jimdidr Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Får teste grepet en gang da En annen ting: var hos en kamerat nå, og på han sin skjerm så ikke fargene like sterke ut som på min, vi har begge MacBook, men han bruker Opera, og jeg Safari, kan det ha noe å si? http://farm4.static.flickr.com/3286/288016...f1f59b61a_b.jpg Hvor sterke synes dere fargene på dette bildet er? Etter mine erfaringer så er det MAC sin Safari (tester mye nettsider på forsjellige browsere) som har avviket her (Eks. gif filer med en farge vises noen ganger forsjellig i forhold til fargene skrevet inn i HTML/CSS koden.(om du ikke forsto hva jeg mente ikke tenk på det)), så jeg tror heller det er snakk om forsjellig kalibrerte eller utbrente skjermer. Få han/henne til å starter Internett Exploder så kan du se om fargene er like de du prøver å vise. eller bedre åpen dem utenfor noen web browseren. Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg er interessert i å høre hva alder har med saken å gjøre... Bare det at man vanligivs har mindre penger å rutte med jo yngre man er, spesielt om man ikke tjener penger på sin ekstremt dyre hobby. Jeg tror bare han leste veldig mye mellom linje på hva jeg faktisk skrev. Jeg ville ha sjekket eksakt HVA jeg skrev men klokken er ti på føckings 12 om kvelden. (Til den som ikke tok det siste jeg skrev så er jeg for trøtt til å sjekke.) Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg syns Marius skal kjøpe D3 jeg, for det er det han har lyst på. Ingen andre her på forumet bør si noe spesielt til de som vurderer nytt kamera her, hvert fall ikke i denne tråden hvis de ikke spør spesielt. Jeg har alltid kjøpt akkurat det jeg har lyst på, og kommer til å fortsette med det. Om jeg greier å bruke det eller ikke er ikke så relevant så lenge jeg er fornøyd. Lykke til med kamerakjøpene deres, det er dyrt uansett hvordan du vrir og vender på det. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg har ingen problemer med at gutter som Marius kjøper seg D3. Han får selv vurderer hva han trenger. Men når noen (hvem som helst) synes at et dyrt kamera ser godt ut i signaturen, så er det fordi folk blir imponert av å se det. Og da tenker jeg automatisk penisforlenger. Det er fordi å like å vise frem en dyr sak i siggen er pr. def. penisforlenger. Og hvem trenger å imponere folk med materielle verdier? De med liten tiss. Slik er det bare, og slik har det alltid vært. Penisforlengere er mer enn Porsche for middelaldrende menn uten tidligere erfaring med sportsbil. Det er alt som gjøres for å imponere, uansett om man har bruk for det eller ikke. Forskjellen går i om man synes det har en egen verdi å flashe det, eller om man bare ser på det som et verktøy. Og nok om det. Og ja, D3 er mindre enn D700 med grep. Hvis det dreide seg om størrelse, og ikke pris, så hadde jeg heller valgt D3 enn D700/grep. Men selv vil jeg har D700 uten grep når det er mulig, og med grep når jeg jobber med bilder på location. Men med batterigrepet konstant montert på så er D3 å foretrekke. Og de fleste som sliter med dårlig selvbilde grunnet, ehmm det ja, så er det uaktuelt å ta av grepet. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 At det ser bra ut i signaturen var selvfølgelig en spøk, det har ikke noe med kameravalg å gjøre Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Det at Marius synes en D3 ser bedre ut i signaturen, er vel sånt en tenåring kan finne på å si før han/hun vet bedre. Vi får håpe han vet bedre når han blir litt eldre. (edit: ikke kom og si at det spøk etter at jeg har kommentert det ) Men jeg synes det står respekt av at han har betalt for alt utstyret selv. Er altfor mange ungdommer som får altfor mye uten å gjøre seg fortjent til det. Endret 23. september 2008 av Ratleto Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg skjønner ikke hvor det ryktet er fra en gang jeg, ingen jeg kjenner får slike dyre ting, ikke i nærheten engang. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Samme her. Jeg fikk en 430EX til jul av mamma og pappa, de hadde aldri i verden kjøpt noe som var spesielt mye dyrere i gave til meg hvis det ikke var noe jeg virkelig trengte. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Mine venner gjør det. De får penger fra mor og far for å kjøpe julegaver til de. Skal de på kino osv får de penger til det. De fårpenger når de skal ha noe, ca 3000-4000 i mnd til brus osv, mat på skolen. Merkeklær i hauger. osv osv... Though, ingen av de har kamera til min verdi, men de har båter, snøscootere, scootere/mopeder. De får bil og betalt sertifikat. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Skal sies at jeg får betalt sertifikat, men det er en spleising mellom foreldrene mine(konf.gave) og mormor og bestefar Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 For å være helt ærlig er jeg så overeksponert for fotoutstyr at det eneste som ville imponert meg å se i en signatur ville vært følgende: - Sigma SD14 - Hvem kjøpte dette? Noen, i alle fall. Og de elsker dem. - Fujifilm S15 Pro - Du har tenkt deg om, det er mycket bra. - Canon EF 1200/5.6L - Det er flere kloner av meg enn det er slike objektiv i verden. - Leica basert på film - oftest et godt tegn. Med det syns jeg vi kan sette strek for debatten om kule signaturer. