Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

har vi med en Oly eller to isteden. Men det er totalt uaktuelt å ikke ha med pentaxen i ørkenen.

 

Vi har totalt med oss fem kameraer og fire objektiver:

Canon EOS 50D med Tamron 17-50mm f2.8 og Tamron 28-300mm VC

Pentax K10D med pentax 16-50mm f2.8 DA*

Olympus E-420 med 25mm f2.8 pancake

Olympus Mju 1050 SW (vanntett til 3m)

Olympus Mju 1030 SW (vanntett til 10m)

 

De to sistnevnte er først og fremst til undervannsbruk, og man skal ikke se bort i fra at det kan dukke opp en slags minitest av 1050 SW på Akam en gang etter returen. 1030'n er en demomodell som har fått en del juling og kun vil slå seg på på hvert ca 200nde forsøk, men vi tar den med likevel, selv om den også er en preproduksjonsmodell som ikke kan brukes til å vurdere bildekvalitet. 1050'n vil nok duge den også, for selv om spesifikasjonene sier at den vanntett ned til 3m, har Olympus' egen undervannsfotograf visstnok tatt den med ned til 20m dyp. Det skulle holde, for det blir desverre ikke noe dykking på meg på turen, selv om det var intensjonen. Ikke bare tok dykkecomputeren min kvelden her om dagen, men jeg finner ikke verken logboken min eller sertifikatene mine. Jaja, skal nok nyte ferien liekevel. :)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dårlig med filter på 14-24mm Bruker bare sånn blasesak på mine frontelement, med mindre det er fett...

 

Lurer på om ikke det var en 17-35mm.

 

Og det var nok mitt siste foruminnlegg før ferien. Jeg er tilbake tilsdag 18/11 - ta godt vare på Akam for meg så lenge, og vær snille med Erik!

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

TMI = Too Much Information. Jeg er ikke så veldig keen på å vite hva som befinner seg under forhuden til folk etter en tur i ørkenen :)

 

Når det gjelder arvestyret, så er det for tidlig å konkludere. Desverre så forholder jeg meg til en sorenskriver som enten er useriøs, eller har alt for mye å gjøre med "viktige" saker til å kunne ta seg tid til å hjelpe folk med et simpelt arveoppgjør. Han har i hvert fall ikke tid til å ringe tilbake. Men jeg har i hvert fall kommet så langt at jeg har funnet en del ammunisjon i striden. Ikke at jeg er så lysten på å sloss med egen familie. men jeg er redd det kan komme til nytte. Noe ordentlig svineri hele greia.

Lenke til kommentar
Noe helt annet: Jeg blir bare mer og mer imponert over D300. Bildene jeg tok i dag på 4-5000 iso blir rett og slett høyst brukbare. Greit nok at det er tonnevis av støy (jeg bruker som kjent nesten aldri støyfjerning), men når bildene nedsamples for skjermvisning, så forsvinner den fullstendig. På mine tidligere kameraer har alltid støyen forblitt ekstremt synlig selv ved nedsampling, men ikke denne... Pixelpeepers som Sherlock ( ;) ) blir nok ikke like imponerte... :)

Helt enig! Her er et med ISO 3200 (og 1/40, f/1.4). Plenty med detaljer her, spør du meg. Jeg har som oftest brukt High ISO NR på normal, men etter anbefaling fra deg eksperimenterer jeg nå litt uten NR (som her). Kan ikke si jeg merker veldig stor forskjell på bilder i denne størrelsen.

 

413977325_RaM6Y-XL.jpg

 

Forreten litt trick hvitbalanse på dette bildet pga flere høyst ulike lyskilder. Jeg prioriterte hud-tonene.

Lenke til kommentar
Det er aldri bedre ("mer ideelt") med en lavere oppløsning, men på ett eller annet tidspunkt blir det nok, og det er en funksjon av betraktningsavstanden.

Ja, dette har egentlig slått meg i hodet med full kraft, den dagen jeg satte meg ned med ny 40" flatskjerm.

Those glory days of rørskjerm ble aldeles gruset når jeg til min store skrekk oppdaget hvor jæxig dårlig laget enkelt filmer er og hvor dårlig de egner seg på stort format.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...