Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Humm. Die Another Day falt litt i status hos meg nå nettopp. Masse pressefotografer, som brukte ting som en Nikon Fm3 med blitsbracket, for ikke å snakke om paparazziene med Canon 350D elns med et Sigma 18-200. Som forøvrig ble holdt med en hånd på hver side av kameraet.

 

Hadde filmen i det hele tatt potensiale for å kunne falle lenger ned i status?

Den er jo et makkverk av dimensjoner.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om bare noen timer stikker vi til Egypt. *gliser*

 

Husk å vurder å ikke ta med slr ut i ørkenen på for eks atv safari... Makan til finkornet støv/sand skal man lete en stund etter... Jeg er utrolig gla for at jeg lot mitt ligge på hotellet hvertfall...

 

God tur uansett... *litt misunnelig* ;)

Jeg er Petnax-misbruker med DA*-optikk, så jeg tar sjansen. :)

 

God tur, Snirfle. =)

 

Edit: Og Aetius.. Eller husker jeg feil? :blush:

Stemmer. :)

Jeg hadde med kameraet i ørkenen i Tunisia, Sahara. Var vindstille, og vi red på kameler, så det var ikke noe problem. Men blåser sanden, slik dere må ha sjal over hodet, så vil jeg la kameraet være. For sanden der er som vann, kommer inn over alt.

Men du får utrolig mange flotte bilder på morgenen og kvelden i ørkenen. Kos dere!

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Humm. Die Another Day falt litt i status hos meg nå nettopp. Masse pressefotografer, som brukte ting som en Nikon Fm3 med blitsbracket, for ikke å snakke om paparazziene med Canon 350D elns med et Sigma 18-200. Som forøvrig ble holdt med en hånd på hver side av kameraet.

 

Hadde filmen i det hele tatt potensiale for å kunne falle lenger ned i status?

Den er jo et makkverk av dimensjoner.. :p

Tja, jeg har litt sansen for den.

 

Men, det irriterer meg virkelig. Når man har historiske serier har de menn som aldri har sett en pupp som passer på et enhver liten knapp på et elisabetansk kostyme samsvarer med historiske nedtegnelser. Når det kommer til biler og kamera gir de litt faen. Det irriterer meg grenseløst. For de som liker å se realistisk valg av kamera er Oliver Stones "Salvador" verdt å se. Nøkkelord: Krigsfotografer som bruker Nikon FM2 på 80-tallet i San Salvador.

 

Verdt å se, men bare det får meg i skikkelig godt humør! :D

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Jeg hadde med kameraet i ørkenen i Tunisia, Sahara. Var vindstille, og vi red på kameler, så det var ikke noe problem. Men blåser sanden, slik dere må ha sjal over hodet, så vil jeg la kameraet være. For sanden der er som vann, kommer inn over alt.

Men du får utrolig mange flotte bilder på morgenen og kvelden i ørkenen. Kos dere!

Får se om det i det hele tatt blir noe ørken, kanskje vi drar il Coloured Canyon, men meningen er å være i Dahab og drive med snorkling og ande vannlige aktiviteter. Jeg stoler imidlertid ikke på pentaxen til å tjenestegjøre under vann, så der har vi med en Oly eller to isteden. Men det er totalt uaktuelt å ikke ha med pentaxen i ørkenen. Fullstendig og totalt uaktuelt. Etter å ha sett en pentax stående i en glassmonter med vindmaskin og ørkensand (veldig, veldig finkornet, ja) og den funket fint etterpå, så er det liksom helt greit. Det var på Photokina.

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar
Vil påstå sanden der nede er verre enn vann... føltes ut som jeg hadde sand under forhuden etter en dag i ørkenen... :whistle:

Hehe, vi ristet av sand fra klærne etter vi kom hjem også, selv om det var håndvasket. Var vel ca 2-3dl med sand i bunn av sekken. Sand over alt rett å slett. Så ja, det setter seg fast over alt, men det var verdt det :)

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ikke så bekymret for sand i kameraene. Jeg har vært i ørkener tidligere, både der og andre steder, med bla Canon AE1, Nikon F90x og Nikon FM, uten noensinne å hatt problemer med støv.

 

Jeg snakket forresten med en fyr en gang som hadde fotografert ett eller annet oppdrag i Shara med en 2.8 vidvinkelzoom fra Nikon, av det dyre slaget. jeg husker ikke hvilken, men billig var den ikke, og han fortalte at han merket at alle bildene han tok ble mer og mer diffuse jo senere på dagen det var. Da han endelig fikk somlet seg til å titte på frontelementet, var det fullstendig dekket av et tynt lag med støv. Uten å tenke seg om grep han en linseklut og tørket støvet av med en rask og kontant sirkulær bevegelse - bare for å oppdage at han dermed hadde slipt inn et pent spiralmønster i hele forntelementet sitt.

 

Moralen er: Kom ikke her og fortell meg at UV-filter ikke har sin misjon. Spesielt om man i et uforsiktig øyeblikk kobler hjernen ut.

Lenke til kommentar
Jeg er egentlig ikke så bekymret for sand i kameraene. Jeg har vært i ørkener tidligere, både der og andre steder, med bla Canon AE1, Nikon F90x og Nikon FM, uten noensinne å hatt problemer med støv.

 

Jeg snakket forresten med en fyr en gang som hadde fotografert ett eller annet oppdrag i Shara med en 2.8 vidvinkelzoom fra Nikon, av det dyre slaget. jeg husker ikke hvilken, men billig var den ikke, og han fortalte at han merket at alle bildene han tok ble mer og mer diffuse jo senere på dagen det var. Da han endelig fikk somlet seg til å titte på frontelementet, var det fullstendig dekket av et tynt lag med støv. Uten å tenke seg om grep han en linseklut og tørket støvet av med en rask og kontant sirkulær bevegelse - bare for å oppdage at han dermed hadde slipt inn et pent spiralmønster i hele forntelementet sitt.

 

Moralen er: Kom ikke her og fortell meg at UV-filter ikke har sin misjon. Spesielt om man i et uforsiktig øyeblikk kobler hjernen ut.

 

Dårlig med filter på 14-24mm Bruker bare sånn blasesak på mine frontelement, med mindre det er fett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...