Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en som i en kommentar erter Hasselblad, som med sin konvensjonelle, gammeldagse teknologi er oppe i 60mp. Det personen glemmer er at hvis de andre får tilgang på denne teknologien, får også Hassie det. Og hva vil da deres toppmodell tilby?

 

Noe for de som skal legge ting under juletreet til meg neste år?

Absolutt...

Lenke til kommentar
3D tracking!

Bingo! Folk som ikke har kamera med 3D-tracking har ikke forutsetninger for å forstå hva man skal med 51 fokuspunkter, men når man har brukt det en stund, så virker alt annet helt arkaisk.

 

For den "gamle" Matrix II-lysmåleren (D40, D60, D50, D80, D200, D2-serie), så er det også viktig med bruk av fokuspunktene, siden denne lysmåleren tungt vektlegger rett eksponering av det som befinner seg under valgt fokuspunkt. Akkurat det kan gi ganske ekstreme utslag - i går var jeg ute, og kom over et tre som i motlys hadde en glorie av damp rundt seg (det var vått, og den lave solen sto ganske kraftig på). Forskjellen i måten lysmålerene i D200 og D300 taklet motlyset på var ganske ekstrem - D200 eksponerte treet helt riktig, men med mange utbrente områder i periferien av bildet. D300 (med active D-lighting, som forsterker effekten) er hysterisk redd for å brenne ut høylys, og eksponerte minst 3EV mørkere med samme objektiv og utsnitt... Jeg foretrekker helt klart måten D200 taklet det på, men dette var en ganske ekstrem motlyssituasjon - normalt foretrekker jeg lysmåleren i D300.

Lenke til kommentar

At det ikke ville ha noen betydning for D3 har jeg alltid vært overbevist om, men det gjenstår fremdeles å se. Merkeligere ting har skjedd. En mann har gått på vann. Det er fett å bruke Nikkor-optikk på Eos-hus. Jeg liker fremdeles å være på Akam.

 

I det hele tatt forstyrrer lanseringen mitt bilde at Nikon som aggressive i proffmarkedet. Det at de ikke går Ds MkIII i strupen prismessig er for meg en gåte. Dette skal pokker meg være bra for at de skal klare å gjøre noe med Canons dominans i studio. Jeg synes det er dristig, for det bryter med bang for the buck-filosofien bak D3 og D700. Strange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...