Kurt Grusom Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Da var klokke-stillingen fix'd her au.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Er det å anbefale å kjøpe bøker om digital fotografering? Eller er det å prøve seg ut, og lese på internett like så godt eller bedre? Jeg har i det minste aldri lest en bok... Greia med å lese på nettet er at man må lære seg hvem man kan stole på, og når man må være kritisk. Det er vanskelig når man er helt grønn. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 På nettet er det egentlig greit. Alt som gjelder tekniske ting har de større skribentene så godt som alltid rett i. Og det skulle bare mangle. Overse alt som minner om dogmer "slik skal du gjøre det", "slik skal du ikke gjøre det", "ikke bruk x kamera" og så videre. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Problemet er å finne "de større skribentene" - utrolig mange går jo i Ken Rockwell-fella. Gutta bak Luminous Landscape, samt Thom Hogan og Bjørn Rørslett er vel de jeg stoler mest ukritisk på. Dpreviews artikkel om dybdeskarphet er f.eks helt på bærtur. Det man leser på web-fora skal man være ekstremt kritisk til - det er utrolig mange Internettmyter som blir holdt i live på fora som dette. Endret 25. oktober 2008 av Anew Lenke til kommentar
GLN Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Jeg har lest Digital Fotografering av Scott Kelby, og lærte mye. Så er det bare om jeg skal bruke mer penger på bøker, eller holde meg til internett? edit: Scott ja, icefox Endret 25. oktober 2008 av Pirja Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Noe sier meg at dpreviews artikkel om dybdeskarphet kan være ganske morsom for meg. Hogan, Rørslet og LL er prima folk. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Mange gode tips om nettsider her. For Canon folka er vel Bob Atkins en av de mer edruelige. Det er en bok som vanligvis anbefales, og det Magnar Fjørtofts Digital Fotografi i Praksis. Det er en god bok; men stilen passer ikke alle, slik at den kan virke noe tung. Tom Endret 25. oktober 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg har lest Digital Fotografering av Joe Kelby, og lærte mye. Så er det bare om jeg skal bruke mer penger på bøker, eller holde meg til internett? Scott Kelby kanskje? Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Det vet jeg ikke noe om, det er derfor jeg ikke vet hvor mye jeg skal prate om det UANSETT: Fullformat og 50mm er nok ganske veldig kult. Blir som å fly rundt med 28mm på Canon. Absolutt til å leve med. Ulempen med 28mm'ene er at de ikke er så lyssterke. Tom Ehem. 28mm f/1.8 er ikke lyssterk nok? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 To tredeler å gå på i forhold til 50/1.4 som blir normalobjektiv på fullformat. I tillegg til noe bedre ytelse på høy ISO. Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Tror jeg skal bestille meg The moment it clicks by Joe McNally... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Det vet jeg ikke noe om, det er derfor jeg ikke vet hvor mye jeg skal prate om det UANSETT: Fullformat og 50mm er nok ganske veldig kult. Blir som å fly rundt med 28mm på Canon. Absolutt til å leve med. Ulempen med 28mm'ene er at de ikke er så lyssterke. Tom Ehem. 28mm f/1.8 er ikke lyssterk nok? Nei. Ikke i nærheten. Er det ikke f/1.0, så kan det være det samme. Fra spøk til revolver, så er f/1.8 brukbart; men de fleste av oss har f/2.8 (vi er gjerrige ). Men jeg kunne godt tenkt meg en EF-S 28mm f/1.4. Da kunne FF gutta sitte i kottene sine og skrytt så mye de vil. Tom Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Den tror jeg er veldig fin. Masse og lære om lyssetting og speedlights. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Btw, finnes det en bedre kombination i veeeeldig dårlig lys enn 5D mark II med en 85mm 1.2 eller en 50mm 1.2? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Sannsynligvis ikke, men jeg ville satt en 50 1.2 som er litt kjappere enn 85. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg har lest Digital Fotografering av Joe Kelby, og lærte mye. Så er det bare om jeg skal bruke mer penger på bøker, eller holde meg til internett? Scott Kelby kanskje? Bøkene til Scott Kelby er OK; men han tar litt lett på enkelte ting. Tom Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Ja, og som han selv skriver i bøkene. Han forklarer deg hva du skal gjøre, og ikke hvorfor. Jeg foretrekke å vite hvorfor også, det er det du trenger for å kunne videreutvikle det til mer kunnskap. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Oi, guiz: Noen som har tips?: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1026637&hl= Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 D3/700 + 50 1.2 er vel ikke noe dårligere, hvis man kan leve med manuell fokus . Francis Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2008 Og det er vel eeegentlig ikke Marius heller. Jo? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå