dag... Tar du svarthvit bilder og mikser ved bruk av den røde kanalen og bruker Polafilter i tillegg kan jeg love deg at himmelen blir nesten svart.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Så ikke bare blåse vilt? Da er det kanskje enklere å ha kameraet liggende på ryggen, slik at man kan se hva man driver med. Hovedsakelig blåse på sensoren ut til sidene?

Jeg bruker å gå til et relativt støvfritt rom, holde kameraet opp ned og blåse med en blåsebelg inni det. Da ramler støvet ned og ut av kameraet i stedet for å bli liggende inni der. Blir det liggende så kan det godt løsne og havne på sensoren igjen når man beveger på kameraet.

Ideélt sett bør man nok bruke et ennå mer støvfritt rom. Det kan man finne på badet etter at man har dusjet. Dampen fra dusjen setter seg på støvpartikler i lufta og får de til å ramle ned på gulvet. Da blir lufta godt renset for støv.

Lenke til kommentar
Får sjekke det ut i morgen... Og ang det med glassrefleksjonreduksjon, ser ingen endring.

Merkelig jeg ville sjekket om jeg ikke hadde fått galt filter, det kan du enkelt gjøre med å holde det opp mot en LCD skjerm, da skal skjermen bli sort hvis du vrir. Ps. hold siden som skal mot kamera mot øynene dine....

Lenke til kommentar

Bestilte i desember og fikk dem nå? Hva skjedde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...