Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forresten Mr. Olsen; jeg satt og lekte meg litt med D200en og skrudde på lukkertidene. Da jeg kom forbi bulb så så jeg x 250? Wtf?

Blitz sync på 1/250s - henger igjen fra de gamle mekaniske dager. På SLR-ene på 70-tallet, kunne du sette en slik modus - fordelen var at det virket også når batteriet var dødt. Tviler på at du er så helig med D200.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg så ingen forskjell da jeg gikk fra D50 til D200, men det var 3 dager mellom jeg så i hver av de..,

Har du tittet i en D50 søker i det siste ?

Tom

Nope...

Sjekk Bk'n om et par min så ser dere resultat av kveldens sysler... De som ikke liger HDR - Tone mapping bør holde seg unna, utenom Tom, du må se! ;)

Lenke til kommentar
Edit: Faktisk er den prosedyren som Gissan beskriver litt (mye) pain in the ass - inn og ut av menyen flere ganger.

Canon = Pain in the ass

Nikon = Not pain in the ass

Må man inn i menyen for å justere eksponering på nyere Canon-kameraer? På mitt Canon 300D er det enkelt gjort ved å holde inne eksponeringsknappen og rulle på hjulet. Eksponeringsknappen er den øverste av de to rett til høyre for det øverste displayet.

02A-Canon-EOS300D.jpg

Selv foretrekker jeg å sjekke lukkertida med blenderprioritet og bytte om til manuell modus og prøve med noen ulike lukkertider. F.eks 1/200s, 1/100s, 1/50s, 1/25s, 1/12s, 1/6s. Det gir samme effekt som å justere med eksponeringsknappen, bare at man sparer seg noen tastetrykk. (Slipper å holde inne en knapp når man roterer hjulet)

Lenke til kommentar
Selv foretrekker jeg å sjekke lukkertida med blenderprioritet og bytte om til manuell modus og prøve med noen ulike lukkertider. F.eks 1/200s, 1/100s, 1/50s, 1/25s, 1/12s, 1/6s. Det gir samme effekt som å justere med eksponeringsknappen, bare at man sparer seg noen tastetrykk. (Slipper å holde inne en knapp når man roterer hjulet)

Skal du ta pano er dette løsningen, men ved kun vanlig HDR, så syns jeg det høres litt tungvindt ut. Du kan bare sjekke med den linja i søkeren og på toppen (Nikon) for å se hvilke trinn du er på, i m modus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...