Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Og jeg tror adri jeg har sagt at jeg ikke har noen bra bilder, men et bilde som virkelig er BRA! mangler jeg.

Jeg misforstod deg i et av dine tidligere innlegg. Du skrev at du enda ikke hadde tatt et bilde du var stolt over. Sorry, my mistake.

Igjen, du anser nok "bra bilder" på en annen måte enn jeg gjør, og listen din er nok milevis over min.

Jeg er IKKE stolt over noen av bildene mine, utenom nevnte landskapsbilde, men det blir nesten ikke et rent foto.

Nei, men det sier mer om deg enn om bildene dine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du som skal "vippe oss av pinnen" derfor jeg setter kravene ganske høyt.

Den var rettet til deg, og ment i sammenheng med mine tidligere bilder i aprilfesten (det hele startet med at jeg skulle avslutte aprilfesten på en verdig måte, og ikke bare falle helt ut nå etter operasjonen). Jeg har ikke sagt at jeg skal "vippe dere av pinnen" i den grad jeg skal presentere bilder lik eller bedre de jeg har linket til av Terje Sylte. Jeg skal forhåpentligvis avbilde en rovfugl - ikke vise til stjerneeksemplarer og virkelige godbiter for dere andre. Overgangen fra stokkand / kvinand til rovfugl er stor nok for meg, og et hvilket som helst bilde som viser en rovfugl av hvilket som helst slag er jeg mer enn godt nok fornøyd med. Uansett må man begynne et sted, og det er ikke alltid like lett å begynne på toppen - for å si det slik.

Dermed - ikke forvent noe som helst, og ihvertfall ikke forvent Terje Sylte-kvalitet og noe ekstraordinært.

Du har flere ganger sagt at du skal komme med noe dritbra, skal finne det senere.

Du vipper meg ikke av pinnen bare ved å presentere et bilde av en havørn. Det har jeg selv, crappy kvalitet though...

Overgangen fra stokkand til havørn burde ikke være stor. Nå vet jeg ikke hvordan fuglene er hos deg, men hos meg er det mye mer arbeid p knipse en krikkand, havelle, eller kvinand, enn ved Havørn foto. man sitter tross alt kun i ro, man må ikek bruke taktikker for å snike seg fram.

Jeg har aldri lovt noe, og ihvertfall ikke et bilde av god kvalitet. Jeg har sagt at jeg skal på rovfuglfotografering og forventer "et bilde av rovfugl".

Og jeg har også sagt at jeg skal vippe deg av pinnen, og ikke resten av forumet. Jeg forventer ikke noe revolusjonerende, og absolutt ikke noe som ikke er sett før.

Som du sier - det er de "uvanlige" bildene med både teknisk god bildekvalitet og et spennende motiv eller en interessant versjon, som er vanskelig å ta. Men du kan ikke si at rovfugl-portretter er lett å ta, selv om den avbildete ikke akkurat klapper, smiler, hopper, skriker eller har seg.

huh?

Det sier at det som andre mener er gode bilder og som normalt dødelige ville vært "stolt" over, karakteriserer du som "dårlig" eller lignende.

Lenke til kommentar
huh?
Mr. Olsen.

Jeg synes faktisk at Gissan bør få lov til å glede seg over å skulle ta et havørnbilde, uten at du skal bruke all denne energien på å ta fra ham foto og naturgleden.

Du vil sikkert egentlig ikke ta fra ham denne gleden, men det er faktisk det du holder på med nå.

Onkel Tim

EDIT: :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Han skal få ta så mange bilder han vil, jeg vil også være fornøyd med en vanlig bilde av havørna, det er ikke det.

Men jeg har lest (Har ikke tid til å finne sitater nå) at han skal komme med noe utrolig bra, og da forteller jeg hva jeg mener er bra.

At han drar inn dette med å vippe meg av pinnen inn i tråden er hans egen feil om han ikke vil diskutere det.

Tror jeg blir misforstått, men jeg skal finne sitatene jeg refererer til, og fortelle hvorfor jeg skriver dette.

