Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han som begynte å kritisere meg for at jeg ikke vet hva jeg snakker om...

 

han snakker om foto, vis noen gode bilder da...

 

Er lei av at folk tror de kan snakke dritt til noen uansett aldersforskjell, og erfaring... Når han kritiserer mine subjektive meninger får han svare for seg...

 

skjer a? Dukket denne opp sånn helt uten videre inne her fra en annen diskusjon?

 

Jeg har 4 i maskina mi ;) men kjører win xp så jeg får ikke utnytta mer enn 3 though... På tide med 64 bit Linux snart på'n. blir bra...
Finnes jo 64bit Win XP også :-)

Selve kjernen i win xp støtter egentlig 4 gb med ram..

 

Dessuten gidder jeg ikke stresse med ny lisens til 64 bit xp...

Lenke til kommentar
Fint vær i dag!

Noken som har fått enn fin fangst eller?

 

har bare vert inne idag, litt småflau.

 

Til helga er det meldt fantastiskt vær, ihvertfall i Oslo der jeg skal befinne meg.

Gleder meg stort til å ta noen fine andebilder.

På søndagen blir det enga-rbk, men der får pressefotografene ta seg av fotograferingen!

Lenke til kommentar
Selve kjernen i win xp støtter egentlig 4 gb med ram...
Nja, den støtter 4GB totalt minne på maskinen, inkludert skjermkort etc. Fordelen med XP64 er at den kan adressere 4GB til ett 32-bits program, dersom du har mer enn 4GB minne. Derfor vil man kunne oppnå bedre ytelse i f.eks. PS selv om det ikke i utgangspunktet støtter 64bit (ennå).
Lenke til kommentar

hehe.. er den ennå som skurrer litt.. da kjører jeg heller linux i 64 bit. da veit jeg hvertfall hva jeg går til.

 

Blir fett hvis det blir bra vær til helga.. Da skal jeg prøve å få tatt et bilde av bilen til lillesøster uten regnet..

 

noen som har noe å komme med her forresten: aprilfest

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Fint vær i dag!

Noken som har fått enn fin fangst eller?

 

Er veldig spent var ute å skøyt solnedgangen med Velvia 50, men det er vel først og fremst et ekspriment. Første Velvia filmen jeg skyter, jeg er mer mennesker og snapshot typen, men jeg kunne jo ikke akkurat ta bilder av mennesker med Velvia. Spennende å se hva det blir ut av det, vanskelig å vite hva jeg skal eksponere for og i og med at jeg ikke brukte bracketing kan de godt hende alle bildene blir helt elendige.

Lenke til kommentar
Fint vær i dag!

Noken som har fått enn fin fangst eller?

 

Er veldig spent var ute å skøyt solnedgangen med Velvia 50, men det er vel først og fremst et ekspriment. Første Velvia filmen jeg skyter, jeg er mer mennesker og snapshot typen, men jeg kunne jo ikke akkurat ta bilder av mennesker med Velvia. Spennende å se hva det blir ut av det, vanskelig å vite hva jeg skal eksponere for og i og med at jeg ikke brukte bracketing kan de godt hende alle bildene blir helt elendige.

Lenke til kommentar
Han som begynte å kritisere meg for at jeg ikke vet hva jeg snakker om...

 

han snakker om foto, vis noen gode bilder da...

 

Er lei av at folk tror de kan snakke dritt til noen uansett aldersforskjell, og erfaring... Når han kritiserer mine subjektive meninger får han svare for seg...

 

Det kan være en grunn til at folk er litt harde mot deg, min bror sluttet faktisk å bruke dette forumet på grunn av deg og en del andre av dine jevnaldrende.. Han er ikke kjempegammel selv (da han faktisk er min lillebror), men han ble litt lei av sutrette og kranglette drittunger. Nei tissen min er sikkert mye mindre enn tissen din Marius, men vet du hva jeg bryr meg ikke om det...

 

Jeg har ingen umåtelig gode bilder tatt med mine kameraer, netopp fordi jeg ikke er noe umåtelig god fotograf. Men hvis det du antyder er at man ikke kan ta gode bilder med klassiske kameraer, eller at alle gode bilder ble tatt etter at moderne AF kameraer kom tar du grundig feil. Fotojournalistikk står svakere i dag enn på tidligere, og det ble tatt langt flere gode bilder i den journalistiske genren (og det er jo for det meste den genren det blir brukt 35mm/DSLR). I den fotojournalistiske bølgen fra 1930 tallet fram til vietnam krigen enn det blir tatt i dag, hvis man i tillegg tar med National Geographics sin storhetstid på 70 og 80-tallet vil man se fargebilder med en teknisk perfeksjon og dyktighet som matcher alle digi freaks sine bilder.

 

De typiske fotojournalistiske bildene til Capa, HCB, Eddie Adams osv. er neppe teknisk perfekte de er kornete, dårlig komponerte osv osv. Men de fanger unike øyeblikk og forteller noen helt utrolig historier. Det er godt nok for meg, fotograferingen har tapt seg og blitt redusert til et spm. om utstyr og teknikk. Hvis man alikevel er ute etter å måle 70 og 80 tallets analoge Nikon opp mot dagens digitale bokser, kan man jo ta en kikk på Steve McCurry sin portefølje, det er kun de nyeste bildene hans som er digitale (og han foretrekker fortsatt slides fremfor digitale kameraer), og slikt som feks Afghan Girl er sikkert tatt med en Nikon F3, FM eller FE som var det utstyret Nikon hadde på den tiden, filmen er Kodachrome.

 

Kvalitetsmessig teknisk matcher det alt av moderne DSLR, noe som bringer meg til poenget jeg tror ikke man tar dårligere bilder med et moderne kamera, men ikke søren om man tar noen bedre heller. Vel et unntak er faktisk de som bare knipser uten å tenke de lærer mindre og blir dårligere fotografer på grunn av moderne kameraer, er man ute å skyter slides må man jobbe litt med eksponering fokusering osv for å få det bra, og da vil man også bruke mer tid på komposisjon og vurdere om bildet er bra nok allerede før man tar det.

 

På den andre siden har man diskre streetfoto og øyeblikksbildene, som oppstod som en bevegelse med blant annet nevnte Capa og HCB som et resultat av 35mm kameraene. Denne bevegelsen og formen for fotografering hadde aldri oppstått hvis de første 35mm målsøkerne så ut som dagens DSLRer. Netopp fordi dagens store klumpete DSLR-kameraene er minst like store som de Mellomformatskameraene som fantes i æraen før den kjappe gatefotostilen, og derfor ville vekket alt for mye oppsikt og laget for mye støy til at man kunne jobbet diskre med dem. Teknisk sett gir moderne kameraer gode bilder, men bruksmessig og egenskapen til å skape øyeblikkene er det værre med, dette gjelder foresten DSLR generelt (det satans speilet vet du)...

Endret av modin
Lenke til kommentar
Jeg drømte i natt at jeg -kostnadsfritt- kunne bytte fra D80'n til et D200. Våknet, rett på finn, og så at det ikke var tilfelle - uansett ikke stor forskjell mellom de to. Men for en herlig måte å våkne på..

Høres nesten ut som en våt drøm - eller muligens et mareritt :hmm:

 

Tom

Lenke til kommentar

Skal slenge ut en liten brannfakkel her, styggeste kamera ever må være Leica M8. Har ikke noe i mot rangefinder generelt, men de runde formene på leicakameraene er virkelig gyselige. Spesielt kombinert med stygge objektiver i andre farger, f.eks. sølv linse på sort hus *grøss*. Og når det i tillegg er overpriset, stort og tungt, med en billedkvalitet som ikke akkurat er noe å lovprise... Det eneste det fungerer som må være statusobjekt for 60-åringer.

 

Takke meg til 70-talls rangefinderne, skal man på død og liv svi av penger på dyr optikk kan man jo f.eks. velge en grå Voigtlander Bessa R2/3.

 

Leica har jo noen perler da, sikler litt på en komplett R3 Safari med alt tilbehør i orginal koffert :closedeyes:

Lenke til kommentar
.......

 

 

Jeg føler du sitter og ramser opp masse historisk mumbo jumbo bare for å bevise at du har mer kunnskap enn Mr. Olsen? Det er smak vi snakker om. Hvis Mr. Olsen sier han liker Nikon fordi de har fine runde former, så gjør han det. Er jo ingen grunn til å starte en diger diskusjon rundt det. Dere har vel to vidt forskjellige smaker, og det har ingen ting med hvor gode bilder dere tar, eller hvor mye dere kan om kameraenes designhistorie. Latterlig....

 

 

Personlig, synes jeg de firkantete gamle kameraene er kjempe fine..

Lenke til kommentar
Jeg føler du sitter og ramser opp masse historisk mumbo jumbo bare for å bevise at du har mer kunnskap enn Mr. Olsen?

Problemet er vel heller det at det var Mr. Olsen som ikke helt fikk med seg at vi snakket kun om utseende, så begynte å mase om bilder som viste at de gamle kameraene var så mye bedre ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Han som begynte å kritisere meg for at jeg ikke vet hva jeg snakker om...

 

han snakker om foto, vis noen gode bilder da...

 

Er lei av at folk tror de kan snakke dritt til noen uansett aldersforskjell, og erfaring... Når han kritiserer mine subjektive meninger får han svare for seg...

 

Det kan være en grunn til at folk er litt harde mot deg, min bror sluttet faktisk å bruke dette forumet på grunn av deg og en del andre av dine jevnaldrende.. Han er ikke kjempegammel selv (da han faktisk er min lillebror), men han ble litt lei av sutrette og kranglette drittunger.

 

Om din bror sluttet å bruke siden på grunn av meg så burde du vel si hvem det var?

 

Resten av innlegget ditt er helt sikkert ren fakta, gadd ikke lese det, kan ikke se hvilken betydning det skulle ha for diskusjonen.

 

 

Jeg føler du sitter og ramser opp masse historisk mumbo jumbo bare for å bevise at du har mer kunnskap enn Mr. Olsen?

Problemet er vel heller det at det var Mr. Olsen som ikke helt fikk med seg at vi snakket kun om utseende, så begynte å mase om bilder som viste at de gamle kameraene var så mye bedre ...

 

Tom

 

Jeg fikk godt med meg at vi snakket om utseende, men når modin sier at jeg ikke vet hva jeg snakker om når jeg sa at D3 var det fineste kameraet, og at jeg ikke likte firkant-looken til de eldre kameraene ble jeg irritert. Jeg burde kunne si at jeg liker runde former, uten å måtte elske det som har rundeste former.

 

Brukernes kunnskap om fotohistorie er langt bredere enn min, jeg har kun vært interessert i foto i 2,5 år, og her snakkes det om historier fra før jeg ble født.

 

men å bli sett ned på på grunn av manglende erfaring er noe jeg ikke å høre på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...