Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, noe slik. IT boka vår har 3-4 temaer, snarveien til Dreamweaver, snarveien til Frontpage, snarveien til Photoshop og snarveien til noe annet tull, og jeg muligheten til å holde et foredrag om Photoshop.

 

Da vil det foredraget tilsvare en 6'er på en prøve, som jeg kan "bytte" inn senere. Er det en prøve jeg skal ha senere som jeg absolutt ikke vil ta kan jeg bruke "Esset i ermet" og få 6 på den prøven.

 

:fun: Woohoo.. Bursdag i dag :D 23år gitt. det gikk fort.

 

:p måtte bare uttrykke min glede av å ha dratt på meg nok et år. :fun:

:fun:

Hmm... hva skal kjøpe i bursdagsgave til seg selv.. Noen forslag kanskje?

 

Noe Nikonutstyr?

Lenke til kommentar
Du bør jo ta med layer masks, smart objects og ikke desktruktiv redigering generelt. Det er jo absolutt noe av det viktigste, og noe av det jeg ville fokusert mest på.

 

Layer mask og adjustmentslayer er selvfølge, trodde ikke jeg måtte spesifisere det. Smart objekts bruker jeg ikke...

Forklar? Har aldri brukt dette..

 

Hvitbalanse er ikke så lett å justere i PS da...

I CS3 kan ein opne JPEG-filer i ACR.

Hvordan?

Lenke til kommentar
Layer mask og adjustmentslayer er selvfølge, trodde ikke jeg måtte spesifisere det. Smart objekts bruker jeg ikke...
Forklar? Har aldri brukt dette..
Justeringslag finn ein under Layer --> New adjustment layer (eller noko slikt). Desse lar ein gjere alle dei ulike justeringane under Image --> Adjustments, berre at ein får gjort det tapsfritt. Justeringslag er nettopp det, eit eige lag som påvirker alle laga som ligg under. Justeringslag har óg ei lagmaske, so ein kan gjere lokale justeringar (justere berre ein bestemt del av biletet) ved å male på maska. Lagmasker til justeringslag fungerer som vanlege lagmasker: Mal med svart for å skjule, kvit for å vise.

 

Justeringslag lar ein ogso endre justeringane når ein vil, utan å måtte angre, ein treng berre dobbeltklikke på justeringslaget.

 

Ein litt relevant video:

<a href="http://www.radiantvista.com/tutorials/a-ph...justment-layers" target="_blank">http://www.radiantvista.com/tutorials/a-ph...justment-layers</a>

I CS3 kan ein opne JPEG-filer i ACR.

Hvordan?

Om eg hugser rett: File --> Open, vel Camera RAW frå nedtrekksmenyen for filtype. Eller du kan opne frå Bridge: Merk biletet/bileta og trykk Ctrl + R.

 

 

Man kan lett fikse hvitbalanse i PS, da. Kurver, og med eyedropper-saken kan man velge sort-, grå- eller hvit-punkt.

 

Eller har jeg totalt misforstått den saken?

Nei, det stemmer nok det.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...