Jeg ønsker faktisk (Tross tidligere diskusjoner og feider) at Gissan skal få noe "brukbart", derfor jeg har gitt tips her... Fang fuglen i spennende positurer, enten med action eller hvor man viser Kongeørnas dominans over den store Havørna.

Jeg har veldig lyst til å ha bilder av Havørna fra skjul, men jeg kommer aldri til å presentere vanlige bilder som noen super-bilder, fordi det mangler noe.

:)

Lenke til kommentar
Men "ørnebilder" er faktisk et meget viktig stikkord mtp. Aprilfesten min - og bildet som skal vippe dere av stolen i slutten av perioden (regner med det blir lagt ut 1. Mai). :)

Jeg tolker dette som om vi bør vente oss noe skikkelig bra, dvs noe utenom det vanlige. Men det er vel kun er fordi jeg forventer noe skikkelig bra for å bli vippet av pinnen, og Gissan mener at han bare skal vise meg et bilde av en ørn.

Som sagt jeg skriver ikke dette på pur faen, men jeg mener Gissan bør heve kvaliteten på Stokkand fotoene, for at jeg skal se poenget i å bruke tid på de.

Dette kommer jo av at jeg har 3 år som fuglefotograf (Mest ender, gjess og småfugler) og har blitt drittlei stokkand bilder som ikke har noe sært over seg, og stiller høyere krav til meg selv, og andre.

Og på grunn av at Gissan omtaler seg som fuglefotograf og satser her, så syns jeg også at han skal stille høyere krav til seg selv, og bruke utstyret sitt til det det er verdt, og det er dessverre ikke stokkender.

Mitt "tilholdsted" for andefoto er ganske rikt på kvinender, krikkender, laksender og diverse andre, men de er ikke dermed sagt tamme.

Håper du, (Tim) ikke tror det verste om meg, det har aldri vært målet mitt.

Lenke til kommentar
Men jeg har lest (Har ikke tid til å finne sitater nå) at han skal komme med noe utrolig bra, og da forteller jeg hva jeg mener er bra.

...

Tror jeg blir misforstått, men jeg skal finne sitatene jeg refererer til, og fortelle hvorfor jeg skriver dette.

Du trenger ikke å finne sitater for min del :)

Jeg tror ikke jeg misforstår deg Mr. Olsen. Jeg tror jeg skjønner hva du egentlig mener. Men samtidig så virker det du sier ganske destruktivt, selv om du ikke mener det sånn.

Og svaret ditt tyder på at du ser dette selv.

Jeg synes forresten det er litt trist å lese at du ikke er fornøyd med bildene dine. Det er bra å ville strekke seg for å bli bedre. Men det bør ikke gå ut over fotogleden synes jeg.

Det er en vanskelig ballanse det der. Ballansen mellom å ville bli bedre, og å tillate seg være litt fornøyd. Blir du for fornøyd da stopper du opp i utviklingen.

Men, jeg synes og du bør tillate deg å klappe deg selv på skulderen av og til. Rett og slett bare være fornøyd. For det fortjener du. Hvis du ikke gjør det av og til, så risikerer du å drepe din egen fotoglede. Det ville være trist.

Og, skaperkrafta du trenger for å lage de virkelig gode bildene, den tror jeg du bare finner i fotoglede eller i kjærlighet til motivet. (Dægern!! Det synes jeg var veldig klokt sagt :) )

Neida :) Det gjør jeg ikke

Onkel Tim :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Et lite tips for når man ikke er fornøyd med bildene dine (dette gjelder alle), så lønner det seg å legge de vekk en stund, for å komme tilbake til de ved en senere anledning.

Da er ofte at du ser ting som du ikke var oppmerksom på når du tok bildet - og det kan være noe helt annet enn det du hadde tenkt deg.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg klarer heller ikke å si meg helt fornøyd med bildene mine uansett hva andre måtte si. Jeg henger meg alltid oppi ting jeg gjerne skulle forbedret. Derimot er jeg ofte mer fornøyd med prosessen - det å ta bildene, løse problemer underveis og føle kreativiteten strømme på :-)

Men det er ofte et bra tips å ikke gå rett til redigering/utvelgelse når man har tatt bildene. Jeg har sett mange som foretrekker å vente til dagen etter, slik at de rekker å få litt avstand og er klare til å se på bildene med nytt blikk.

