Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Egenskaper på åpen blender betyr lite for meg - og iom at jeg strengt tatt ikke trenger AF-S så kan jeg altså like så godt gå for den gamle ? Har den gamle IF ?

Den nye er bedre på lang avstand også (altså når det ikke er benyttet som makroobjektiv).

 

Det nye er IF, men ikke det gamle.

 

 

Egenskaper på åpen blender betyr lite for meg - og iom at jeg strengt tatt ikke trenger AF-S så kan jeg altså like så godt gå for den gamle ? Har den gamle IF ?

Den nye er bedre på lang avstand også (altså når det ikke er benyttet som makroobjektiv).

 

Det nye er IF, men ikke det gamle.

Bjørn Rørslett er helt enig med k.n.b:

 

The newest of the members in the long line of Micro-Nikkors also happens to be the best of them all in optical terms. Images are super sharp already from f/2.8 and keep their bite up to f/11, from which point a graceful decline kicks in. The f/22 result is very acceptable, but the f/32 isn't on the D3.

 

Compared to the predecessor, the new 60 Micro convinces by offering much better performance at the wider apertures and at distance, both areas in which the older lens didn't do too well. Colours are rendered vividly saturated and image contrast is high all the way up to f/16.

 

The new lens is slightly bigger than the older model but since it is an IF design, it doesn't get any longer when focused to its near limit of 18.5 cm or life-size reproduction (1:1) . Obviously it can do this trick only by shortening its focal length. Free working distance (FWD) then is only 5 cm, so you have to remove the HB-42 lens hood in this case. The FWD in fact is approx. equal to that of the older model.

 

As becomes a Micro-Nikkor, geometric distortion is negligible and the flatness of field is excellent. The sophisticated nano-coating (N) technology provides good resistance against flare and ghosting, but since the front element now is no longer recessed, always using the lens hood is recommended.

 

hjertelig gutter !

 

Jeg hadde jammen gitt opp å få svar nå jeg.. Da får jeg slakte sparegrisen og se hva den inneholder. Er rimelig dyr den nye 60'en (kontra f.eks Sigma 50mm)

Lenke til kommentar
hjertelig gutter !

 

Jeg hadde jammen gitt opp å få svar nå jeg.. Da får jeg slakte sparegrisen og se hva den inneholder. Er rimelig dyr den nye 60'en (kontra f.eks Sigma 50mm)

Den er sikkert verdt det. Jeg har Sigma 50mm. Autofokus er litt treg, noe en kanskje må regne med, men største ankepunkt er at den er til tider overfølsom på strølys. Noe som gjør at den ikke er så egnet som allround objektiv.

 

Tom

Lenke til kommentar
Oppfør dere. Jeg blir gretten av å måtte inn og redigere krangler.

 

Ikke kommenter dette innlegget.

Er det lov kommentere det politiske innholdet i signaturen til en moderator?

Neppe, så jeg avstår. Men jeg har fryktelig lyst ;)

Vis man ikke vil at innholde i signaturen sin skal bli diskutert, så før man fjerne det fra sigen. Samme om man er mod eller ikke.

Lenke til kommentar
Vis man ikke vil at innholde i signaturen sin skal bli diskutert, så før man fjerne det fra sigen. Samme om man er mod eller ikke.
Antyder du at en moderator bør utøve en viss moderasjon? :hmm:

Det kan tyde på at hensikten med mitt forrige innlegg er oppnådd ;)

En flink moderator modererer seg selv:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...