Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rolig, Olsen. Har du fulgt med på stokkand vs. havørn-diskusjonen på foto.no i det siste? Ganske interessant, kanskje du burde ta en titt?

Uansett har dette ingenting med vår tidligere diskusjon å gjøre. Bare vent til 1. mai, så får vi se hvem som ler best.

Lenke til kommentar

Jeg har et teknisk spørsmål her. Hvorfor får jeg ikke opp fokusavstand og forstørrelse i EXIF? Det bør jo være enkelt å ha sensor som leser av fokus-avstanden fra objektivet og sender det til kameraet akkurat som med brennvidde og blenderåpning.

(Jeg har Canon 300D)

Lenke til kommentar
Om noen føler seg fornærmet så bare si fra, så skal jeg fjerne/redigere innlegget, jeg sier bare det jeg alltid har ment, bildekvaliteten i fuglebilder må øke jo tammere fuglene er.

Jeg føler meg ikke fornærmet eller noe som helst, jeg er faktisk glad for å ha en diskusjon lik denne, men offentliggjøring av etternavn kunne du godt holdt for deg selv - så det kan du godt bytte ut med "Gissan".

At bildekvaliteten i fuglebilder må øke jo tammere fuglene er, er klart, og det er også derfor jeg ber deg vente til 1. mai - da jeg forhåpentligvis har fått bildet jeg så lenge har ventet på. Om du må nøye deg med å vente noen dager til (3-4-5. mai), så får det heller være.

Uansett er ikke dette riktig tråd å diskutere dette i.

Det finnes så vidt jeg vet ikke et kamera pr. dags dato som måler dette og oppgir i exif..

Correct me if I'm wrong.

Det er nok meget riktig, men som Simen1 sier burde det ikke være spesiellt vanskelig å ordne en innretning som gjør det mulig.

Lenke til kommentar
En ting skal du hvertfall ha, M.O; prestasjonene jeg har sett fra deg på fuglefronten, med D50 + T70-300, er meget imponerende. Har objektivet selv, og er ikke i nærheten en gang. (Ikke at jeg har prøvd så mye heller, da..)

Jau takk!

Rolig, Olsen. Har du fulgt med på stokkand vs. havørn-diskusjonen på foto.no i det siste? Ganske interessant, kanskje du burde ta en titt?

Uansett har dette ingenting med vår tidligere diskusjon å gjøre. Bare vent til 1. mai, så får vi se hvem som ler best.

Har ikke fulgt med diskusjonen der nei, kanskje du burde følge opp med en link?

Jeg har ikke vinklet det mot vår tidligere diskusjon. Jeg sier at du ennå ikke har levert noe som har imponert meg, og jeg venter ennå på et slikt bilde.

Ler sist mener du?

Joda, om du tror du skal imponere meg med et havørnbilde så er det en ting du må gjøre:

Se for deg et bra havørnbilde fra skjul, og finn et bilde som er 10 ganger bedre. Å knipse et grått og kjedelig bilde av en ørn på åte er så dvergnisse vanlig at det holder ikke at du kun får besøk av havørna.

Et bra havørnbilde er et haværn bilde som skiller seg ut, og klarer du det, da bør du være fornøyd, men et vanlig havørnbilde fra skjul er dessverre ikke noe creds bak.

Om noen føler seg fornærmet så bare si fra, så skal jeg fjerne/redigere innlegget, jeg sier bare det jeg alltid har ment, bildekvaliteten i fuglebilder må øke jo tammere fuglene er.

Jeg føler meg ikke fornærmet eller noe som helst, jeg er faktisk glad for å ha en diskusjon lik denne, men offentliggjøring av etternavn kunne du godt holdt for deg selv - så det kan du godt bytte ut med "Gissan".

Fair enough, da får du kalle meg Mr. olsen, og ikke bare olsen, folk kan tro det er det jeg heter ;)

At bildekvaliteten i fuglebilder må øke jo tammere fuglene er, er klart, og det er også derfor jeg ber deg vente til 1. mai - da jeg forhåpentligvis har fått bildet jeg så lenge har ventet på. Om du må nøye deg med å vente noen dager til (3-4-5. mai), så får det heller være.

Uansett er ikke dette riktig tråd å diskutere dette i.

Om fuglebilder av stokkand bør være teknisk bedre en bilder av en fiskeørn passer perfekt her.

Om du klarer å ta et bilde som imponerer meg passer også perfekt inn her.

At du kommer til å ta et bilde av en havørn skal jeg ikke tvile på, du er tross alt i et skjul, men at du klarer å ta noe som skiller seg så mye ut som du har holdt på å hintet til i det siste, det stiller jeg meg kritisk til. men, mulig det kun er fordi jeg har høyere krav til et havørnbilde enn du, noe det ikke er noe i veien med ;)

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Jeg har et teknisk spørsmål her. Hvorfor får jeg ikke opp fokusavstand og forstørrelse i EXIF? Det bør jo være enkelt å ha sensor som leser av fokus-avstanden fra objektivet og sender det til kameraet akkurat som med brennvidde og blenderåpning.

(Jeg har Canon 300D)

Burde jo være like lett som å plotte inn brennevidden... :S

Lenke til kommentar

At du stiller høyere krav til bildekvalitet enn meg har jeg aldri lagt skjul på, og du mener jo selv at du enda ikke har tatt et bilde du er fornøyd med. Det er greit, og jeg respekterer at du har høye mål og store forventninger - det hjelper deg til å bli bedre.''

