Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Hmm, dritt... Noen som kan noe om flash... skal programere en knapp (button i form av et bilde) til å sende meg en scene fram. Skal gjøre det på flere bilder... anyone?

Hallo? Flash er noe shjit :p Styr unna, det bare ødelegger siden din spesielt hvis man ikke kan noe om flash i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jo sikkert skrive enklere nyhetssaker, men jeg tror hvertfall jeg skal stå for litt foto her og der. Kan jo kanskje påta meg en slik fem på gata sak? Det har de hver eneste dag i avisa.

Joda, den er kjernesunn. Men du må (bør) kunne skrive en kort og enkel tekst. Det gjør deg mer attraktiv som arbeider. :)

Vet ikke helt hvilket nivå jeg skal begynne på eller noen ting, så tenker jeg stikker innom der i morgen for å snakke med redaktøren. Mamma kjenner redaktøren, så det er jo et lite pluss det, selvom han ikke kjenner meg. Vi er nestennaboer.

Det er et svært godt utgangspunkt. :)

Hva er egentlig vanlig å få for små, enkle jobber som en frilansfotograf?

Hvilken avis snakker vi om? Hvor bor du? Dette er noe som varierer veldig. Noen betaler timer, noen betaler per sak. Jeg betales per sak.

Jeg ville ikke hatt for mange krav i begynnelsen med tanke på høy lønn, men når du er blitt mer husvarm kan du kanskje kreve litt mer. Men ta litt penner og batterier om du får. ;)

Edit: Jeg ser for øvrig at det diskuteres på et lingvistisk nivå for tiden. Gøy. Men jeg kan egentlig styre min begeistring. :p

Noen som vil prate fotojournalistikk i stedet?

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Snakket med redaktøren i dag. Han sa forsåvidt akkurat det samme som du sa de to-tre siste innleggene. Han ville jeg skulle skrive et par småsaker som han kunne se på, og sende med noen bilder i full oppløsning som fotografene kunne se på.

Han ville også at jeg skulle prøve å ta bilder av feks en håndball kamp siden det er en rimelig tricky setting.

Noen tips til noen småsaker jeg kan skrive i starten?

Endret av OlavF
Lenke til kommentar
Noen tips til noen småsaker jeg kan skrive i starten?

Kanskje du kan prøve en liten spin-off av en av avisas egne saker? Så for eksempel i min lokalavis i dag at det var en artikkel om bulking på parkeringsplasser der folk ikke sier i fra. I tillegg til dette hadde de et intervju med bilde av en tilfeldig bilist som parkerte ved en matbutikk, om han hadde vært utsatt for liknende, om han tok forholdsregler mot dette, og div. annet pjatt. En slik sak er jo veldig enkel å lage, men samtidig så blir det litt stress for avisa å sende ut en journalist kun for dette.

Artikkelen er her, og tilleggssaken her.

Et annet tips kan være å bruke miljøet ditt, der du har mer kunnskaper og oversikt enn journalistene. Hvis dere har et ungdomshus, konsertlokale, skatepark e.l., så kan du vel lage en sak om en konsert eller et annet event.

Lenke til kommentar
Sånn som Thomas guida modellen vi var med forrige gang så tror ikke jeg det blir noe problem. Han kommer vel til å si noe slikt som dette om jeg ikke tar helt feil. "Ta av deg den der ja, sånn ja. Vri på hode, vis kroppen KOM IGJEN" :D

Kjøp D3 da?

Men hvem fikk beste bildene fra shooten? :)

Det var dessverre meg det Icefox ^^

Ohh, må huske å melde meg på uke 50mm.

Lenke til kommentar
Hvordan er det mtp regler å ta bilder i en idrettshall. Trenger man noen form for tillatelse fra arrangør eller er det bare å knipse i vei?

Tjatjo. Det avhenger vel mye av hvilken hall det er. Du kan fort være litt mistenkelig om du knipser i vei på en håndballkamp for jenter i aldersgruppene 13-16 uten at du kjenner noen på laget. Det går mer på at det kan være flaut, altså. Men i mindre idrettshaller er det neppe noe problem å knipse litt, det eneste jeg ser for meg er at du må betale inngang og/eller får noe begrenset bevegelsesfrihet. Sistnevnte gjelder jo selvfølgelig alle som ikke jobber for TV2 på toppseriekamper i fotball, da. ;)

Men ta en telefon til idrettslaget som eier hallen, tilby deg kanskje å gi dem litt bilder til medlemsaviser eller nettside på sikt. Fin trening, det er det i alle fall. :)

Slik jeg har forstått det, kan man ikke ha tripod...

Funfact: En av mine fotolærere fotograferte en del under OL på Lillehammer, og typisk ham hadde han med seg en ganske solid monopod. Han ble spurt tre ganger i løpet av en dag om hvorfor han hadde med seg batong. :)

Funfact #2: Da Harold MacMillan besøkte Frankrikes president Charles de Gaulle for å diskutere britisk medlemskap i EEC en gang på 50-tallet endte besøket med gråt fra MacMillans side. Charles de Gaulle sa senere til ministerne sine at han hadde vurdert å synge den franske sangen "ikke gråt, min herre" av Edith Piaff (morsomt nok husker jeg ikke hva den heter, men pytt).

Edit: Fikk hentet Olympus MF-1 på posten i dag. :) Ganske morsomt, jeg må skaffe meg en OM 50/1.4! :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...