Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen enkel måte å sjekke hvor objektivet er på sitt skarpeste, eller må man bare lese til øynene renner / knipse en serie?

 

Photozone.de, men da vil man ikke være 100% sikker.... Selv gjorde jeg flere tester, og fant ut at det avek litt fra photozone.de

 

På 24-70mm gir jeg blanke faen fra f/4-f/8, men prøver å holde meg på f/5.6...

Lenke til kommentar

Noe kan du lese deg til. Men hvis du virkelig er kritisk, må du nok teste det konkrete objektivet selv. Det er noe som heter eksemplarvarisjoner vet du.

 

Men holder du deg rundt f:4 på lyssterk normaloptikk o.l, og f:5,6 på mer normal lysstyrke, så er du nok ganske nær det optimale. Kantskarpheten øker gjerne om du blender ned et hakk til, men det går ofte på bekostning av senterskarphet. Ta alt dette med en klype salt. Men hakkende galt blir det ikke.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg litt er at de ikke lar oss bruke blenderringen på (digitale) speilreflekser (jeg har prøvd slik optikk på).

Det er jo mulig hvis man har et eldre manuelt objektiv da (det er jo for så vidt eneste mulighet til å få satt blenderen også), om det er noen trøst...

 

Det er vel den gamle leksa med å spare noen øre i produksjonskostnader slik at bakoverkompatibiliteten ofres en egnet natt ved fullmåne.

Lenke til kommentar
Egenskaper på åpen blender betyr lite for meg - og iom at jeg strengt tatt ikke trenger AF-S så kan jeg altså like så godt gå for den gamle ? Har den gamle IF ?

Den nye er bedre på lang avstand også (altså når det ikke er benyttet som makroobjektiv).

 

Det nye er IF, men ikke det gamle.

Lenke til kommentar
Egenskaper på åpen blender betyr lite for meg - og iom at jeg strengt tatt ikke trenger AF-S så kan jeg altså like så godt gå for den gamle ? Har den gamle IF ?

Den nye er bedre på lang avstand også (altså når det ikke er benyttet som makroobjektiv).

 

Det nye er IF, men ikke det gamle.

Bjørn Rørslett er helt enig med k.n.b:

 

The newest of the members in the long line of Micro-Nikkors also happens to be the best of them all in optical terms. Images are super sharp already from f/2.8 and keep their bite up to f/11, from which point a graceful decline kicks in. The f/22 result is very acceptable, but the f/32 isn't on the D3.

 

Compared to the predecessor, the new 60 Micro convinces by offering much better performance at the wider apertures and at distance, both areas in which the older lens didn't do too well. Colours are rendered vividly saturated and image contrast is high all the way up to f/16.

 

The new lens is slightly bigger than the older model but since it is an IF design, it doesn't get any longer when focused to its near limit of 18.5 cm or life-size reproduction (1:1) . Obviously it can do this trick only by shortening its focal length. Free working distance (FWD) then is only 5 cm, so you have to remove the HB-42 lens hood in this case. The FWD in fact is approx. equal to that of the older model.

 

As becomes a Micro-Nikkor, geometric distortion is negligible and the flatness of field is excellent. The sophisticated nano-coating (N) technology provides good resistance against flare and ghosting, but since the front element now is no longer recessed, always using the lens hood is recommended.

Lenke til kommentar

Hvor skarpt et objektiv er på hvilke blendere avhenger mye av hvilket objektiv det er, og på hvilket kamera det er plassert. For eksempel tror jeg nok du vil oppleve at et objektiv er skarpere på et D40 enn på et D300, gitt at det ikke er skarpt nok til å oppløse D300s sensor.

 

Men for å hoppe rett i det, er det virkelig stor forskjell på hva som er optimalt på et hvert gitt objektiv.

 

Mitt 14-54 når sitt skarpeste punkt hele veien på f/4. 14-35, på den andre siden, er skarpest på f/2.8. I praksis sliter du med å se forskjell på f/2 og f/8, skal vi tro SLR-Gear.

 

Diffraksjon blir naturlig nok raskere et problem med en mindre sensor (mindre brennvidde, mindre blenderåpning), uten at det trenger å være et problem i de fleste tilfeller.

 

Samtiig kan vi jo igjen nevne den gamle leksen om at et objektiv som er beregnet for 135/FF gjerne er skarpere på fullformat enn på cropformat, gitt samme oppløsning. Dette fordi objektivet må oppløse samme mengde piksler på et mindre område på et crop-kamera enn på et fullformatskamera med samme antallet piksler. Det er som å kjøre en konstant mengde vann gjennom en tykk og en tynn slange - den tynne vil oppleve mer trykk.

 

I samme slengen vil en fullformatssensor være mer utsatt for vignettering og hjørneuskarphet.

 

Har man skarp nok optikk er ikke elementet med cropsensorers pikseltetthet være for viktig, og det er nok av optikk på markedet som klarer å gi near as make no difference perfekte resultater på fullformat også.

 

Men det viktigste er å se hvordan et gitt objektiv fungerer i forhold til diffraksjonsgrenser softhet ved store blendere. Det man gjerne kan si er at den høyeste skarpheten oftest oppnås i midten av blender-rekken på et gitt objektiv. Men det er unntak der også.

 

På et zoomobjektiv blir det naturlig nok enda vanskeligere, da må man se brennvidde for brennvidde.

 

-

 

Mye digresjoner, litt synsing, Forhåpentligvis ikke for mye. :)

Lenke til kommentar

Åhh. Kjipt når du må ty til foreldrene dine for å overføre penger. De fikk bakoversveis når jeg sa summen som skulle over til selgers konto for 24-105mm. De kunne ikke forstå at en linse til et kamera kunne koste så mye. Men de har ikke noe valg, og jeg sitter forhåpenligvis med et fint eksemplar i fanget til helga. Da blir det mye bilder!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...