Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du har ikke bilder da?

Lettere å se selv...

Det er studiobilder tilgjengelig i de testene, normalt med et bilde vidåpent og ett bilde på f/8.

Hva med zoom mot zoom, og ikke fast mot zoom?

At zoom slår fast er "sjokkerende", motsatt er det nesten en selvfølge...

Nå var det ikke i den sammenhengen jeg postet det. Jeg syns bare det var et litt interessant resultat at et tredve år gammelt billigdesign som 24/2.8 slo dyre design som 17-35 og 24/1.4L på en god del punkter.

Lenke til kommentar
Du har ikke bilder da?

Lettere å se selv...

Det er studiobilder tilgjengelig i de testene, normalt med et bilde vidåpent og ett bilde på f/8.

Nå var det ikke i den sammenhengen jeg postet det. Jeg syns bare det var et litt interessant resultat at et tredve år gammelt billigdesign som 24/2.8 slo dyre design som 17-35 og 24/1.4L på en god del punkter.

Ah, jeg har ikke kunnskaper om eldre historie, så det sa meg egentlig ingenting...

Lenke til kommentar

Man bør jo lese denne først da... for å sette testen i sammenheng: http://www.16-9.net/lens_tests/24mmcup/zooms/index.html

Lenke til kommentar
Ah, jeg har ikke kunnskaper om eldre historie, så det sa meg egentlig ingenting...

Eldre historie er før 1850. :p

Vil 30D med 1.6x crop-sensor og 8mpx komme nærmere eller lengre unna motivet enn et bilde tatt på 5D, fullformat med 12mpx, når man cropper sistnevnte bilde til å bli like stort som 30D-bildene (8mpx)? På samme brennvidde selvsagt, i dette tilfellet 100mm macro.

Siden pixeltettheten er lavere på 5D burde det bety at et område som tilsvarer 1.6 crop gir færre pixler, da det er færre pixler per mm^2.

Man bør jo lese denne først da... for å sette testen i sammenheng: http://www.16-9.net/lens_tests/24mmcup/zooms/index.html

Helt korrekt, det glemte jeg. My bad. :)

Lenke til kommentar
Vil 30D med 1.6x crop-sensor og 8mpx komme nærmere eller lengre unna motivet enn et bilde tatt på 5D, fullformat med 12mpx, når man cropper sistnevnte bilde til å bli like stort som 30D-bildene (8mpx)? På samme brennvidde selvsagt, i dette tilfellet 100mm macro.

Siden pixeltettheten er lavere på 5D burde det bety at et område som tilsvarer 1.6 crop gir færre pixler, da det er færre pixler per mm^2.

Som i praksis betyr..?

Lenke til kommentar

Som i praksis betyr..?

At dersom du tar en cropsensor som den som er i 30D og legger den over sensoren i en 5D, er det flere pixler på den mindre sensoren enn det er på et gitt område av samme størrelse på 5D-sensoren.

Dermed får du mindre pixler.

Lenke til kommentar

Som i praksis betyr..?

At dersom du tar en cropsensor som den som er i 30D og legger den over sensoren i en 5D, er det flere pixler på den mindre sensoren enn det er på et gitt område av samme størrelse på 5D-sensoren.

Gir dette derimot dårligere bilder? :hmm:

Lenke til kommentar

Gir dette derimot dårligere bilder? :hmm:

Ettersom det mindre, som i færre, så betyr det at du ikke kan croppe noe særlig, og kan nok ikke skrive ut i så store størrelser.

Som svar til yackups spørsmål, så vil en 8MP crop fra 5D gjøre at motivet er lengre unna enn enn om du hadde brukt objektivet på en 30D.

Tom

Lenke til kommentar

Ett lite spørsmål til "fanboi-krigen" mellom Simon og Marius:

Siden sensoren er halvparten så stor på Oly som den er på FF/FX, må det da taes høyde for det når man ser på maks blenderåpning?

Feks: Vil en D3 med ett F/4 objektiv slippe inn like mye lys som ett F/2 objektiv på Oly?

Litt knotete skrevet kansje...

Lenke til kommentar

F/4 er ikke en relevant verdi uten en brennvidde, da det er snakk om en brøk, altså 'focal length' / 4.

Blender 2.8 på et 50mm-objektiv vil slippe inn akkurat like stor mengde lys uansett hvor stor eller liten sensor det er.

Men siden en fourthirdssensor er mindre enn en fullformatssensor gir et 14-35 samme utsnitt (give or take) som et 28-70 på fullformat, er blender f/2.8 mindre på 35mm enn den er på 70mm. Det er ren fysikk. Men siden den fysiske brennvidden fortsatt er 35mm har det ingen effekt på eksponeringen.

Og det er ingen fanboykrig. Jeg er ingen fanboy, om noen skulle tro det. Og det er vel eeegentlig ikke Marius heller.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...