Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som vil sjekke kvaliteten er jeg naiv (?) nok til å tro at Photozone.de gir en bra inndikator ang vignetting, skarphet og CA, selv om jeg ser store forskjeller på samme objektiv, for forskjellige systemer.

Uansett tror jeg en regel er at man får det man betaler for, men dette går jo ikek bare på bildekvalitet. Nikons 17-55mm er en liten brødsmule mindre skarp enn Tamron's 17-50/2.8, men byggkvaliteten tar igjen mye, spørsmålet er jo hva man trenger. Jeg liker at det kan behandles litt hardere, det vil være lettere å få solgt en slik en.

Lenke til kommentar
Hvis du får ett normalt eksemplar av 70-200en; forvent å måtte blende ned til F/9 eller mer for å få dybdeskarphet nok til at det er skarpt der du tror fokus er.

Kjøp Tamron sin istedet.

Ja, me for sjå. Langt fram i tid uansett.

Fant nettopp ut at jeg vant på "beste spørsmål" på nettmøtet til Kulturo :)

Lenke til kommentar
Kan nokken forklare meg korfor der er 53 uker i desember 2009 og at uke 53 fortsetter ut i Januar?

Merka dette under laging av kalender...

Det er vel heller motsatt? Det er uke 1 som starter i desember for at det skal gå opp-i-opp.

Hmm.. Jeg er enig i at desember er en lang måned altså, men et sted går grensen ;)

Over til en annen ting:

Er det slik at f/4-opptikk er spesielt mye bedre enn andre glass i forhold til feks kvelitet eller pris? Ser mange skryter f/4 opp i himmelen, men hvorfor er f/4 noe å hoppe i været for? En slags sweetspot kanskje?

Lenke til kommentar
Hvis du får ett normalt eksemplar av 70-200en; forvent å måtte blende ned til F/9 eller mer for å få dybdeskarphet nok til at det er skarpt der du tror fokus er.

Kjøp Tamron sin istedet.

Ja, me for sjå. Langt fram i tid uansett.

Fant nettopp ut at jeg vant på "beste spørsmål" på nettmøtet til Kulturo :)

Ikke bruk dette som referanse, Tamron har mye feil selv...

Lenke til kommentar
For de som vil sjekke kvaliteten er jeg naiv (?) nok til å tro at Photozone.de gir en bra inndikator ang vignetting, skarphet og CA, selv om jeg ser store forskjeller på samme objektiv, for forskjellige systemer.

Photozone er etterrettelige nok, men det er en ulempe (for noen) at de kun tester med crop-sensorer. Makroobjektiver testes vel også kun på langt hold.

Lenke til kommentar

Må bare få komme med et lite utbrudd:¨

Er så jævelig bitter på den nazi-høna som driver IT-avdelingen på skolen min :mad: !!! Alle elever må levere inn pcene sine (til tross for at de ikke er kjøpt gjennom skolen! :angry: ), for nå skal skolen for 3. gang på ett år reinstalere laptopen MIN!!!!! PCen får jeg ikke tilbake før etter høstferien!!! :wallbash:

EDIT: Sitter nå på en 5 år gammel laptop :p

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...