Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det å anbefale å kjøpe bøker om digital fotografering? Eller er det å prøve seg ut, og lese på internett like så godt eller bedre?

Jeg har i det minste aldri lest en bok... Greia med å lese på nettet er at man må lære seg hvem man kan stole på, og når man må være kritisk. Det er vanskelig når man er helt grønn.

Lenke til kommentar

Problemet er å finne "de større skribentene" - utrolig mange går jo i Ken Rockwell-fella. Gutta bak Luminous Landscape, samt Thom Hogan og Bjørn Rørslett er vel de jeg stoler mest ukritisk på. Dpreviews artikkel om dybdeskarphet er f.eks helt på bærtur.

 

Det man leser på web-fora skal man være ekstremt kritisk til - det er utrolig mange Internettmyter som blir holdt i live på fora som dette.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Mange gode tips om nettsider her. For Canon folka er vel Bob Atkins en av de mer edruelige.

 

Det er en bok som vanligvis anbefales, og det Magnar Fjørtofts Digital Fotografi i Praksis. Det er en god bok; men stilen passer ikke alle, slik at den kan virke noe tung.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Det vet jeg ikke noe om, det er derfor jeg ikke vet hvor mye jeg skal prate om det :p

 

 

UANSETT: Fullformat og 50mm er nok ganske veldig kult.

Blir som å fly rundt med 28mm på Canon. Absolutt til å leve med. Ulempen med 28mm'ene er at de ikke er så lyssterke.

 

Tom

Ehem. 28mm f/1.8 er ikke lyssterk nok?:p

Lenke til kommentar
Det vet jeg ikke noe om, det er derfor jeg ikke vet hvor mye jeg skal prate om det :p

 

 

UANSETT: Fullformat og 50mm er nok ganske veldig kult.

Blir som å fly rundt med 28mm på Canon. Absolutt til å leve med. Ulempen med 28mm'ene er at de ikke er så lyssterke.

 

Tom

Ehem. 28mm f/1.8 er ikke lyssterk nok?:p

Nei. Ikke i nærheten. Er det ikke f/1.0, så kan det være det samme.

 

Fra spøk til revolver, så er f/1.8 brukbart; men de fleste av oss har f/2.8 (vi er gjerrige ;) ). Men jeg kunne godt tenkt meg en EF-S 28mm f/1.4. Da kunne FF gutta sitte i kottene sine og skrytt så mye de vil.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...