IceFox Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Ken Rockwells test av Tokina 11-16mm f/2.8 Kort summert er 11-16 skarpere enn Nikkor 12-24, som igjen er litt skarpere enn Tokina 12-24mm. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Huff, jeg holder på å scanne meg gjennom påskebildene, første bilde brukte jeg en liten time på i PS før jeg ble sånn nogenlunde fornøyd i forhold til hvordan diaset så ut. Får håpe at øvelse gjør mester, ellers blir det mye tid foran dataen fremover. Note to self: Velvia på påskefjellet uten skikkelig lysmåler var ikke helt optimalt Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Note to self: Velvia på påskefjellet uten skikkelig lysmåler var ikke helt optimalt Er vel mer en Note to everyone ? Har en Velvia 50 på lur; den tror jeg bruker i EOS 50; ikke i QTb-en jeg låner. Tom Endret 7. april 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
modin Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Note to self: Velvia på påskefjellet uten skikkelig lysmåler var ikke helt optimalt Er vel mer en Note to everyone ? Har en Velvia 50 på lur; den tror jeg bruker i EOS 50; ikke i QTb-en jeg låner. Velvia 50 i Nikkormaten min at the moment, den eksponerte Sensia 100 helt perfekt annet enn et par bilder som var min feil altså vanskelige lysforhold hvor jeg burde kompensert litt på kameraets lysmåler, så jeg regner med at den tar Velvia også. Så får jeg være litt obs på lysforholdene for unngå utbrente høylys, fantastisk gøy å knipse slide. Men neste gang finner jeg en annen film enn Velvia, må hele tiden ha det i bakhodet at jeg må unngå å ta bilder av mennesker. Som den urbane fyren jeg er så er jeg nok mer i byen enn i naturen.. så det kan være greit med en film som har litt mer moderate farger. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Note to self: Velvia på påskefjellet uten skikkelig lysmåler var ikke helt optimalt Er vel mer en Note to everyone ? Har en Velvia 50 på lur; den tror jeg bruker i EOS 50; ikke i QTb-en jeg låner. Velvia 50 i Nikkormaten min at the moment, den eksponerte Sensia 100 helt perfekt annet enn et par bilder som var min feil altså vanskelige lysforhold hvor jeg burde kompensert litt på kameraets lysmåler, så jeg regner med at den tar Velvia også. Så får jeg være litt obs på lysforholdene for unngå utbrente høylys, fantastisk gøy å knipse slide. Men neste gang finner jeg en annen film enn Velvia, må hele tiden ha det i bakhodet at jeg må unngå å ta bilder av mennesker. Som den urbane fyren jeg er så er jeg nok mer i byen enn i naturen.. så det kan være greit med en film som har litt mer moderate farger. Det gjelder å være litt bevisst ja. For det første er en 50 iso film ofte for treg i vinternorge, så en del av bildene ble skjemmet av bevegelsesuskarphet. Dette er selvfølgelig min feil og ikke filmens, men jeg gamblet litt på lukkertiden og det var ikke alltid like heldig. En annen ting er det å bruke prismesøker i høy-kontrast omgivelser som på fjellet, her skal man holde tunga rett i munnen! Nå har jeg heldigvis fått meg en skikkelig lysmåler, så jeg får håpe at det hjelper. Dessuten er det en drøm å fokusere i sjaktsøkeren i forhold til prismesøkeren. Som du nevnte er det ikke alt tar seg like godt ut med høysaturerte farger, men dette kan heldigvis rettes om man orker å sette seg ned i PS og justere i ulike layers. Skulle gjerne hatt utskiftbare filmkassetter på mamiyaen, men da får man trøste seg med at det bare er 15 bilder per rull Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Tom failed, så jeg bestemmer igjen tema... Kontrast / ulikheter Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Tom failed, så jeg bestemmer igjen tema... Kontrast / ulikheter Ja er det ikke fælt at jeg kan svikte sånn Men du har jo en del gode ideer du da. Får se om jeg får tid til å prøve idag. Har egentlig en analog dag i dag; og jeg regner med at dere ikke er så keen på å se resultateter om 1-2 uker ... Tom Endret 8. april 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Ja er det ikke fælt at jeg kan svikte sånn Men du har jo en del gode ideer du da. Får se om jeg får tid til å prøve idag. Har egentlig en analog dag i dag; og jeg regner med at dere ikke er så keen på å se resultateter om 1-2 uker ...Får jo timesfremkalling da ;-) Eller skyter du med dias? Endret 8. april 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Ja er det ikke fælt at jeg kan svikte sånn Men du har jo en del gode ideer du da. Får se om jeg får tid til å prøve idag. Har egentlig en analog dag i dag; og jeg regner med at dere ikke er så keen på å se resultateter om 1-2 uker ...Får jo timesfremkalling da ;-) Eller skyter du med dias? Tror det er få som har timesfremkalling av T-Max 100 ISO. Og jeg vil gjerne ta 36 bilder først Tom Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Tror det er få som har timesfremkalling av T-Max 100 ISO. Og jeg vil gjerne ta 36 bilder først Tom Vel jeg pleier å klare det innen en time med all forbredelser, altså tre filmen på tank 5 minutter. Finn rett vanntemp 5 minutter, blande film og rodinal 2 minutter, framkalling 10 minutter, fiksering 5 minutter da har vi nærmere 30 min så skylder jeg med 20 bad og det tar meg omtrent 5 min 