Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vintern plan for vintern skiturer:

 

*Ikke puste rett på, forbi eller mot frontlinsen.

*Ha objektivdeksel på når en er i bevegelse.

*Holde batterier nær kroppen.

*Ta ut minnekort før man går inn.

*Ta så ut batteriene.

*La kameraet ligge i sekken så lenge som overhodet mulig.

Smart liste :) De tre nederste har jeg ikke pleid å praktisere, men ganske logisk den siste i hverfall ;)

Lenke til kommentar
*Ta ut minnekort før man går inn.

*Ta så ut batteriene.

 

Dette er hovedsaklig på grunn av at jeg ikke vil utsette kameraet for +25 etter å vært ute i -20... Det beste er vel å legge minnekorta og batterier i lommer i sekken og la de varme seg opp i sekken iløpet av 2-3 timer, men da har jeg allerede omkommet på grunn av mangel på back-up, så jeg tar sjangsen på sjokkvarming av de. Skal ikke lades før etter et par timer iallefall, så batteriene kan vel sitte i kamera lenge.

 

Har vært ute før hvor det ble et tynt islag utenpå objektivet og har man først fått det er man ute å kjører. Så holde pusten når dere tar bilder...

Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt litt på med batterier og kamera i kulde. Mange anbefaler jo å ha batteriene inntil kroppen helst, iallefall de ekstra. Det jeg da lurer på er om det på noen måte kan være uheldig å sette et batteri som da holder en f.eks. +20grader inn i et kamera man har brukt ute en stund når det er f.eks. -20grader i lufta. Noen tanker om det?

Lenke til kommentar
En ting jeg har tenkt litt på med batterier og kamera i kulde. Mange anbefaler jo å ha batteriene inntil kroppen helst, iallefall de ekstra. Det jeg da lurer på er om det på noen måte kan være uheldig å sette et batteri som da holder en f.eks. +20grader inn i et kamera man har brukt ute en stund når det er f.eks. -20grader i lufta. Noen tanker om det?

 

Hold de nær kroppen, ikke nedi underbuksa...

+ at jeg tror ikke rask kjøling har samme skadeeffekt som ved opptining...

Men absolutt et interessant tema... Jeg for min del er mer redd for kamera enn batteri...

Så holder jeg det ved kroppen og får ut mer energi og de blir ubruklige senere så er det bedre enn at jeg mister bilder på grunn av null batteri... Men som sagt, 40 AA'er + 2-3 EN-EL3'er skal vel holde, uansett...

Lenke til kommentar

Det er jo mest sannsynlig ikke -20 i kameraet... Tror ikke det tar skade av batterier som har ligget i en lomme i jakka...

 

Edit: Et annet poeng er vel at -20 kanskje er en liten overdrivelse... Så i praksis snakker vi om -6 grader maks, alt annet er for kaldt til å nytes... Så tror ikke batteriene på påskefjellet blir et problem, Men uansett morro å skulle vite...

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Nei, sikkert ikke, men jeg har nå tenkt litt på det allikevel. Om man f.eks. ligger i telt i sovepose når det er KALDT så vil det jo dannes et islag på innersiden av det ytterste trekket. Tenkte om det over tid kunne være uheldig. Men jeg gjør det jo selv så det er bare noe jeg har fundert bittelitt på.

 

Her er det forresten -20 nå i kveld.

---

 

edit: har steget til -15 nå, måtte sjekke..

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...