Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Vi kan jo ta en liten hva er verdens peneste kamera diskusjon da...?

 

Jeg vil si at sort Pentax Spotmatic må være noe av det vakreste som noen gang er laget, viste bilde av en Spotmatic til en venn av meg som ikke har greie på foto, og hun sa med en gang: "Så nydelig den var utrolig vakkert med den feminine formen på den filmspaken!"

 

Av moderne kameraer er det selvsagt ingenting som måler seg med Olympus E410 da det rett og slett er eneste moderne speilrefleks som har en enkel og minimal design. I tillegg må jeg kanskje nevne Panasonic Lumix/ Leica DSLRene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er klumpete, uff... Men en ting skal F6 ha det er penere enn forgjengeren F5, Nikon gikk faktisk ned i størelse fra F5 til F6 noe de skal ha alle honør for.

 

Dvs de gjorde batterigrepet valgfritt

 

Edit: Og flere ting da, men kanskje det som gjorde den største forskjellen størrelsesmessig

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Av de gamle kameraene, så er det Olympus OM-1 som er favoritt.

 

Så det live her om dagen hos Antonia Stasi, og ble overasket over størelsen, når man faktisk ser en OM 1 er det enda mindre enn hva man opprinnelig trodde. Merket at det klødde i fingrene etter å kjøpe det, men samtidig er det neppe særlig hensiktsmessig å kjøpe seg inn i et tredje kamerasystem, som om jeg ikke har nok med M42, Nikon F-mount, og Canon EF fra før...

Lenke til kommentar
For en kul linse på det nederste bildet til høyre

 

Tilt and shift, perspektiv kontroll, man bruker det til å rette opp perspektiver og kontrollere fokusplanet, dvs la det ligge på forskjellige avstander ulike steder i bildet. Typisk brukt til arkitekturisk fotografi.

Lenke til kommentar
Vi fant vel ikke på noe annet da. Venter på bedre fotovær kanskje?

 

Nei det er vel så enkelt som at vi snakket om oppgraderinger av bildebehandlingsmaskinene våre.

 

Tom

 

var ikke noen klage, jeg vet ser at det er foto-relatert (pc trenger man) men det ble bare meget teknisk et sted oppi der.

No problemas - hardware diskusjoner har en tendens til å havne der. Gudene vet hva PC-entusiastene tror om oss når vi diskuterer eksponeringskompensasjon, diffusere, blender osv

 

Tom

Lenke til kommentar
Vi kan jo ta en liten hva er verdens peneste kamera diskusjon da...?

 

Jeg vil si at sort Pentax Spotmatic må være noe av det vakreste som noen gang er laget, viste bilde av en Spotmatic til en venn av meg som ikke har greie på foto, og hun sa med en gang: "Så nydelig den var utrolig vakkert med den feminine formen på den filmspaken!"

 

Av moderne kameraer er det selvsagt ingenting som måler seg med Olympus E410 da det rett og slett er eneste moderne speilrefleks som har en enkel og minimal design. I tillegg må jeg kanskje nevne Panasonic Lumix/ Leica DSLRene.

 

Enig i at kameraene fra den tidsepoken er spesiell.

 

 

Her er Minolta XD-7:

xd7.jpg

 

I anledning Minolta 50 års jubilemum lagde man en spesialutgave av XD-7 med slangeskinn.

XD-50th-1.jpg

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Hverken eller - store stygge beist av noen kameraer. Som kamera er de blandt det ypperste. Men pene å se på - nope.

 

Det mener nå jeg.

Enig her, selv om jeg synes det er noe behagelig over utseendet på proffkameraene også.

 

For min del står en Pentax ME Super på ønskelisten, fortrinnsvis med SMC-M 50mm f/1.4 eller 35mm f/2, skjønt SMC-M 40mm f/2.8 ikke hadde vært å forakte heller (pancake).

Lenke til kommentar
Enig i at kameraene fra den tidsepoken er spesiell.

 

Nå er vel ikke akkurat Minolta XD7 og Pentax Spotmatic fra samme tidsepoke, Spotmatic ble først vist i 1960, XD7 var jo et et kamera fra slutten av 1970 tallet. Som et klart fortegn på det som skulle bli 80 tallets speilrefleks, automatic og elektronikk. Vi snakker altså om to ganske så forskjellige epoker i kamerahistorien, det eneste de har tilfelles er ve manuel fokus, men det skal sies at jeg også har sansen for de små søte elektroniske speilrefleksene fra sent 70-tall og tidlige 80-tall. Kort sagt har vi jo fire tidsperioder 1960-75 mekanisk SLR, 1975-1990 elektronisk manuell fokus SLR, 1990-2003 Autofokus SLR, 2003-> DSLR...

 

Design messig har alt som er laget i AF æraen hvert stygt som bare søren, det hjelper ikke hva Gissan og Marius sier, vi snakker ikke her om funksjon eller hva man drømmer om av fancy saker og ting, vi snakker her om form og da er det en realitet at MkIII og D3 er bloated for å si det rett ut. Ingienørene til Canon og Nikon bør gjøre sitt til å få kameraene ned på samme vektnivå som 70 og 80-tallets proffkameraer. Det er feks liten grunn til å ha grep på dagens DSLR, noe Olympus har vist, da det ikke lenger er motorer som skal trekke fram filmen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...