Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sant nok Tim. Jeg prøver å holde ham litt i skinnet med en og annen referanse til kvaliteter utenfor Nikonverdenen. Det er for få av oss minoriteter her på Akam. *

 

(* Dette sitatet vil nok i år 2108 sidestilles med Einar Førdes "Vi er alle sosialdemokratar" i norske historiebøker.)

 

Du er jo så forelsket i ditt E3 at om noen her kommer å påstår at noe tåler mer vann enn det så går vel verden under?

 

Husker det var måneder med snakk om det før du kjøpte det, og når du gjorde det, så fortsatte det...

Lenke til kommentar
Sant nok Tim. Jeg prøver å holde ham litt i skinnet med en og annen referanse til kvaliteter utenfor Nikonverdenen. Det er for få av oss minoriteter her på Akam. *

 

(* Dette sitatet vil nok i år 2108 sidestilles med Einar Førdes "Vi er alle sosialdemokratar" i norske historiebøker.)

 

Du er jo så forelsket i ditt E3 at om noen her kommer å påstår at noe tåler mer vann enn det så går vel verden under?

 

Husker det var måneder med snakk om det før du kjøpte det, og når du gjorde det, så fortsatte det...

Det er ikke noe annet enn at du tidvis har snakket en del om utstyr du skal kjøpe.

 

Men nuvel. For en som sitter med et E-400, et av tidenes verste kamera over ISO400, med seriebildehastighet som et Leica med motordrive, er et E-3 en så stor oppgradering at det faktisk rettferdiggjør litt kribling i magen og litt mumling, knurring og tom babling mens man venter på det.

 

Jeg er ikke forelsket i E-3. E-3 er et verktøy. Jeg er ikke forelsket i en hammer, uansett hvor god den er. Jeg er faktisk litt forelsket i E-400, men det er nettopp på grunn av det imperfekte med det, og en del sentimentalitet og minner.

 

Verden går ikke under. Jeg ville vel egentlig påstå at det hadde vært flott om de andre produsentene kunne selge kamera som var værtettet på linje med E-3 og K20D. I den klassen det er snakk om gjør de dessverre ikke det ennå, og det er det ikke så mye å balle med.

 

Det jeg sikter til er at du tidvis har litt skylapper, Marius. Noe av det er sikkert faenskap fra din side (her menes ikke faenskap som noe negativt, heller noe positivt), mens noe kanskje er hva du tror og mener?

 

Nikkor 24-70 er et prima objektiv. Skarpt som bare pokker. Men er det så mye skarpere og så mye bedre bygget at man virkelig kan si at det er noe Canon-brukere bør savne fordi de ikke har det, bare sitt eget med rød L?

 

Det er mye jeg vil ha fra Nikon, blant annet sensorteknologien deres. Lysmålingssystemet har jeg ikke fått prøvd så mye (bruker spot og manuell for det meste, og da er jo lysmålere som sådan ganske like), men jeg har hørt gode ord om det. 7-14 kunne gjerne vært f/2.8, men det ser jeg samtidig ikke på som ekstremt viktig. En billig 50mm som faktisk er rimelig skarp, og ikke er et macroobjektiv hadde vært fint. Kjekt å kunne bruke alt av optikk fra oldtiden rett på et D40 om man tør bruke histogram også.

 

Fra Canon vil jeg gjerne ha litt knallgod fastoptikk under normalområdet.

 

Men du må virkelig klare å ta en tounge-in-cheek-kommentar fra meg om optikk uten å fremstå som litt.. sur. :)

 

Og til sist, det med minoriteter var selvfølgelig også en kommentar til Tim, som også er minoritet som Pentax-bruker.

 

-

 

Hodepine. Oh cock.

 

Hu-hey! Jeg er den første representanten for norsk presse som har fotografert en tumler i norske farvann i år!

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Hmph. Petnax-misbruker heter det.

 

Har jeg forresten forklart bakgrunnen for Petnax navnet?

 

----

 

Dette med fanboyisme er ganske artig. Vi som hører til de virkelig minoritetene snakker om de to store, de er liksom antikrist for oss. Mens Nikon-brukere faktisk også ofte regner seg til minoriteten.

Poenget er at vi sitter på hver vår tue. Og innbiller oss at det er vi som har sett lyset. De andre har liksom ikke skjønt bæra, og baserer sine valg på uvitenhet. Sånn sitter vi, mer eller mindre i fullt alvor og innbiller oss at det er de andre som er uvitende.

 

Jeg er usikker på hvor sundt det er å ha sett lyset. Vi blir nok på, hver vår kant, blenda av det.

Lenke til kommentar

John Pilger sa det ganske greit da han sa "Jeg har aldri møtt et objektivt menneske. Men jeg er bare femti år, så hvem vet?".

 

Det er noe i det. Ingen kan være nøytrale. Men vi kan etterstrebe det. Og det liker jeg å påstå at jeg prøver.

 

Og det gjør nok Marius også. Til og med Ken Rockwell prøver nok å være nøytral.

 

Du må nok forklare Petnax.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...