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Ang. bilder og internett, hvis man ikke lagrer med en viss fargeprofil (Adobe RGB) vil det generelt sett se mye annerlede ut på andre maskiner. Kan hende jeg er for trøtt for å huske rett, men tror det var saken. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Jeg gleder meg til å møte deg neste lørdag, Marius! Det er nesten så jeg håper du er like pompøs som du virker i det lange innlegget der, IRL. Ikke misforstå meg nå: Jeg skjønner godt at du blir litt frustrert over at folk ikke "godtar" at du har tenkt å kjøpe D3. Jeg synes det er spesielt at en 17-18-åring skal gjøre det, men jeg skal da i det minste være mann nok til å innrømme at det stort sett er på grunn av misunnelse. Og jeg tror ikke at du er pompøs. Derimot tror jeg at det kan være mye lærdom å hente fra både deg og andre som møter opp på fototreffet. Sånn. Da var det sagt. Edit: Ritalin er for øvrig ADHD-medisin. ^^ Endret 24. september 2008 av Karl-Peder Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Sose? Late jævel assa. Når du først skal ta bilder, hvorfor ikke gå innfor å gjøre det skikkelig? Samme gjelder de portrettene du babla om. Hvis du ikke har ambisjoner om å gjøre ditt beste, hvor gidde i det hele tatt? Se på proffe actionssportfotografer f. eks. Hvorfor bruke flesteparten av de trådløse blitser? Jo, for å få bedre bilder. Uansett hvor mange bilder du plaffer avgårde vil det være et eller annet som mangler. Nemlig lys! Et ord som er essensielt i fotografi. Bare se på Remi f. eks, og hvor mye forbedret hans trickefoto er blitt etter at han fikk lys. Jeez... Gah, Er det virkelig mulig å bli så høytidlig? "Hvis du ikke har ambisjoner om å gjøre ditt beste, hvor gidde i det hele tatt?" Ikke alle vurderer det dithen at å drasse med to stativer for ekstra blits, to blitser og litt mer ting for å ta noen bilder under en kamp som nødvendig. Stort sett har jeg vært meget fornøyd med de sportsbildene jeg tar. De holder i massevis for min del, men for all del, jeg har jo ikke ambisjoner, så jeg aner jo ikke skit hva dette betyr eller er Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hvorfor i all verden skulle jeg dratt med meg blitsstativ på fotballkamp? Men på f. eks skibilder, er blitser helt klart å foretrekke. Både for å separere motivet fra bakgrunnen i daglys samt opplyse når det er mørkt. Er det ikke bedre å få ett fra bilde enn 1000 halvgode? For ja - hvis du kjører 9fps i et hopp runder du fort 1000 bilder i løpet av dagen. Med blitser blir du fort også mye mer oppmerksom på komposisjon og timimg. Nettopp fordi du kun har én sjanse per hopp. Men bevissthet kommer også bedre bilder. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Aner jeg en smule misunnelse hos de som mener D3 er overkill for Marius? Har man lyst på D3 og penger til D3, så er det vel ingen problem? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Karl-Peder: Må nok google pompøs, for jeg aner ikke hva det er, litt ordfattig Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hvorfor i all verden skulle jeg dratt med meg blitsstativ på fotballkamp? Men på f. eks skibilder, er blitser helt klart å foretrekke. Både for å separere motivet fra bakgrunnen i daglys samt opplyse når det er mørkt. Er det ikke bedre å få ett fra bilde enn 1000 halvgode? For ja - hvis du kjører 9fps i et hopp runder du fort 1000 bilder i løpet av dagen. Med blitser blir du fort også mye mer oppmerksom på komposisjon og timimg. Nettopp fordi du kun har én sjanse per hopp. Men bevissthet kommer også bedre bilder. Sukk, om du leser konteksten, så ser du at jeg setter påstanden din på spissen. Har en anledning å ha med alt, så mer enn gjerne, men skal jeg fotografere ski, fotball,basket you name it, så må jeg pakke slik at jeg kan ha kontroll på utstyret, og likevel ha tilstrekkelig for å gjøre en god jobb. Når du da påstår dette har med ambisjoner og jeg heller burde la være å fotografere nærmest, så undres jeg litt over om du ikke er litt vel høytidlig av deg. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg sikter hovedsakelig til at du sa du skulle ta noen portretter av en vennine, men gadd ikke ta med paraply. Den kunne du heller leke deg med hjemme?! Hvis du allerde har med deg D300 + 70-200mm(!) hva er vel en paraply, blits og stativ å dra med seg? Enkelt utstyr som i de fleste tilfeller vil gi deg langt bedre portretter. Kvalitet vs. kvantitet. Simple choice... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg sikter hovedsakelig til at du sa du skulle ta noen portretter av en vennine, men gadd ikke ta med paraply. Den kunne du heller leke deg med hjemme?! Hvis du allerde har med deg D300 + 70-200mm(!) hva er vel en paraply, blits og stativ å dra med seg? Enkelt utstyr som i de fleste tilfeller vil gi deg langt bedre portretter. Kvalitet vs. kvantitet. Simple choice... Veldig enkelt; jeg har en armani bag som fint takler D300 + 28-70 og 70-200, mens stativet da må bæres, noe som blir særs vanskelig,tungt og upraktisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå