Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

De påstår at det er kommunen som har pålagt dem det..... Dessverre er ALLE elever avhengig av nett.. :hm:

 

Skjønner. Det er vgs det er snakk om, ja? Nå jobber jeg (heldigvis) kun med barne og ungdomsskole. Hvis det er vgs det er snakk om, så er det vel fylkeskommunen som har pålagt dem det. Tror det er likt på ganske mange Videregående skoler. Har hørt elever fra den Videregående skolen som ligger nærmest her og bannes og kjefte bra på IT-avdelingen på skolen demmes og. :p

Stemmer.... :D Slik er det på min VGS også...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På en måte skjønner jeg skolen litt (men ikke mye :p ). De vil sikkert ha kontroll på de PCene som skal være i skolens nettverk. De som ikke vil benytte PCen i skolens nettverk, trenger sikkert ikke å få den reinstallert. Men på en annen side, syns jeg det virket litt unødvendig. Jeg hadde ikke orket det. Høres litt ut som om de lager seg arbeid. :p

De påstår at det er kommunen som har pålagt dem det..... Dessverre er ALLE elever avhengig av nett.. :hm:

Så lenge skolen ikke har noen godt begrunnede mistanker om at du bruker PC'en til ulovlige ting på skolens nett, har de absolutt ingen rett, på noen som helst måte, til å kreve at du leverer fra deg PC'en i høstferien, en helg, en kveld, en dag eller en time. Du må selv samtykke, da PC'en er din PRIVATE eiendom. At du bruker den i skolesammenheng, er totalt, revnende likegyldig. De har ingen eierett over PC'n da du har betalt den 100% med dine egne penger. At de i tillegg truer med å frata deg muligheten til bruke skolens nett, strider mot læreplanen, da alle elever, som du sier, er avhengig av nettet. Dette er så utrolig at jeg ikke skjønner at det ikke har kommet frem i media enda. VG, Dagbladet eller aller helst Aftenposten er nok meget interessert i denne type tips.

 

Hadde dette vært meg (jeg står på sånne krav om jeg må), hadde jeg sagt at jeg nektet å levere inn PC'en, og at om de fratok meg retten til skolens nettverk, ville jeg tatt kontakt med en advokat med påstand om at skolen motarbeider min mulighet til å gjennomføre lovpålagt skole.

 

Ring skolen på mandag, og krev at PC'en utleveres til deg igjen på grunnlag av at de har inndratt den på falske premisser. Gjør de ikke det, send de en regning for leie av PC. Her kan du selv bestemme prisen. En tusenlapp eller to dagen? Så lenge du opplyser om prisen på telefonen, så er de nødt til å betale deg leie om de ikke leverer den tilbake samme dag. Bare ikke fall for fristelsen til å kreve usaklige summer da du da bare blir avfeid og sett på som useriøs.

 

Ikke gi deg... hvis alt for mange godtar dette, kan de herse med dere så mye de vil i fremtiden. Setter noen foten ned, så skjønner de kanskje at det er helt bak mål å drive på sånn.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Ring skolen på mandag, og krev at PC'en utleveres til deg igjen på grunnlag av at de har inndratt den på falske premisser. Gjør de ikke det, send de en regning for leie av PC. Her kan du selv bestemme prisen. En tusenlapp eller to dagen? Så lenge du opplyser om prisen på telefonen, så er de nødt til å betale deg leie om de ikke leverer den tilbake samme dag. Bare ikke fall for fristelsen til å kreve usaklige summer da du da bare blir avfeid og sett på som useriøs.

 

Ikke gi deg... hvis alt for mange godtar dette, kan de herse med dere så mye de vil i fremtiden. Setter noen foten ned, så skjønner de kanskje at det er helt bak mål å drive på sånn.

hehe...kanskje ikke så dum ide.... :) Problemet er at: "Akershus Fylkeskommune har pålagt skolen å melde PC-ene våre over i et nytt fellesdomene for alle videregående skoler i Fylket." Dessverre alt for få som reagerer... De datageniene i klassen, som også er motstander av dette, har en annen stasjonær pc hjemme, noe som gjør at de er litt likegyldige...

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte over her et sted, så skjønner jeg at skolen vil ha en viss kontroll på de PCene som skal være i skolens nettverk. Hadde de bare brukt f.eks et trådløst nett ut i mot Internett, hadde det vært en annen sak. Men ettersom jeg har skjønt, så meldes PCene inn i skolens domene. Og da skjønner jeg på en måte fylkeskommunen. For det er ikke IT-avdelingen som har bestemt dette. Er nok nesten helt sikkert fylkeskommunen. Tror det er slik på de aller fleste offentlige videregående skoler.

 

Men syns hele ordningen er litt merkelig. At elevene må kjøpe PCen for egne penger, så skal skolen (eller fylkeskommunen) drifte dem helt til de er ferdig på vgs. Da burde de heller ha gått til innkjøp av PCer som elevene bruker kun på skolen. Tror det ville spart mye arbeid på IT-avdelingen og frustrasjon hos elevene. Så måtte heller elevene kjøpt seg en privat bærbar PC (eller mac) som de kan gjøre hva de vil med.

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Jeg gjentar min påstand: Ta kontakt med en avis. Super8 nevner Aftenposten, det er en god ide. Kanskje spesielt Aften?

 

Poenget er at fylkeskommunen her har pålagt noe som i alle fall i teorien er lovstridig, men som i alle fall er kritikkverdig. Det er en mulighet til å få sinte, unge mennesker på forsiden, uten at alkohol er involvert. Det er også en bra sak. Og man kan undervinkle rektorer og fylkesråder på bilder, en perfekt plankesak om man ikke har noe annet. Ondt mot godt, det er som Star Wars.

Lenke til kommentar
De datageniene i klassen, som også er motstander av dette, har en annen stasjonær pc hjemme, noe som gjør at de er litt likegyldige...
Tro meg - uansett hvor mye stasjonær maskin jeg hadde hatt hjemme ville jeg protestert høylydt på dette. Det første jeg ville forlangt, var å se hvilken hjemmel de har for å gjøre dette. Antakelig ville det strandet der...
Lenke til kommentar

Altså, er det ikke slik saken er nå? Eller tar jeg helt feil?

 

1. Elevene på vgs får tilbud om å kjøpe billig bærbar pc til skolebruk. Allerede nå er jeg sikker på at elevene blir gjort klar over at skolen skal ha en viss styring med PCen til de er ferdig på vgs.

 

2. Noen velger å avslå tilbudet, og kjøper en dyrere PC.

 

3. IT-avdelinegn skal utføre oppgraderinger/vedlikehold som mest sannsynlig gjør at PCen fungere bedre i nettet og, velger å legge det til høstferien da elevene ikke har skole uansett (for dette er jo egentlig skolepcer til elevene er ferdig i vgs).

 

4. Elevene liker ikke dette og forventer at PCen skal fungere optimalt i nettet uten noen form for vedlikehold/oppgraderinger.

 

Er det bare jeg som syns det hørtes merkelig ut å blande inn vg, dagbladet og aftenposten? :p

Lenke til kommentar
4. Elevene liker ikke dette og forventer at PCen skal fungere optimalt i nettet uten noen form for vedlikehold/oppgraderinger.
Problemet er at enten må skolen utelukkende bruke egne maskiner (evt. maskiner de pålegger elevene å kjøpe), ellers må de tillate alle systemer, og kan heller ikke legge føringer på at de skal foreta vedlikehold. Dersom elevene har kjøpt dyrere/bedre maskiner privat etter eget ønske, og skolen har akseptert dette, kan de ikke plutselig ta helomvending og nekte dem å bruke dem (har de tillatt Mac OS før, nytter det ikke å forby det nå), og i hvert fall ikke forlange å legge inn et pålagt operativsystem på nytt.

 

Jeg er 100% sikker på at skolen ikke har hjemmel for å pålegge elever at de skal foreta vedlikehold/oppgradering av maskiner som ikke er kjøpt inn av skolen. De kan pålegge elevene å bruke maskiner kjøpt inn av skolen, de kunne ha pålagt dem å kjøpe maskiner av dem til den bruken, men når de har godtatt at elevene har kjøpt maskiner utenom, kan de heller ikke snu uten videre på det. Dersom de gjør det, synes jeg Aftenposten, VG, Dagbladet eller annen egnet instans er på sin plass...

Lenke til kommentar
4. Elevene liker ikke dette og forventer at PCen skal fungere optimalt i nettet uten noen form for vedlikehold/oppgraderinger.
Problemet er at enten må skolen utelukkende bruke egne maskiner (evt. maskiner de pålegger elevene å kjøpe), ellers må de tillate alle systemer, og kan heller ikke legge føringer på at de skal foreta vedlikehold. Dersom elevene har kjøpt dyrere/bedre maskiner privat etter eget ønske, og skolen har akseptert dette, kan de ikke plutselig ta helomvending og nekte dem å bruke dem (har de tillatt Mac OS før, nytter det ikke å forby det nå), og i hvert fall ikke forlange å legge inn et pålagt operativsystem på nytt.

 

Jeg er 100% sikker på at skolen ikke har hjemmel for å pålegge elever at de skal foreta vedlikehold/oppgradering av maskiner som ikke er kjøpt inn av skolen. De kan pålegge elevene å bruke maskiner kjøpt inn av skolen, de kunne ha pålagt dem å kjøpe maskiner av dem til den bruken, men når de har godtatt at elevene har kjøpt maskiner utenom, kan de heller ikke snu uten videre på det. Dersom de gjør det, synes jeg Aftenposten, VG, Dagbladet eller annen egnet instans er på sin plass...

 

Helt enig i det meste du skriver. Syns og de burde gjort det på en annen måte. Men elevene burde protestert med det samme denne ordningen ble satt i gang. Som jeg og skriver, så er jeg sikker på at elevene ble informert om hvordan ordningen fungerer før de fikk tilbud om å kjøpe PC. Om jeg ikke tar helt feil, har denne ordningen vært i bruk i et par år alt. Blir litt merkelig å protestere nå når den skal "på service". Tror forresten ikke brukerne her er de første som reagerer. Var en gjenganger i lokal- og regionavisene her da ordningen ble tatt i bruk. :)

 

Går selvfølgelig an og prøve VG , Dagbladet osv, men tviler på at de lager noe stort nummer at av det.

Lenke til kommentar

Jeg er litt sånn fairly teknisk av meg på mine bedre deger og dette virker bare som mangel på kompetanse hos skolen teknikkere. En brannmur mellom det nettet di er koblet til hos kommunen hjelper mot problemet med trafikken og bør derfor oppheve retningslinjene fra kommunen.

 

og det med å TA INN MASSE maskiner for å skifte domene er jo helt idiotisk og missbruk av tid, det er jobb som kan få en datatekniker til å vurdere selvmord over hvor meningsløs jobb dem har ... herregud det må da finnes en lettere måte la elevene på en patch som endrer for dem og såååå kan teknikerne heller fikse problemet hos dem som klarer å Føcke det opp...

 

og dette med bare XP virker som enda ett mangel på kompetanse hos teknikerne. Vista vs xp bør ikke være noe issue, men kommer man med linux på maskina så kan man nok sette den opp bedre selv enn teknikerne... om man ikke få det til så er det jo bare synd trist leit for personen som nekter å bruker windows.

 

EDIT: konklusjon: Dette er grunnet mangel på kompetanse eller en måte å sjekke hva elevene har på maskinene, hands on.

Endret av jimdidr
Lenke til kommentar
Jeg er litt sånn fairly teknisk av meg på mine bedre deger og dette virker bare som mangel på kompetanse hos skolen teknikkere. En brannmur mellom det nettet di er koblet til hos kommunen hjelper mot problemet med trafikken og bør derfor oppheve retningslinjene fra kommunen.

 

og det med å TA INN MASSE maskiner for å skifte domene er jo helt idiotisk og missbruk av tid, det er jobb som kan få en datatekniker til å vurdere selvmord over hvor meningsløs jobb dem har ... herregud det må da finnes en lettere måte la elevene på en patch som endrer for dem og såååå kan teknikerne heller fikse problemet hos dem som klarer å Føcke det opp...

 

Helt enig. Burde finnes en lettere måte å skifte domene på. Litt drastisk å reinstallere hele PCen bare for domeneskifte sin del.

 

og dette med bare XP virker som enda ett mangel på kompetanse hos teknikerne. Vista vs xp bør ikke være noe issue, men kommer man med linux på maskina så kan man nok sette den opp bedre selv enn teknikerne... om man ikke få det til så er det jo bare synd trist leit for personen som nekter å bruker windows.

Det gjør det selvfølgerlig littere for dem som skal utføre arbeidet om de kun har et operativsystem å forholde seg til. Det går sikkert fortere og. :)

Lenke til kommentar
Alle som går på skole MÅ ha Windows XP :wallbash: Har man ikke det, må man installere det :yucky:
Har skolen lisenser da?

Skolen er sleipe ;)

Om de har lisenser aner jeg ikke noe om.... Prøvde å protestere, men det er for få (samt undertegnede) som ikke er tøffe nok i tryne til å sette ned foten og nekte blankt... :thumbdown:

 

kylling.jpg

 

I dag blir 1D mkIIIs værtetting testet. Skal dekke kamp og her er det storm :)

 

Tror ikke det burde være et problem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...