Bruker-93156 Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Litt om kurver og hvitbalanse, kanskje? Kurver er generelt lysredigering, og hvitbalanse tror jeg bare jeg såvidt er borti, ingen som har dslr evt dere... Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg skal holde et 2-timers kurs i PS på skolen, og står ganske fritt til hva jeg vil gjøre. Hvorfor skal du det? Er det fordi ingen kan noe om photoshop, eller er den en slags muntlig eksamen? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Tror det er fordi det er pensum, og Marius kan mer enn læreren. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Woohoo.. Bursdag i dag 23år gitt. det gikk fort. måtte bare uttrykke min glede av å ha dratt på meg nok et år. Hmm... hva skal kjøpe i bursdagsgave til seg selv.. Noen forslag kanskje? Endret 29. september 2008 av Dewil Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Tror det er fordi det er pensum, og Marius kan mer enn læreren. haha :!: så han skal lære både klassen og lærern Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Ja, noe slik. IT boka vår har 3-4 temaer, snarveien til Dreamweaver, snarveien til Frontpage, snarveien til Photoshop og snarveien til noe annet tull, og jeg muligheten til å holde et foredrag om Photoshop. Da vil det foredraget tilsvare en 6'er på en prøve, som jeg kan "bytte" inn senere. Er det en prøve jeg skal ha senere som jeg absolutt ikke vil ta kan jeg bruke "Esset i ermet" og få 6 på den prøven. Woohoo.. Bursdag i dag 23år gitt. det gikk fort. måtte bare uttrykke min glede av å ha dratt på meg nok et år. Hmm... hva skal kjøpe i bursdagsgave til seg selv.. Noen forslag kanskje? Noe Nikonutstyr? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Woohoo.. Bursdag i dag 23år gitt. det gikk fort. måtte bare uttrykke min glede av å ha dratt på meg nok et år. Hmm... hva skal kjøpe i bursdagsgave til seg selv.. Noen forslag kanskje? Canon har jo kommet med to nye og fine kamerar... Bare å velge å vrake.... Endret 29. september 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 (endret) To? Edit: Aah, 50D + 5d mkII Endret 29. september 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) nah.. må vel til med noe nikon greier vel.. kjøpte nettop en sigma 150-500.. kanskje en ny blitz.. litt lyst på SB800 egentlig.. Nye 50mm 1,4 så jo spennende ut, men lenge til den kommer Endret 29. september 2008 av Dewil Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Ja, noe slik. IT boka vår har 3-4 temaer, snarveien til Dreamweaver, snarveien til Frontpage, snarveien til Photoshop og snarveien til noe annet tull, og jeg muligheten til å holde et foredrag om Photoshop. Frontpage? Undervises det virkelig i det? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Nei, men i boka står det om det. (Det er HTML-kodingi frontpage) Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Nei, men i boka står det om det. (Det er HTML-kodingi frontpage) kan jo like gjerne bare bruke notepad da Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Hvem har sagt at det er logisk... Selv bruker jeg notapad til min profesjonelle side. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Du bør jo ta med layer masks, smart objects og ikke desktruktiv redigering generelt. Det er jo absolutt noe av det viktigste, og noe av det jeg ville fokusert mest på. Layer mask og adjustmentslayer er selvfølge, trodde ikke jeg måtte spesifisere det. Smart objekts bruker jeg ikke... Forklar? Har aldri brukt dette.. Hvitbalanse er ikke så lett å justere i PS da... I CS3 kan ein opne JPEG-filer i ACR. Hvordan? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Man kan lett fikse hvitbalanse i PS, da. Kurver, og med eyedropper-saken kan man velge sort-, grå- eller hvit-punkt. Eller har jeg totalt misforstått den saken? Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Smart objects er fantastisk og en stor ting i Lr2. (kombinert med CS3) Gratulerer Dewil! Jippii! Flytter til ny leir på onsdag og begynner som fotograf for Hærens styrker. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Layer mask og adjustmentslayer er selvfølge, trodde ikke jeg måtte spesifisere det. Smart objekts bruker jeg ikke...Forklar? Har aldri brukt dette.. Justeringslag finn ein under Layer --> New adjustment layer (eller noko slikt). Desse lar ein gjere alle dei ulike justeringane under Image --> Adjustments, berre at ein får gjort det tapsfritt. Justeringslag er nettopp det, eit eige lag som påvirker alle laga som ligg under. Justeringslag har óg ei lagmaske, so ein kan gjere lokale justeringar (justere berre ein bestemt del av biletet) ved å male på maska. Lagmasker til justeringslag fungerer som vanlege lagmasker: Mal med svart for å skjule, kvit for å vise. Justeringslag lar ein ogso endre justeringane når ein vil, utan å måtte angre, ein treng berre dobbeltklikke på justeringslaget. Ein litt relevant video: <a href="http://www.radiantvista.com/tutorials/a-ph...justment-layers" target="_blank">http://www.radiantvista.com/tutorials/a-ph...justment-layers</a> I CS3 kan ein opne JPEG-filer i ACR. Hvordan? Om eg hugser rett: File --> Open, vel Camera RAW frå nedtrekksmenyen for filtype. Eller du kan opne frå Bridge: Merk biletet/bileta og trykk Ctrl + R. Man kan lett fikse hvitbalanse i PS, da. Kurver, og med eyedropper-saken kan man velge sort-, grå- eller hvit-punkt. Eller har jeg totalt misforstått den saken? Nei, det stemmer nok det. Endret 29. september 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Takk Torbjørn! Npr man åpner .jpgs i ACR - kan man endre hvitbalanse etc? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Du kan gjere alle justeringar du kan gjere med råfiler. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hva er da poenget med RAW? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå