Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Kudos til legekontoret på Hundvåg.

Hadde time 10:15, og skulle vært på utplassering 09:00, greit nok tenkte jeg.

Så ringer de jammen i morges og sier at legen min har reist på ferie (!!) og at jeg kan få time hos en annen lege kl 11:00...

 

Edit: Dette har ingenting med foto å gjøre men jeg er så jæ.. irritert at jeg bare måtte få det ut

 

Edit2: Jeg får vel spytte inn ett foto-relatert spørsmål: Hvor kan man skaffe rammer i 100x20cm eller 200x40cm i Stavangerområdet?

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser du møkka ligge igjen på sensoren ?

Yep.

Eller.. Støvet ser eg ikkje fysisk på brikka, men no ligg det faen meg igjen ei stripe etter våt-swaben òg. %$("/%&)#%=?#)/&%

Er det de anbefalte sensor-swabs du bruker ?

 

Mener forøvrig at det finnes Q-tips som loer mye mindre enn de du kjøper på super'n. De hadde vært greie å tørke opp med.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jaddaaa! Årnings! =)

Gikk over på nytt med ein neesten tørr wet swab.

Det er og mulig at du har mye statisk elektrisitet på sensoren. Jeg har aldri hatt problem med det selv, så jeg vet ikke hva man gjør med det. Kudos til Pentax sin sensor coating, den skal være antistatisk ;)

 

MaritimTim

Lenke til kommentar
I dag har jeg forsatt fra i går med "Crap Lens Day". I går tok jeg kun bilder med en EF 55-200mm f/4.5-5.6 og på fototoktet i lunsjen brukte jeg EF 28-80 1:3.5-5.6 IV.

 

Det er en tvilsom fornøyelse å bruke slike plastbøtter når man er vant til litt bedre saker.

Godt å høre at det er flere enn meg som bedriver selvpining (ref. min manuelle måned) - tester du ut noen lusne UV-filtre i godværet også? :)

 

Edit: Når det gjelder støv, så klarer jeg meg med "ørepumpe" kjøpt på apoteket for en 50-lapp. D70'n har riktignok fått en gratis "check'n'clean" på Electroworld for halvannet år siden - den var ikke så pen før det:

139578160_cDckZ-L.jpg

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Den store svarte flekken var ekstremt plagsom..... Hvordan er det mulig å få så mye støv på sensoren?

 

 

Men sånn ellers så begynner 30D'et mitt og komme tilbake til gamle takter, for komme meg ut å prøve meg på noen motiver i det fine været.

 

Men et sånn spørsmål utenom: Jeg har jo sendt inn skademelding til forsikringsselskapet, og det er vel ferdigbehandlet snart. Skal de ha inn de skadde tingene?(kamera+objektiv) i innbytte eller sjekk? Eller sitter jeg da igjen med en 30D +evt et nytt kamera så jeg kjøper for pengene jeg får igjen.

Lenke til kommentar
Den store svarte flekken var ekstremt plagsom..... Hvordan er det mulig å få så mye støv på sensoren?

Bildet er tatt på vidvinkel ved f/16 - da blir dybdeskarpheten svært stor, slik at selv støv på sensoren tegnes rimelig tydelig. Normalt blender jeg sjelden ned under f/5.6, og da var bare det største støvfnugget synlig, og bare som en diffus flekk. Jeg hadde ikke gjort noe såesielt for å få brikken så skitten - det var bare ganske normal bruk i ca. halvannet år.

 

Etter dette har jeg kjøpt ørepumpe, som jeg av og til bruker når jeg vet jeg kommer til å bruke høy dybdeskarphet, og jeg har null støvproblemer.

Lenke til kommentar

Er det mye forskjell på de blåsebelgene tror dere? Har som sagt støv på sensoren, og skal gjerne ha det vekk så fort som mulig. Giottos Rockets hadde jeg egentlig tenkt å bestille fra USA sammen med en del annet utstyr, men det er ikke før om en stund. Tror dere ikke at jeg kommer like greit ut av det om jeg tar med meg en Hama blåsebelg fra jobb i morgen? Står at den også klarer å produsere litt lufttrykk, så...

Lenke til kommentar
Godt å høre at det er flere enn meg som bedriver selvpining (ref. min manuelle måned) - tester du ut noen lusne UV-filtre i godværet også? :)

Prøvde litt i går - men det eneste jeg fant ut var store mangler i testmetodene mine.

Metode er det aller viktigste når det kommer til testing. Så du de testene jeg lenket til i krangletråden? Det kan kanskje være litt metodikk å hente derfra?

 

IceFox: Jeg tror høyt trykk er overvurdert. Støvet sitter ikke så godt fast. Om det sitter fast, så hjelper uansett ikke blåsing.

Lenke til kommentar

Prøvde litt i går - men det eneste jeg fant ut var store mangler i testmetodene mine.

Metode er det aller viktigste når det kommer til testing. Så du de testene jeg lenket til i krangletråden? Det kan kanskje være litt metodikk å hente derfra?

Hvilke av krangetrådene tenker du på nå - den om UV filtre eller fokustesting ? Eller en av de andre.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvilke av krangetrådene tenker du på nå - den om UV filtre eller fokustesting ? Eller en av de andre.

Fokustesting var vel en relativt sivilisert tråd? :) Jeg tenker på UV-dyret. Jeg lenket til det som kommer når man googler "UV-filter flare" - der er det et par demonstrasjonsbilder. Gjengangeren er nattbilder, siden det er der det er lettest å se.

 

Ellers sleit jeg med enormt kraftig "veiling" i skarpt lys på den tiden jeg brukte billig UV-filter på min 70-300.

 

IceFox: Å holde kameraet opp ned er overvurdert. Støvet kommer til å flagre rundt inne i speilhuset uansett, og du trenger god oversikt. Jeg gjør altså det motsatte - legger huset på bordet, sørger for godt lys, og blåser støvet ut mot kantene på brikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...