Først vil jeg si at dette ikke er en diskusjon mellom oss to, og ei heller en diskusjon hvor jeg prøver å heve meg over deg. Jeg håper du ser på dette på den samme måten, ellers blir det bare tull.

Ang. rovfuglbildene mine, skal hverken dere eller jeg har for store forhåpninger - jeg kan liksågodt komme hjem uten bilde av en eneste rovfugl. Dette er blitt vinklet i for stor grad i mot havørnbilder, og faktisk er havørnen den sjeldneste på åtet i denne tiden. Kongeørnen og hønsehauken er mye vanligere, i den grad man kan kalle rovfugler av denne typen "vanlig".

Jeg vet det skal mye til for å imponere deg, Mr. Olsen (got it right?), men du skrev jo også her at "Jeg gleder meg til å bli vippet av pinnen, bare et ørnefoto i det hele tatt fra deg er nok ;) " og som tidligere sagt - jeg regner med å avbilde en ørn eller en rovfugl av et eller annet slag før søndag 4. mai.

Ikke forvent det aller store, men regn med et bilde av en rovfugl, kan jeg nok si.

La oss ta noen eksempler, Mr. Olsen, så sier du stopp når du er fornøyd?

En hønsehauk som forsvarer byttet

En havørn som forsvarer byttet

Et portrett av en havørn på 8 meters hold

Et portrett av en havørn på 6 meters hold

Når 200mm blir for mye - selv for en havørn

Ikke nok med bare hønsehauk - ribbingen må også avbildes og fjørne må holde seg på innsiden av bildebrikkens rammer

En smilende havørn i uvanlig positur på 8 meters hold

Ikke bare holder det med høsenhauk - en stokkand må den ha mellom klørne

Det holder ikke bare med bilde av havørn og hønsehauk hver for seg - de må avbildes sammen

Tell me, Mr. Olsen. Are you happy now?

Lenke til kommentar
Enig. Hadde ikke hatt noe i mot å finne det i exif..

Jeg har sett dette i en del EXIF'er på kompaktkameraer (Ixus, tror jeg). Det er ingen særlig god grunn for at dette ikke skulle være i EXIF, det er jeg enig i. Skulle gjerne hatt det.

Lenke til kommentar

Det der med avstandsmåling er en ting som ligger i objektivet.

For å få det til må du ha et objektiv som kan registrere avstanden og en protokoll mellom kamera og objektiv som støtter det.

Mener å ha lest en plass at nye EF og EF-s objektiver skall støtte det og at det brukes under styring av blits.

Så hvis HW støtter avstandsmåling er det enkelt å implementere det i SW, men det kan også hvære at produsentene ikke er interesert å implementere det pga. at ikke all HW. støtter det.

Lenke til kommentar
Gissan er 300 f/4 eller 2,8 du har?

Tom nå høres du ut som min sambo. så da svarer jeg jada jada...... æ skall gjøre det for helvete.

Jeg prøvde å simulere mora til en lat tenåring ...

Tom

Jeg er til tider lat, men det er noen år siden jeg var tenåring.

Lenke til kommentar
Greit resultat med tanke på objektivet som er brukt..

Det finnes ikke dårlig utstyr, bare dårlig fotografer. Det har Ken sagt.

Dårlige og middelmådige fotografer tar bedre bilder med bedre utstyr. Det vet jeg av personlig erfaring. At utstyret ikke betyr noe gjelder kun for de som har tilstrekkelig erfaring til å jobbe innenfor begrensningene utstyret setter.

Lenke til kommentar

Når 200mm blir for mye - selv for en havørn

Ikke nok med bare hønsehauk - ribbingen må også avbildes og fjørne må holde seg på innsiden av bildebrikkens rammer

Ikke bare holder det med høsenhauk - en stokkand må den ha mellom klørne

Disse 3 bildene er gode bilder, fanget i rett øyeblikk. De andre bildene er ganske kjedelige, og resultatet av rett utstyr, ikke mye mer. (Selvfølgelig mye arbeid med skjul osv, men inten foto)

Vil du se noe som er bra sjekker du ut Kjartan Trana.

Du som skal "vippe oss av pinnen" derfor jeg setter kravene ganske høyt.

Og jeg tror adri jeg har sagt at jeg ikke har noen bra bilder, men et bilde som virkelig er BRA! mangler jeg.

"Through the fog" blir for surrealistisk til å være et godt foto.

Det er et utrolig bra HDR-bilde, men ikke noe foto, nettopp på grunn av overdrivelseslooken. (De som har sett det ene bildet som er rett eksponert er sikkert enig i at jeg ikke har tegnet bildet, men kun vært heldig med forholdene.

Lenke til kommentar

Dårlige og middelmådige fotografer tar bedre bilder med bedre utstyr. Det vet jeg av personlig erfaring. At utstyret ikke betyr noe gjelder kun for de som har tilstrekkelig erfaring til å jobbe innenfor begrensningene utstyret setter.

Tror jeg glemte en ;):hmm:

Edit: En ting er at objektivet er brukanes til noe, tross all "skittkastingen"; jeg er mer imponert at bildet er såpass skarpt som det er (1/8s p ~200mm) - tatt med monopod ikke skikkelig stativ.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Bare litt andre meninger en KR.

http://www.luminous-landscape.com/essays/c...as-matter.shtml

http://www.luminous-landscape.com/essays/Y...t_Matters.shtml

Liker KR men han er ikke en autoritet som man skall tro på bestandig, masse av det han skriver er humoristisk ment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...