Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du er så negatiiiv...

 

Nå er det køyen for min del...

Så tidlig? Bleiking altså ;)

 

Kryper vel i seng snart jeg også, men så er jeg gammel og grå da, og tåler ikke å være oppe til langt på natt lenger. Skulle gjerne sittet resten av natta og jobba med bilder jeg. Snart ferdig med å samle sammen det jeg kan finne av bilder hos meg selv og mine foreldre. Greit å få lagret alt sammen digitalt på et lite knippe harddisker her og der.

 

Våknet kl 07:00 i dag.

Skole fra 08:00-14:00.

Jobb fra 16:00-23:30

Jobb lørdag morgen fra 06:45, må stå opp 06:00.

 

Så ja, nå er det natta...

Lenke til kommentar
FWIW så er det ikke vanskelig å skjønne at skolen vil ha litt kontroll med griseriet kidsa driver med på nettverket deres... Fair sak det.

Er ikke det en tapt sak, sålenge lærere og foledre ikke skjønner bæra ?

 

Hadde skolemyndighetenene skjønt noe som helst, så hadde vel linux vært påbudt på alle elev-pc'ene.

Tja. Skulle uten problemer klart å sette opp maskinen min slik at systemansvarlig måtte ty til ulovligheter for å installere OSet på nytt. Hva gjør de forresten med maskiner uten Windows, f.eks Macer? De kan jo ikke bare legge inn Windows på maskiner som ikke har lisens heller, og hva med dem som har lisens på andre OS - jeg tenker på f.eks. Win2000 i stedet for XP eller Vista?

 

Det er ikke tvil om hvorfor de gjør dette, men jeg hadde seriøst protestert - ikke tale om at noen andre skulle fått legge inn systemet på min maskin. Jeg vet akkurat hvordan jeg vil ha ting, og det likner ikke helt på standardoppsett for å si det sånn...

Lenke til kommentar
FWIW så er det ikke vanskelig å skjønne at skolen vil ha litt kontroll med griseriet kidsa driver med på nettverket deres... Fair sak det.

Er ikke det en tapt sak, sålenge lærere og foledre ikke skjønner bæra ?

 

Hadde skolemyndighetenene skjønt noe som helst, så hadde vel linux vært påbudt på alle elev-pc'ene.

Tja. Skulle uten problemer klart å sette opp maskinen min slik at systemansvarlig måtte ty til ulovligheter for å installere OSet på nytt. Hva gjør de forresten med maskiner uten Windows, f.eks Macer? De kan jo ikke bare legge inn Windows på maskiner som ikke har lisens heller, og hva med dem som har lisens på andre OS - jeg tenker på f.eks. Win2000 i stedet for XP eller Vista?

 

Det er ikke tvil om hvorfor de gjør dette, men jeg hadde seriøst protestert - ikke tale om at noen andre skulle fått legge inn systemet på min maskin. Jeg vet akkurat hvordan jeg vil ha ting, og det likner ikke helt på standardoppsett for å si det sånn...

Alle som går på skole MÅ ha Windows XP :wallbash: Har man ikke det, må man installere det :yucky:

Lenke til kommentar
Fikk selv vite at etter høstferien så var ikke Mac OS lov på skolenettverket. Latterlig.
Hva gjør de med dem som har Mac som ikke kan kjøre Windows?

 

Uansett strider dette ganske heftig med føringer gitt fra Regjeringen:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/press....html?id=493595

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/a....html?id=494953

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/press....html?id=494810

 

Jeg har heller ingen problemer med å forstå at de vil gjøre sånn, men lovligheten i dette er i beste fall veldig på kantem...

 

 

Alle som går på skole MÅ ha Windows XP :wallbash: Har man ikke det, må man installere det :yucky:
Har skolen lisenser da?
Lenke til kommentar

Litt merkelig at skolen hanker inn private PCer for å reinstallere dem. Jobber selv som IT ansvarlig for noen skoler, og hadde ikke hatt noen problem med å skjønne det hvis det gjelder PCer som var utlånt av skolen. Mulig de har en slags Volume Licensing lisens, men vår Volume Licensing lisens, har vi kun lov å benytte på kommunens PCer.

Lenke til kommentar
Litt merkelig at skolen hanker inn private PCer for å reinstallere dem. Jobber selv som IT ansvarlig for noen skoler, og hadde ikke hatt noen problem med å skjønne det hvis det gjelder PCer som var utlånt av skolen. Mulig de har en slags Volume Licensing lisens, men vår Volume Licensing lisens, har vi kun lov å benytte på kommunens PCer.

Får håpe IT avdelingen vår må jobbe overtid hele høstferien.... :devil:

Lenke til kommentar
Litt merkelig at skolen hanker inn private PCer for å reinstallere dem. Jobber selv som IT ansvarlig for noen skoler, og hadde ikke hatt noen problem med å skjønne det hvis det gjelder PCer som var utlånt av skolen. Mulig de har en slags Volume Licensing lisens, men vår Volume Licensing lisens, har vi kun lov å benytte på kommunens PCer.

Får håpe IT avdelingen vår må jobbe overtid hele høstferien.... :devil:

 

Hehe, nå vet ikke jeg hvor mange PCer det er snakk om, men regner med at få eller ingen av de PCene de får inn er identiske. Altså kan de ikke lage image av en PC for så å kjøre det ut til resten av PCene. De må mest sannsynlig gjøre det helt "manuelt". Hadde alle PCene vært identiske, og de hadde kunnet lagt ut image på dem, ville en person kunne reinstallert cirka 30 PCer på en halvtime. :)

Lenke til kommentar
Litt merkelig at skolen hanker inn private PCer for å reinstallere dem. Jobber selv som IT ansvarlig for noen skoler, og hadde ikke hatt noen problem med å skjønne det hvis det gjelder PCer som var utlånt av skolen. Mulig de har en slags Volume Licensing lisens, men vår Volume Licensing lisens, har vi kun lov å benytte på kommunens PCer.

Får håpe IT avdelingen vår må jobbe overtid hele høstferien.... :devil:

 

Hehe, nå vet ikke jeg hvor mange PCer det er snakk om, men regner med at få eller ingen av de PCene de får inn er identiske. Altså kan de ikke lage image av en PC for så å kjøre det ut til resten av PCene. De må mest sannsynlig gjøre det helt "manuelt". Hadde alle PCene vært identiske, og de hadde kunnet lagt ut image på dem, ville en person kunne reinstallert cirka 30 PCer på en halvtime. :)

Alle som starter på skolen min får tilbud om å kjøpe en billig dritt laptop av HP til rabbaterte priser, dersom man går på MK linja kjøper man en littbedre HP laptop. Dette gjør at omtrent 80% har 1 av de 2 typene HP maskinene.... Jeg blandt annet kjøpte IKKE laptopen gjennom skolen :grin2:

Lenke til kommentar

På en måte skjønner jeg skolen litt (men ikke mye :p ). De vil sikkert ha kontroll på de PCene som skal være i skolens nettverk. De som ikke vil benytte PCen i skolens nettverk, trenger sikkert ikke å få den reinstallert. Men på en annen side, syns jeg det virket litt unødvendig. Jeg hadde ikke orket det. Høres litt ut som om de lager seg arbeid. :p

Lenke til kommentar
På en måte skjønner jeg skolen litt (men ikke mye :p ). De vil sikkert ha kontroll på de PCene som skal være i skolens nettverk. De som ikke vil benytte PCen i skolens nettverk, trenger sikkert ikke å få den reinstallert. Men på en annen side, syns jeg det virket litt unødvendig. Jeg hadde ikke orket det. Høres litt ut som om de lager seg arbeid. :p

De påstår at det er kommunen som har pålagt dem det..... Dessverre er ALLE elever avhengig av nett.. :hm:

Lenke til kommentar
De påstår at det er kommunen som har pålagt dem det..... Dessverre er ALLE elever avhengig av nett.. :hm:

 

Skjønner. Det er vgs det er snakk om, ja? Nå jobber jeg (heldigvis) kun med barne og ungdomsskole. Hvis det er vgs det er snakk om, så er det vel fylkeskommunen som har pålagt dem det. Tror det er likt på ganske mange Videregående skoler. Har hørt elever fra den Videregående skolen som ligger nærmest her og bannes og kjefte bra på IT-avdelingen på skolen demmes og. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...