sn0dig Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) .. nei tar du en spøk eller? akkuratt som nettbutikken som solgte 24-105 F/1.4 Edit: Nettopp, Thomas Endret 16. oktober 2008 av sn0dig Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Har et lite dilemma her. Jeg skal scanne masse negativer og skal velge filtype på disse. Bør jeg bare gå for tiff med en gang (vil anta du mener det Olsen) eller er noen av disse mer aktuelle?: *.bmp *.jpg *.tiff(komprimert) *.tiff *.png *.pcx *.fpx Jeg kjenner ikke alle egenskapene til alle formatene. Hva ville du ha valgt? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Forsto det, for så dum er du ikke, men mange her inne som ikke kan mye om optikk kan tro deg, så det beste er om du ordlegger deg slik at de ikke misforstår... leif Endret 16. oktober 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Har et lite dilemma her. Jeg skal scanne masse negativer og skal velge filtype på disse. Bør jeg bare gå for tiff med en gang (vil anta du mener det Olsen) eller er noen av disse mer aktuelle?:*.bmp *.jpg *.tiff(komprimert) *.tiff *.png *.pcx *.fpx Jeg kjenner ikke alle egenskapene til alle formatene. Hva ville du ha valgt? Velg tiff - gjerne komprimert. Velg 16 bit tiff for de vitkige bildene som du skal klå en del på. Tom Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Har et lite dilemma her. Jeg skal scanne masse negativer og skal velge filtype på disse. Bør jeg bare gå for tiff med en gang (vil anta du mener det Olsen) eller er noen av disse mer aktuelle?:*.bmp *.jpg *.tiff(komprimert) *.tiff *.png *.pcx *.fpx Jeg kjenner ikke alle egenskapene til alle formatene. Hva ville du ha valgt? Ville helt klart valgt TIFF. Andrevalg ville vært JPG, ettersom jeg ikke har noe særlig kunnskap om de andre filformatene sett bort i fra PNG. Men det er hovedsakelig til grafikk. Så sant du ikke er gjerrig på plass, er TIFF et soleklart førstevalg! Lenke til kommentar
Vegard_ Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Hva er best av PEF og DNG? Vil vel egneltig si DNG. DNG er et open source-format som Adobe har lovet å støtte i all fremtid. Samme er ikke sikkert med PEF. Der Pentax-brukere er jo utrolig heldige som kan lagre RAW-filene deres i DNG-på kameraet. Oss Nikon-brukerer må jo konvertere det ved import i LR, noe som tar lengre tid. I DNG får man heller ingen sidecarfil, som du ville fått med PEF, hvor alt av endringer og info til RAW-filen lagres. Med DNG lagres det i selve filen. EDIT: Men kvaliteten er den samme altså. DNG er best av praktiske årsaker! Adobe har forpliktet seg til å vedlikeholde å støtte i all fremtid, men det er på ingen måte et open-source-format. Det er ett lukket filformat. Men like vel praktisk å bruke, og skulle gjerne sett at det ble tilgjengelig å bruke direkte fra kamera. Det kommer nok ikke til å skje på de fleste kameraene før det blir ett opent format(tipper jeg, har egentlig ikke peiling.) Edit: kan egentlig ikke så mye om dette, bare de jag har lest meg til. Endret 16. oktober 2008 av Vegard_ Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 The Digital Negative (DNG), a publicly available archival format Greit, du bruker ikke ordet open source. Men poenget er at det er tilgjengelig for produsenter. Mange andre programmer som har laget støtte for DNG f. eks. Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Pentax SMC FA 43mm f/1.9 Limited er på vei i posten, den kommer forhåpentligvis i morra. Can't wait! Forventer testbilder Skal bli Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 HAHAHAHA!! Hvor tar du dem fra?! Lenke til kommentar
Kaamilla Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Hva er best av PEF og DNG? Vil vel egneltig si DNG. DNG er et open source-format som Adobe har lovet å støtte i all fremtid. Samme er ikke sikkert med PEF. Der Pentax-brukere er jo utrolig heldige som kan lagre RAW-filene deres i DNG-på kameraet. Oss Nikon-brukerer må jo konvertere det ved import i LR, noe som tar lengre tid. I DNG får man heller ingen sidecarfil, som du ville fått med PEF, hvor alt av endringer og info til RAW-filen lagres. Med DNG lagres det i selve filen. EDIT: Men kvaliteten er den samme altså. DNG er best av praktiske årsaker! Takk for fint svar :-) Men hva er en sidecarfil? Jeg har aldri merket noe til den. Blir den lagret på datamaskinen? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Er en .xmp-fil som blir lagret i samme mappe som bildefilene dine. Har nogenlunde sammenavn, men noen understreker og greier. Så lett å se hvilke filer som hører sammen. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Takker for svar tomsi42 og IceFox Tom: Ser du har skrevet 2400 dpi i en annen tråd her når det gjelder scanning av negativer. Hvorfor så mye mer enn det som er oppgitt som standard for negativscanning av printeren (300 dpi)? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Takker for svar tomsi42 og IceFox Tom: Ser du har skrevet 2400 dpi i en annen tråd her når det gjelder scanning av negativer. Hvorfor så mye mer enn det som er oppgitt som standard for negativscanning av printeren (300 dpi)? Det er fordi negativene er så små (24x36mm). Det blir ca 2265 x 3400 piksler* som er rundt 7 MP. Tom *) 2267.7 x 3401.6 Lenke til kommentar
Kaamilla Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Er en .xmp-fil som blir lagret i samme mappe som bildefilene dine. Har nogenlunde sammenavn, men noen understreker og greier. Så lett å se hvilke filer som hører sammen. Jeg finner ikke noen sånne filer i bildemappen min. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Det er ikke i alle program det lages... I NX lages det ikke en ekstern en, men en JPGfil, i selve fila... Er iallefall noe slikt, ikke forsket så mye¨på det... Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg har for eksempel valgt i Lightroom at det ikke skal opprettes .xmp-filer sammen med råfilene mine. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Ja, det kan du også. Men kan være kjekt hvis du til nød må bruke Bridge. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Sant nok, men la oss håpe at jeg slipper det. ;P Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Noen som fikk med seg denne idag? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2717485.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå