Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøver ut en ny workflow, Raw-konvertering i Capture NX 2 til *.tif, for deretter å importere til Lightroom 2.

 

Fordelen er at bildene faktisk konverteres slik at de likner på jpeg-preview, at man får full utnyttelse av chroma-fjerning, (anti) vignettering, generelt bedre bildekvalitet. Alle som har forsøkt å konvertere en nef-fil med Lightroom skjønner vel hva jeg mener (spesielt konsert/nattbilder).

 

Ulempen.... vel, med en 5 år gammel pc går halve kvelden på å konvertere/importere...

 

Edit: Glemte selvfølgelig det viktigste, egendefinerte innstillinger i kamera. Har satt opp fem forskjellige oppsett som jeg lett kan velge mellom, f.eks. landskap og portrett med D2x Picture Control, nøytrale innstillinger for bilder som skal etterbehandles kraftig, walk-around innstilling, etc. Alle disse innstillingene følger nå konverteringen, i motsetning til om jeg skulle brukt Lightroom/PS direkte.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

På JPEG bilder så gjør kameraet finjusteringene(lysstyrke, kontrast osv) før det lagres på minnebrikken. Mens RAW bildene, blir lagret slik du ser det i søkeren, uten at kameraet gjør noen endringer før det lagres. I RAW filene er det også en haug med informasjon, som gjør at du kan redigere så si alt på bildet i etterkant. Mange mener at den finjusteringen kameraet gjør på JPEG er feil, eller ikke korrekt, og da foretrekker de RAW.

 

Det som er minuset for en gjennomsnittlig fotograf med RAW, er at du må sitte å justere hvert eneste bilde når du legger dem inn på pcen, så er bare i spesielle tilfeller jeg ville brukt RAW. Du må også vite hvordan bildet skal se ut, så du ikke feiljusterer det når du legger det inn på pcen.

 

Hvordan lager man ramme rundt bildet? Fort og enkelt?

Lenke til kommentar
Det skal jeg gjøre.. kanskje jeg skal slutte med RAWfiler? ^^)

 

Neida. Husk at RAW-filer inneholder usaklig mye mer informasjon enn et JPG-bilde. JPG kan ha 16,7 millioner farger, mens 36-bit (3x12 bit, og 14-bit er jo enda mer) kan ha 68.7 milliarder farger. Kan jo fint lage HDR-bilder av ett eneste RAW-bilde dersom du er heldig med eksponeringen, f.eks.

Lenke til kommentar
Gratulerer med dagen, har selv bursdag om 5 og en halv time, ca :) Har jo kjøpt bursdaggave til meg selv, forrige lørdag, men lurer på å kjøpe en fjernutløser til kameraet imorra.

 

Var i Sverige idag, og fikk tak i Mountain Dew, gleder meg til den er kald :D

Grættis med dagen som kommer.. fjernutløser frister også ja.. omg.. alt for mye å ha lyst på :/ teit.

Lenke til kommentar
Jeg postet to bilder for to dager siden som viser forskjellen bra på NX og PS CS3

 

Å? I denne tråden? Er det noen som har en link?

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...t&id=254983

 

Lilla fluer er ikke pent...

 

Har forresten hatt problemer med Photoshop i det siste. Programmet legger seg nedenfor min synlige linje på skjermen, så nederste del av boksen min vises ikke, og er er faen ikke bare bare å plassere de boksen hvor enn man vil, det er et helvettes slit. Får det ikke til jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...