k-ryeng Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Bedre nærgrense da?Samme, så vidt jeg har forstått. Nikon-objektiver er nokså takknemlige å lage konvertere til - og Nikon-fatningen er håpløs konvertere andre objektiver til... Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Nydelige bilder Mr. Olsen! Veldig fine farger Hva synes du om 150mm'ern? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Bedre nærgrense da?Samme, så vidt jeg har forstått. Nikon-objektiver er nokså takknemlige å lage konvertere til - og Nikon-fatningen er håpløs konvertere andre objektiver til... Hvordan går det ann? Mr. Lid: It's a beautey! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hvordan går det ann?Nikon-fatningen er fysisk liten, så ojektivene passer i de fleste andre fatninger, og det er plass til å justere inn rett fokusavstand. Siden andre objektiver har større fatning, vil de bli liggende uten på Nikon-kameraer, og det må enten korrigeres med optikk, eller adapteret fungerer som mellomring og du mister fokus til uendelig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Dårlig med dråpebilder herfra ikveld (er møkk lei regnet ). Har laget meg to illustrasjonfotoer jeg kan bruke i aprilfest-postene mens jeg venter på at filmene mine blir fremkalt. EOS 50E 1/8s, f/8, 180mm, ISO 400 FTb 1/15s, f/8, 180mm, ISO 400 Jeg brukte Tamron 70-300mm jeg. Tom Lenke til kommentar
modin Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hvordan går det ann?Nikon-fatningen er fysisk liten, så ojektivene passer i de fleste andre fatninger, og det er plass til å justere inn rett fokusavstand. Siden andre objektiver har større fatning, vil de bli liggende uten på Nikon-kameraer, og det må enten korrigeres med optikk, eller adapteret fungerer som mellomring og du mister fokus til uendelig. Vel det også men først og fremst er det på grunn av Nikons store film til mount avstand. K er like stor som nikon men har kortere mount til film avstand. Selv ikke m42 kan monteres på f-mount. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Når jeg ser dine bilder nå Mr. Olsen blir jeg i tvil om jeg skal gå for Sigma 150mm elller Nikkor 105mm VR (fra USA). Vet at arbeidsavstanden er lang, men da har jeg også moderat tele. 105mm er derimot fin til portretter. Vanskelig dette... Optisk sett, hvordan er forskjellen mellom Sigma-en og Nikkor-en? Vurderte ikke du også Nikkor-en en stund Marius? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Jeg vurderer Nikkoren til sommeren jeg! Er virkelig ikke sikker. Jeg tror nok ikke Nikkoren vil gi meg noe mye bedre bildekvalitet, men VR frister, og litt kortere brennevidde, til annen type foto. Det vil også gjøre at jeg slipper å kjøpe 85mm f/1.8 Er som deg, langt fra sikker hva jeg skal gjøre... mest sannsynlig beholder jeg sigmaen, på grunn av at jeg har fått beskjed om å spare, men dumper det 7k i fanget mitt er jeg redd for hva jeg kommer til å gjøre., om D300 allerede er kjøpt, om ikke kommer det til å være første på lista... Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 I forhold til 85mm f/1.8 er jo 105mm VR et smart kjøp. Tror faktisk og håper at jeg kanskje kommer til å drive mer med portretter i fremtiden, og da er kortere brennvidde og VR absolutt et pluss. Lurer bare på hvor mye jeg kommer til å drive med insektsfotografering, kontra portretter i fremtiden. Håndholdt makro er også digg, selv om jeg tror jeg kommer til å bruke stativ en god del. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Du kommer nok til å bruke stativ mye uansett tror jeg, men vet ikke hvor bra VR funker. Om du har et macro objektiv og insekter tilgjengelig kommer du til å knipse det, det er bare avhengighetsdannende. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Er litt redd for at jeg har lyst til å begynne med insektsfotografering. Har sett for meg å ligge i gresset om sommeren ved ferskvannet på hytta å fotografere insekter dagen lang, og da gjerne med Sigma 150mm. *Banne høyt*. Nå er jeg søren meg i tvil om hva jeg skal gå for. Jeg som først hadde planer om både Nikkor 12-24mm og Nikkor 105mm VR, og nå ser det ut som Tokina 11-16mm f/2.8 og kanskje Sigma 150mm Macro. Hadde jo litt lyst på orginaloptikk, men burde vel egentlig ikke prioritere det fremfor hva jeg kommer til å være mest fornøyd med. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Ikke velg orginal vidvinkel framfor Tokina 12-24mm, jeg tror ikke det er verdt det. 105mm er sikkert ikke ubrukelig til insekter. Mange insekter gir faen i deg, men de som er litt store, gresshopper og øyenstikkere kan stikke fort. Sigma 150mm kan bli litt lang enkelte plasser, og det kreves høyere blender for å få nok dof, noe som negativt og positivt. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jada, burde da gå ann å få til noen insektsbilder med 105mm også. Ser ut som ThorEH klarer seg veldig godt, så. Har lyst til å bruke den litt til produkt- og dråpefotografering også, og da kan 150mm ofte bli i meste laget. Var forsåvidt den nykommende Tokina 11-16mm f/2.8 jeg vurderte, og ikke Tokina 12-24mm f/4. Hadde uansett bestilt Nikkor 12-24mm f/4 fra USA, og da hadde prisen blitt tilsvarende Tokina-en i Norge. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Tenkte eg skulle hive 30D'en min ut for salg med grep og 2 batteri. Er 5k for stivt? Og var det snakk om 10-22 på 1Ds baki her? How? Grisedyrt dusteadapter? Endret 7. april 2008 av KimNK Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 *Banne høyt*. Nå er jeg søren meg i tvil om hva jeg skal gå for. Jeg som først hadde planer om både Nikkor 12-24mm og Nikkor 105mm VR, og nå ser det ut som Tokina 11-16mm f/2.8 og kanskje Sigma 150mm Macro. Hadde jo litt lyst på orginaloptikk, men burde vel egentlig ikke prioritere det fremfor hva jeg kommer til å være mest fornøyd med.Da går du for 11-16 og 105mm f/2.8VR da vet du :-) Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jada, tror det blir det. Det jeg har hatt i tankene den siste uka, men greit å være ordentlig sikker før man legger ut et par høvdinger i glass. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Jada, burde da gå ann å få til noen insektsbilder med 105mm også. Ser ut som ThorEH klarer seg veldig godt, så. Har lyst til å bruke den litt til produkt- og dråpefotografering også, og da kan 150mm ofte bli i meste laget. Var forsåvidt den nykommende Tokina 11-16mm f/2.8 jeg vurderte, og ikke Tokina 12-24mm f/4. Hadde uansett bestilt Nikkor 12-24mm f/4 fra USA, og da hadde prisen blitt tilsvarende Tokina-en i Norge. Er den tokinaen på markedet? Jada, tror det blir det. Det jeg har hatt i tankene den siste uka, men greit å være ordentlig sikker før man legger ut et par høvdinger i et par glass... øl? Lenke til kommentar
Vegard_ Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Laster inn alle bildene jeg tok i kveld.... på enkelte av disse var lukkertiden ned i 1/4 og 1 sek =/ Kult! likte spesielt det med grønne bladet med store vanndråper(!), det på den nest nederste linja. Har tenkt litt på den makroen sjøl, men får prøve litt med mellomringer på 18-50`n(sigma) først. Får se når lønna kommer Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Ikke i et par glass, men i glass. Altså objektiver. Tokina 11-16mm f/2.8 er ikke på markedet enda, nei. Har kommet i Korea, men forventes ikke i USA før i mai. Kommer vel i Norge rundt de tidene også håper jeg. Skulle gjerne, og må egentlig ha den før jeg drar på fototur til Vestlandet i sommerferien. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Takk Vegard! Hvordan er de optiske egenskapene på denne vs 12-24mm? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå