Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blits er must for pressefoto. Alle bruker det, uansett hvor de jobber og hva de gjør. Med unntak for enkelte ting. Det er uansett veldig, veldig lurt å ha. En 50/1.4 er en god ide, men kanskje en 35/2.0 vil være mer anvendelig? Da kommer du ikke så tett på som du gjør med en 50, og innendørs, der du oftest trenger lysstyrke, er det faktisk en bra ting i de fleste tilfeller. Du mister seff ett trinn lysstyrke, så du må se det litt frem og tilbake. 50/1.4 er et svært godt portrettobjektiv, og egner seg også til konsert (og det burde kunne duge til håndball også).

 

Men selv om utstyr er veldig fint å ha (som sagt av en viss Erland Flaten; en god fotograf kan ta gode bilder med hva som helst, men det er mye lettere med godt utstyr); men det som er viktigst er uansett at du er villig til å jobbe og legger ned mye innsats i det du gjør.

 

Kan du skrive? Si deg villig til å prøve, men om du føler deg usikker, gjør det klart. Eksempelvis vil mindre saker sjelden være verdt å sende en egen fotograf, men om du kan lage en mindre sak som en full pakke med tekst og bilder er terskelen for å ta deg i bruk langt lavere, og du tjener mer penger.

 

Oppførsel på location er selvfølgelig også viktig, følg folkeskikk. En venn av meg fikk en formell klage rettet mot seg på bakgrunn av at han ikke tok av seg lua! Det er ikke et generelt problem, men husk at noen er oversensisitive for slikt; og derfor må man avpasse klesbruk, kropsholdning, generell holdning og språkbruk til situasjonen som er aktuell.

 

Så over til noe annet du også bør satse på, aktivt. Prøv å komme deg innenfor husets fire dører hos avisa. Dette er viktigere enn mange innser, men jeg skal prøve å forklare.

 

1. Dersom du er innom og koder (og kanskje til og med desker) sakene dine selv er du en større ressurs for avisa.

 

2. Dersom du er innom avisa får de ansatte i avisa et mer stabilt og formgitt forhold til deg som person. Det er vel og bra å få saker på mail fra en frilanser, men det er ennå bedre å faktisk være på fornavn med de viktigste personene man er på kontakt med. Jeg er på fornavn med alle i min avis, og det er et aktiva. De kjenner meg, jeg kjenner dem.

 

3. Det øker også sjansene for å få vikariater om sommeren, i jul og andre høytider. Journalister skal også ha ferie, og da er det greit med vikarer.

 

4. Å om mulig være med på redaksjonelle møter gir deg muligheter. Det er mange saker som er store nok til å få spalteplass i avisa; men små nok til at de ikke dyttes på noen i redaksjonen. De er fine å ha, men ikke nødvendige. Dersom du er på et morgenmøte vil du kunne snappe opp slike saker, og dermed tjene penger på dem.

 

Det er fire hovedpunkter som jeg selv anser som svært viktige. Dersom du er gammel nok skader det heller ikke å være med på en pils dersom du blir bedt med på det.

 

Å være frilanser handler i stor grad om å være dyktig til det du gjør. Det handler i nesten like stor grad om å være flink til å selge seg selv, ikke bare 1500 tegn og tre bilder fra en fotballkamp.

 

:)

 

Edit:

 

Ice: Mnjao. Formelt er det nok mer usikkert; dersom det kommer opp for retten blir du neppe dømt. Men det du bør huske på er at definisjonen av offentlig rom tidvis kan være vanskelig å definere for advokater. Vektere og andre som arbeider på et kjøpesenter har enda mindre forutsetninger for å tolke det. Dersom parkeringshuset er åpent for alle er det nok i prinsipp å regne som offentlig sted.

 

Formelt har du nok lov, men reelt kan du få problemer om noen slår seg vrang. I så fall ville jeg egentlig bare lagt meg litt flat, og beklaget med at du ikke var klar over det, gjerne spørre vekteren (eller lignende) om hvem du kan henvende deg til for å få tillatelse.

 

Dersom de ødelegger noe utstyr ville jeg ikke nølt med å anmelde den aktuelle vekteren for det, uvisst hvilken lov det gjelder. Men la oss si det slik, det skader jo ikke å gå til en avis. En avis liker gjerne å vise bilder av ungdom med ødelagt utstyr til flere tusenlapper og en trist, gjerne søt jente (modellen) som vitne.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Takk for svar Simon!

 

Ja, parkeringshuset er jo åpent på søndager selv om senteret ikke er det. Det skal du tross alt fungere som et parkeringshus. :p

 

Kommer det noen vakter bort og sier jeg ikke får lov, legger jeg meg selvfølgelig flat. Ikke juridisk nok av meg til å begynne å krangle med sånne. Forhåpentligvis ødelegger de ikke noe, og i så fall er det nok ikke meg det går hardest utover.

 

Satser på denne location først jeg. Blir vi jagd ut gjelder det å ha en backup.

 

Så burde jeg egetnlig sette meg litt inn i noen poseringer som jeg kan guide modellen til. Hmm...

 

Men men. Nå er det godt natt. :)

Lenke til kommentar

Igjen, Simon, veldig informativt.

 

Regnet med at en blits var kjekk å ha, pluss at jeg har hatt lyst på en lenge.

 

Kan jo sikkert skrive enklere nyhetssaker, men jeg tror hvertfall jeg skal stå for litt foto her og der. Kan jo kanskje påta meg en slik fem på gata sak? Det har de hver eneste dag i avisa.

 

Vet ikke helt hvilket nivå jeg skal begynne på eller noen ting, så tenker jeg stikker innom der i morgen for å snakke med redaktøren. Mamma kjenner redaktøren, så det er jo et lite pluss det, selvom han ikke kjenner meg. Vi er nestennaboer.

 

Hva er egentlig vanlig å få for små, enkle jobber som en frilansfotograf?

 

Ble litt rotete, og mye spørsmål, men det er så mye jeg lurer på.

Endret av OlavF
Lenke til kommentar

Sånn som Thomas guida modellen vi var med forrige gang så tror ikke jeg det blir noe problem. Han kommer vel til å si noe slikt som dette om jeg ikke tar helt feil. "Ta av deg den der ja, sånn ja. Vri på hode, vis kroppen KOM IGJEN" :D

 

Kjøp D3 da?

Endret av ZoDz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...