Lenke til kommentar
Men "ørnebilder" er faktisk et meget viktig stikkord mtp. Aprilfesten min - og bildet som skal vippe dere av stolen i slutten av perioden (regner med det blir lagt ut 1. Mai). :)

Jeg tolker dette som om vi bør vente oss noe skikkelig bra, dvs noe utenom det vanlige. Men det er vel kun er fordi jeg forventer noe skikkelig bra for å bli vippet av pinnen, og Gissan mener at han bare skal vise meg et bilde av en ørn.

Da tolker du det feil, og det var ikke min intensjon å på noen måte si at jeg skal levere noe revolusjonerende. Med "vippe dere av stolen" hintet jeg til alle stokkandbildene mine i aprilfesten, som jeg har fått enormt gode tilbakemeldinger på, og at jeg nå skulle vise til noe annet enn stokkandbilder. "Vippe dere av stolen" i den grad jeg skal presentere et rovfuglbilde - og det er "noe utenom det vanlige" for meg, da jeg hittil ikke har fotografert rovfugler før, og at det er ganske annerledes enn å fotografere stokkender.

Som sagt jeg skriver ikke dette på pur faen, men jeg mener Gissan bør heve kvaliteten på Stokkand fotoene, for at jeg skal se poenget i å bruke tid på de.

Nei, jeg skjønner at du ikke skriver dette på pur faen og kun for å "presse meg ned i driten" eller lignende. Å øke kvaliteten på bildene av stokkand er viktig, og det er også det aprilfesten har hjulpet meg med. Jeg er fortsatt ikke superfornøyd med alt det billedlige resultatet, men at jeg i dag har kapasitet og erfaring til å levere generelt bedre bilder enn jeg kunne gjøre før aprilfesten.

Dette kommer jo av at jeg har 3 år som fuglefotograf (Mest ender, gjess og småfugler) og har blitt drittlei stokkand bilder som ikke har noe sært over seg, og stiller høyere krav til meg selv, og andre.

Ja, og det er forståelig. Jeg har også prøvd å ta stokkandbilder som "har noe sært over seg", noe unikt, noe spennende og noe nytenkende. Blant annet har jeg prøvd meg på panoreringer for å skape noe nytt - noe ingen har sett før (tilnærmet).

Jeg vil bruke noen bildeeksempler for å få fram poenget mitt, og jeg vil bare si at jeg ikke gjør dette for å fremme meg selv som fotograf.

Her er noen av de bildene jeg selv vil kalle "kjedelig" og bilder som jeg typisk ikke henger opp på veggen:

http://foto.no/bilder/images/v_76573.jpg

http://foto.no/bildekritikk/images/b_345543.jpg

http://foto.no/bildegalleri/images/b_346703.jpg

http://foto.no/bildegalleri/images/b_345977.jpg

http://foto.no/bildekritikk/images/b_344423.jpg

http://foto.no/bildegalleri/images/b_370133.jpg (et rent artsbilde, ikke noe mer)

http://foto.no/bildegalleri/images/b_369705.jpg

http://foto.no/bildegalleri/images/b_364076.jpg

Under aprilfesten (all heder til Tom for planlegging og organisering) har jeg prøvd å være litt kreativ, nytenkende og produsere bilder litt utenom det vanlige. Deriblant har jeg brukt en del panorering (eller lang lukkertid generelt), nytenkende vinkler, prøvd å fange spesielle situasjoner eller stemninger - og mer.

http://foto.no/bildegalleri/images/b_371626.jpg

http://foto.no/bildegalleri/images/b_369520.jpg

http://foto.no/bilder/images/v_76548.jpg

http://foto.no/bildegalleri/images/b_364292.jpg

http://foto.no/bildegalleri/images/b_369839.jpg

http://foto.no/bildegalleri/images/b_370268.jpg

http://foto.no/bildekritikk/images/b_339962.jpg (Ok, dette ble ikke tatt under aprilfesten, men likevel mener jeg det lave kamerastandpunktet hever bildet over "vanlige" bilder.)