35 minutter, så er det bare å satse på at filmen er tørr innen 25 minutter, det skal gå Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Tror det er få som har timesfremkalling av T-Max 100 ISO. Og jeg vil gjerne ta 36 bilder først Tom Vel jeg pleier å klare det innen en time med all forbredelser, altså tre filmen på tank 5 minutter. Finn rett vanntemp 5 minutter, blande film og rodinal 2 minutter, framkalling 10 minutter, fiksering 5 minutter da har vi nærmere 30 min så skylder jeg med 20 bad og det tar meg omtrent 5 min 35 minutter, så er det bare å satse på at filmen er tørr innen 25 minutter, det skal gå Men du driver vel neppe butikk ? Tom Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Men du driver vel neppe butikk ? Nei men jeg elsker å framkalle film så hadde du bodd i Bergen, så skulle jeg lett framkalt Tmax for en billig pris. I Tmax framkaller selvsagt, eneste grunnen til at jeg bruker Rodinal er at jeg har min Rodinal måndte som Aprilprosjekt.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Men du driver vel neppe butikk ? Nei men jeg elsker å framkalle film så hadde du bodd i Bergen, så skulle jeg lett framkalt Tmax for en billig pris. I Tmax framkaller selvsagt, eneste grunnen til at jeg bruker Rodinal er at jeg har min Rodinal måndte som Aprilprosjekt.. Bor nok dessverre i Sandvika, men takk for tilbudet. Morsomt å se at det noen av dere som har sansen for mørkeromsarbeidet - prøvde et par ganger mens jeg var i forsvaret (vi hadde fotokurs), men det sa aldri klikk. Hvilken scanner er det du bruker? Har akkurat bestilt en Epson V500. Tom Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Morsomt å se at det noen av dere som har sansen for mørkeromsarbeidet - prøvde et par ganger mens jeg var i forsvaret (vi hadde fotokurs), men det sa aldri klikk. Hvilken scanner er det du bruker? Har akkurat bestilt en Epson V500. Vel jeg har ikke hvert alverdens i mørekrommet jeg heller, for at man skal kalle det mørkeromsarbeid så må man vel ta skritet videre å kopiere til papir og ikke bare fremkalle filmen slik jeg ser det. Selv bruker jeg i hvertfall bare et mørkt toalett for å tre filmen på spole, har riktignok kopiert et par ganger, men det var mest for morro gidder ikke å reise avgårde til et mørkerom så det blir eventuelt først når jeg har utstyret hjemme. Jeg bruker Epson v350, men må si jeg ikke er helt 100% fornøyd med den, du må fortelle meg om v500 interesant å se hvordan den yter i forhold til v700, har faktisk vurdert og bytte til den siden den også tar Mellomformat. Men det jeg har lest foreløpig tyder på at den ikke har no særlig mye bedre bildekvalitet enn v350 bare litt mer hastighet etc. i såfall får jeg nøye meg med det jeg har sånn foreløpig å heller finne andre løsninger for MF. På sikt får jeg skaffe meg en Coolscan får se hvordan prisene er ulike steder å se om jeg kan få tak en billig en når jeg får råd til det.. Drømmen hadde hvert en V750 til Mellomformat, og coolscan 5000 til 35mm men det er vel neppe åpneelig.. Mine negativer ser forøvrig helt forferdelige, ut og det er sikkert en av grunnen til at scanneren ikke gir meg perfekte resultater mange av dem kan jeg bare glemme å kopiere med et forstørelses apparat i hvertfall. De jeg tar med nikkormat, blir rett eksponert, men den pleier jeg for det meste å ha DIAS i nettopp på grunn av dette. Men problemet er først og fremst i den andre enden, med billig film (forte), og alt for liten erfaring med framkallingsvesken til denne filmen blir det litt leit, Rodinal kan være noe dritt å bruke siden det er så mange variabler i teknikken som slår ut. Men det er en viss sjarm med å bruke en 120 år gammel oppskrift. Men den gir korn til de grader da... Endret 8. april 2008 av modin Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 En status rapport kommer. Henger meg på erfaringstråden til Onkel tenker jeg. Den er jo scanner-nøytral V750 + coolscan 5000 burde holde for de fleste Tom Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Jeg kikket på forskjellene mellom v700 og v750 før jeg kjøpte min v700, og det var ikke store greiene. Hardwaremessig skal de være så og si identiske bortsett fra noe refleksbehandling av linsene. I tillegg får du med v750 utstyr for våtscanning, samt noe bedre software. Begge de to sistnevne kan jo oppgraderes med behov, da det kun er en separat holder som behøves for våtscan, og den kan med fordel kjøpes fra tredjepart. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Da har jeg bestilt 1 2GB brikke med RAM til mac minien samt en 160GB 7200rpm harddisk. 877,- med frakt Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Da har jeg bestilt 1 2GB brikke med RAM til mac minien samt en 160GB 7200rpm harddisk.877,- med frakt Ja det er et must hvis du skal bruke den til bilderedigering, min MacBook Pro synes jeg er alt får treg og den har 2gb ram. Så jeg må vel få økt det til 4gb på litt sikt... Lenke til kommentar
PlaCBo Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 bah. den følelsen med at det burde gått kjappere vil man alltid ha. Jeg har ny macbook med 4 gig, og sitter ofte og tripper læll (jepp, selvsagt skrev jeg dette innlegget bare for å skryte :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå