Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Må nok si meg enig med Thomas hvorfor gjøre noe halveis?

 

At man en gang iblant går ut uten blits/paraply er forsåvidt ok, men man bør ha den med seg hver gang, for best mulig resultat.

 

Om mine makro må taes medblits på grunn av at det er mørkt så gir jeg heller faen i bildet, orker ikke å gå ut ifra noe som jeg vet jeg kan gjøre bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, absolutt ikke! Når jeg får meg bil, skal jeg garantert på fjelltur alene ei helg. Ligge i telt, ta bilder, kose meg, helt alene.

 

Kanskje jeg gjør noe slikt i høstferien allerede. Skal jo til oppdal, mulig jeg tar med telt å går innover fjelletå slår meg til ro der ei natt, hvem vet?

Hadde egentlig vært litt tøft. Største problemet er at jeg ikke er i gang med lappen...

Lenke til kommentar

Pompøs er ofte ikke et ord man vil ha på seg. Jeg bruker det kanskje litt feil, men slik jeg bruker det betyr det noe a'la "høy på pæra". "Hvem andre er det som tar bedre makrobilder enn meg" og slike utsagn gir en person automatisk innpass i pompøsboka mi.. Det skal du dog ha: Du tar gode makrobilder, og jeg kan ikke komme på noen jeg har sett gjøre det bedre. Nå må det kanskje også nevnes at makro ikke er den sjangeren jeg ser mest på, så man må nok ta høyde for at det kan være derfor jeg ikke har sett det. Men du er dyktig, som sagt. :)

 

Edit: Fjelltur alene er oppskrytt, btw. Prøv å være sauegjeter midt på varmeste sommeren et år, så mener dere også fort det samme. ^^

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar
Pompøs er ofte ikke et ord man vil ha på seg. Jeg bruker det kanskje litt feil, men slik jeg bruker det betyr det noe a'la "høy på pæra". "Hvem andre er det som tar bedre makrobilder enn meg" og slike utsagn gir en person automatisk innpass i pompøsboka mi.. Det skal du dog ha: Du tar gode makrobilder, og jeg kan ikke komme på noen jeg har sett gjøre det bedre. Nå må det kanskje også nevnes at makro ikke er den sjangeren jeg ser mest på, så man må nok ta høyde for at det kan være derfor jeg ikke har sett det. Men du er dyktig, som sagt. :)

 

Ja, jeg får heller stå for det, for det er det jeg mener. jeg mener jeg har grunnlag for å stå for det òg. Skal noen kritisere meg for å kjøpe D3 til makro så skal nevnte gjøre det bedre enn meg. Det er det ikek mange her som kan, og de som gjør det bedre enn meg kritiserer ikke mitt valg. Jeg ser på signaturen til folk her inne og det henger ikek på greip med porteføljen deres i mine øyne, noe jeg mener min til dels gjør (Normalzoomen er ikke helt fortjent) men jeg mener jeg har gjort veldig mye ut ifra makroen min, og har lov til å vurdere D3 som et overkill, uten at det er helt tabu, for etter min mening er det mange med D300 der ute som ikke tar bilder på nivået jeg forventer en med D300 skal ha.

 

Men nå er dette også en linje alle hver for seg må trekke. Selv blir D3 brukt til sitt fulle til neste sommer om jeg får hengt meg på bryllup da òg, som jeg i år fant ut at D300 ikke holdt til. (Ja jeg er perfeksjonist, han jeg jobba for var fornøyd)

 

Så folk får bare ta meg for den jeg utgir meg for å være, men før dere trekker slutninger ang mine makrobilder så ville jeg sett noen prøve selv først, UTEN blits!

Lenke til kommentar

Det er vel mer et spørsmål om hvordan man bruker blitzen...

 

Ta en titt på han fyren her. Han bruker hjemmelaget softbox av grei størrelse, og klarer så vidt jeg ser å kontrollere refleksjoner/highlights ganske så bra. Interresant nok bruker han en reversert 28mm med mellomringer, spennende løsning egentlig.

 

I tillegg bruker han focus stacking, det var et nytt konsept for meg. Innebærer visst at man tar ulike bilder av samme motiv med ulikt fokuspunkt, og så syr sammen bildet til man får akseptabel dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...