Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mente ikke at jeg skulle få da, men om noen har erfaringer med en solblender som er grei :p

 

Skygge med hånden funker i noen tilfeller, men i det tilfellet at man må skygge over høyre hjørne av objektivet med venstre hånd så blir det litt knotete.

Solblender eg jo også en ekstra beskyttelse, grei å ha mao.

Lenke til kommentar
Noen som har en grei solblender til nikon 50mm F/1.8?

Du kan kanskje prøve en slik inntil du finner en skikkelig en.

 

Fant HR-2 hos fotovideo. Satser på å kjøpe den så snart som jeg får litt penger igjen :p

(Edit: Har verken printer eller litt stivt papir å skrive ut sånn på. Måtte uansett ha blitt svart papir, og det har jeg ihvertfall ikke :p )

 

Ellers er det selvmotsigelser på siden til nikon (link)

På den ene siden står det

Stops down to f/22 for excellent depth-of-field control.
mens på specs siden står det
Minimum Aperture 16

 

Regner med at det er 16 som stemmer?

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Fikk mitt nye Franka Belg Mellomformatskamera i dag :) Så i morgen skal jeg nok ut å skyte så fort jeg kommer hjem fra jobben. Har sittet noen timer å plukket det fra hverandre og renset lukkeren med sprit den var seig som rakkern når jeg fikk den, men nå fungerer den raskt og effektivt så jeg er spent på bildene, det gjelder bare å finne uendelig først når jeg skal justere fokus noe som kan vøre en skikkelig drittjobb.

Lenke til kommentar
Hmm.. Sigma 30mm F/1.4 går bare til 16 :p

Det er like greit fordi da er diffraksjon såpass stor at den begynner å bli plagsom. 50mm-en går nok til f22 da den er beregnet på fullformat er diffraksjon trer inn senere (les mindre blender).

 

 

Fikk mitt nye Franka Belg Mellomformatskamera i dag :) Så i morgen skal jeg nok ut å skyte så fort jeg kommer hjem fra jobben. Har sittet noen timer å plukket det fra hverandre og renset lukkeren med sprit den var seig som rakkern når jeg fikk den, men nå fungerer den raskt og effektivt så jeg er spent på bildene, det gjelder bare å finne uendelig først når jeg skal justere fokus noe som kan vøre en skikkelig drittjobb.

Høres ut som et morsomt prosjekt. Minner meg på at jeg har en sort-hvit film som venter på meg på Fotohuset.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hmm.. Sigma 30mm F/1.4 går bare til 16 :p

Det er like greit fordi da er diffraksjon såpass stor at den begynner å bli plagsom. 50mm-en går nok til f22 da den er beregnet på fullformat er diffraksjon trer inn senere (les mindre blender).

 

Er ikke så sikker på det, difraksjon er vel avhengig av blenderåpningens reele størelse dvs. ikke forholdstall og dermed også brennvidden. Så det samme objektivet brukt på fullformat og APS-C vil vel starte difraksjon på samme nivå, men difraksjon vil starte på en lavere blender ved bruk av brennvidde som gir tilsvarende utsnitt hvis man øker film/sensor størelsen. Altså 30mm APS-C, 50mm til 135mm, 85mm mellomformat gir temmelig likt utsnitt, og man vil derfor kunne blende mer ned på mellomformat, da den fysisk blenderåpningen er større på et gitt f-nummer fordi brennvideen er større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...