Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jepp, det er pixlene på en Samsun Syncmaster, CRT skjerm. Tok bildet med et simpelt Cosina 50mm objektiv, men med EX-25 extenderen, slik at det er mulig å ta nærbilder, macro er det vel egentlig ikke.

 

Referert til stativ/macro tråden, så er det helt opplagt at bruk av stativ er nødvendig her for å få skarpt bilde. Pga blender 2.0 så er det skarpe området avgrensa til ca 1 cm eller noe sånt. Stativ, mindre blender og lengre lukkertid hadde nok gjort bildet skarpere.

Endret av ok67
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp, det er pixlene på en Samsun Syncmaster, CRT skjerm. Tok bildet med et simpelt Cosina 50mm objektiv, men med EX-25 extenderen, slik at det er mulig å ta nærbilder, macro er det vel egentlig ikke.

 

Referert til stativ/macro tråden, så er det helt opplagt at bruk av stativ er nødvendig her for å få skarpt bilde. Pga blender 2.0 så er det skarpe området avgrensa til ca 1 cm eller noe sånt. Stativ, mindre blender og lengre lukkertid hadde nok gjort bildet skarpere.

 

Da får du prøve på dette: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=254962

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=254982

 

Der måles fokusplanet i nanometer...

Lenke til kommentar
Husker jeg så Trainspotting på skolen - syk film...

Mhm... Rart å tenke på at det er 12 år siden den kom - den satte virkelig tonen for siste halvdel av 90-tallet, som for min del var preget av mye relativt utagerende festing Blindern style.

 

En kar i Blindern filmklubb hadde fått nyss om når anmeldervisningen var på Filmens hus, og siden det ikke var noen form for adgangskontroll, så rant vi inn så mange at vi måtte sitte i midtgangene, for det var en film vi måtte se så fort som overhode mulig.

Lenke til kommentar
Jepp, det er pixlene på en Samsun Syncmaster, CRT skjerm. Tok bildet med et simpelt Cosina 50mm objektiv, men med EX-25 extenderen, slik at det er mulig å ta nærbilder, macro er det vel egentlig ikke.

 

Referert til stativ/macro tråden, så er det helt opplagt at bruk av stativ er nødvendig her for å få skarpt bilde. Pga blender 2.0 så er det skarpe området avgrensa til ca 1 cm eller noe sånt. Stativ, mindre blender og lengre lukkertid hadde nok gjort bildet skarpere.

 

Da får du prøve på dette: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=254962

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=254982

 

Der måles fokusplanet i nanometer...

Hvilken brennvidde tilsvarer de reverserte objektivene dine tilsammen der? Og hva blir nærgrensen sånn cirka?

Lenke til kommentar

Yay, ny pc! Var 4 år siden sist, så det var absolutt på tide. Bygde den på lørdag og den funket uten problemer fra første oppstart :wow:

 

Det var ok å få rensket opp systemdisken, har kjørt xp uten reinstall i tre år... Hadde bare et par MB ledig, og måtte hele tiden inn for å slette IE cachen for å få ting til å gå rundt... irriterende :roll:

Lenke til kommentar
Husker jeg så Trainspotting på skolen - syk film...

 

Francis

Syk film, syk historie. Og definitivt realistisk, tro meg. Det er også Lim, men tittelen henspeiler like mye på limet som holder kompiser sammen, som løsemiddelet som gir en kraftig rus. Det som er spennende med Lim i dag er at den boken gir en veldig god forståelse for fenomenet med casuals, som vi kjenner fra dagens supporterkulturer. Gjengen i boken kjenner gjengen fra Trainspotting, men de er ikke med i boken. Det er derimot et arbeiderklassemiljø i Edinburg som er ødelagt at thatcherism, og boken gir et spennende innblikk i britisk arbeiderklassekultur, rus, ekstrem lojalitet til fotball-laget og kammeratskap. Med en historie som går over flere tiår (starter med foreldrene på sekstitallet, og ender med nittitallet clubbing og house-bevegelse) har boken gitt meg nytt innsyn i et GB som er fascinerende. Lettlest og cred bok å ha i bokhyllen.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Noen idéer til hvordan jeg kan henvise meg til en avis for å spørre om jeg kunne fått lov til å tatt noen bilder for avisen på forskjellige oppdrag? Hadde vært spennende bare for å prøvd. Eventuelt fått lov til å bli med en av fotografene for å se hvordan de jobber, og tatt noen bilder med fotografen som de kunne vurdere om de kan bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...