Og på grunn av at Gissan omtaler seg som fuglefotograf og satser her, så syns jeg også at han skal stille høyere krav til seg selv, og bruke utstyret sitt til det det er verdt, og det er dessverre ikke stokkender.

Jeg har nok ikke omtalt meg som fuglefotograf, men at jeg legger stor vekt på fotografering av fugler har jeg ikke lagt skjul på. Kravene er skyhøye, men det er klart at det er vanskelig å levere noe nytenkende og supert hver dag i løpet av mer enn 2 måneder - når jeg skal presentere ett bilde hver dag. Du vet jo selv hvordan det er å gå på skole, med prøver, eksamen, tentamen og lekser generelt.

Mitt "tilholdsted" for andefoto er ganske rikt på kvinender, krikkender, laksender og diverse andre, men de er ikke dermed sagt tamme.

Du er nok vesentlig heldigere enn meg, skal jeg si deg. Kvinender (som jeg også har fotografert en del) er nærmest fraværende på hele vestlandet, og krikkender er det også dessverre lite av. Så langt har jeg bare observert ett laksandpar i området hvor jeg driver andefotografering, og det er også bare en kvinandhann der. Kvinanden ser jeg omtrent hver gang jeg er der, laksanden har jeg sett 2 ganger i løpet av 3 måneder. Et toppandpar har jeg sett én gang. Jeg har også sett en taffeland svømme forbi, men dette var bare et engangstilfelle og den er nok neppe i det samme tjernet nå lenger. Ellers er det 9 stokkandhanner og 7 stokkandhunner, og det er ikke såkalte "parkender". De er dermed heller ikke tamme, men selvfølgelig mindre sky enn kvinanden.

----

Ellers har jeg ikke mer å si.. Hehe.. :)

Lenke til kommentar

"Gissan: Her er noen av de bildene jeg selv vil kalle "kjedelig" og bilder som jeg typisk ikke henger opp på veggen:"

Skulle gjerne hatt både bilde 1, 3, 7 og 8 på veggen..

Edit: Gjerne de to siste i den neste rekken av linker også, forresten..

Endret av yackup
Lenke til kommentar
"Gissan: Her er noen av de bildene jeg selv vil kalle "kjedelig" og bilder som jeg typisk ikke henger opp på veggen:"

Skulle gjerne hatt både bilde 1, 3, 7 og 8 på veggen..

Takker, hyggelig med tilbakemeldinger, men dette er som sagt ikke ment som en måte å fremme meg selv på.

Og denne diskusjonen går ikke på meg og Mr. Olsen som fotografer, men fuglefotografering generelt.

Lenke til kommentar
Du er nok vesentlig heldigere enn meg, skal jeg si deg. Kvinender (som jeg også har fotografert en del) er nærmest fraværende på hele vestlandet, ...

I følge bøkene stemmer dette. Men de leser tydeligvis ikke bøker :) På Nordfjordeid har vi faktisk nå en del kvinendeer gående i fjorden. Jeg har i år telt 27 stykker. De har ikke fast tilhold her, men er her i perioder. De dukker også opp seinere på sommeren så det er nok ikke være en del av trekkruta deres.

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg er IKKE stolt over noen av bildene mine, utenom nevnte landskapsbilde, men det blir nesten ikke et rent foto.

Seriøst? Jeg er kjempestolt over mange av mine bilder :yes:

Det er bra, ser ingen grunn til å ikke være det ;)

...

Du trenger ikke å finne sitater for min del :)

Jeg tror ikke jeg misforstår deg Mr. Olsen. Jeg tror jeg skjønner hva du egentlig mener. Men samtidig så virker det du sier ganske destruktivt, selv om du ikke mener det sånn.

Og svaret ditt tyder på at du ser dette selv.

Jeg synes forresten det er litt trist å lese at du ikke er fornøyd med bildene dine. Det er bra å ville strekke seg for å bli bedre. Men det bør ikke gå ut over fotogleden synes jeg.

Det er en vanskelig ballanse det der. Ballansen mellom å ville bli bedre, og å tillate seg være litt fornøyd. Blir du for fornøyd da stopper du opp i utviklingen.

Men, jeg synes og du bør tillate deg å klappe deg selv på skulderen av og til. Rett og slett bare være fornøyd. For det fortjener du. Hvis du ikke gjør det av og til, så risikerer du å drepe din egen fotoglede. Det ville være trist.

Og, skaperkrafta du trenger for å lage de virkelig gode bildene, den tror jeg du bare finner i fotoglede eller i kjærlighet til motivet. (Dægern!! Det synes jeg var veldig klokt sagt :) )

Neida :) Det gjør jeg ikke

Onkel Tim :)

Hele innlegget handler om å ikke stille for høye krav til seg selv, så kommenterer hele innlegget som ett.

Det er en forskjell på å være stolt over og være fornøyd med.

Selvfølgelig er jeg fornøyd med mange av mine bilder, men det er ingen som er noen killere, noen som virkelig er bra! Alle bildene har tekniske feil og forbedringspotensiale.

Et lite tips for når man ikke er fornøyd med bildene dine (dette gjelder alle), så lønner det seg å legge de vekk en stund, for å komme tilbake til de ved en senere anledning.

Da er ofte at du ser ting som du ikke var oppmerksom på når du tok bildet - og det kan være noe helt annet enn det du hadde tenkt deg.

Tom

Mulig det, har selv merket at etter et par måneder så er et bilde jeg før ikke syns noe om, blitt bedre.

Et godt eksempel for meg er "Through the fog" Det tok meg kanskje 1-2 dager å se at det var et bra bilde. Jeg var ganske nær ved å ikke legge det ut her inne, etter at jeg la ut alle de andre bildene fra serien, men syns jeg skulle gjøre det allikevell, og etter at alle sa at det var bra, og jeg hadde fått summet meg litt så jeg bildet med nye øyne.

Jeg klarer heller ikke å si meg helt fornøyd med bildene mine uansett hva andre måtte si. Jeg henger meg alltid oppi ting jeg gjerne skulle forbedret. Derimot er jeg ofte mer fornøyd med prosessen - det å ta bildene, løse problemer underveis og føle kreativiteten strømme på :-)

Det morsomme er å tenke på (etter at man har tatt et bra bilde) hvor mye flaks man egentlig hadde...

Mine beste bilder er tatt under så sære forhold at det er slemt å si det.

Lenke til kommentar

"Through the fog"

Sagt dette tidligere. Jeg blir tvunget til å forlate huset, og passe på brodern... så jeg tar han med til en utsikt, knipser noen bilder, går meg en liten tur, kommer tilbake og tåka har kommet, så gidder ikke ta flere bilder, men tenkte å prøve ut BKT 9FPS med EV1 mellom hver.

Så på en av de mørke bildene ser jeg at det er noen kule skygger i skogen, så knipser et til med noen andre innstillinger, før jeg snur meg og ser brodern på et 5 meter dypt islagt vann, med råker rundt han. At han ikke gikk i gjennom skjønner jeg ikke. Isen ved kanten tålte ikke engang stativet mitt med D200 og tokina 12-24mm (!)

Så har jeg et fett landskapsbilde (Mitt første som jeg har publisert) som er tatt tidlig en morgnen, (5-6tiden) fra et boblebad ute ved Hitra :D

http://www.photosight.org/photo.php?photoi...&ref=author

Tatt i 2 tiden en natt jeg skulle ut å fotografere tåka. Men når jeg kom ut satt hu på bildet der og jeg venta ca 30 min før jeg gikk ut... Jeg tok et testbilde mens hun satt der for å sjekke lys osv og venta på at hun skulle flytte seg. Når jeg kom inn var det det beste bildet.

Et av mine gresshoppebilder er tatt under noen mildt sagt perverse omstendigheter, mer sier jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...