Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer jo litt ann på om du har planlagt en fotoferie, eller om du skal drasse rundt på utstyret til dine reisekameraters fortvilelse. Endeløse vent vent, jeg traff ikke fokus med det første bildet. Jeg ville også ha droppet telen, slik Marius skriver. Men det er kanskje en location du kjenner, og du vet vil gi mye utbytte å ha med tele.

Uansett hvor mye du drar med ville jeg ha hatt med iallefall et lite fastobjektiv. Siden du har med zoomer i tillegg ville jeg valgt 24mm, ikke 28 - som noen kanskje vil tro at jeg hadde valgt.

For min del synes jeg du planlegger å ta med ganske mye utstyr. Jeg vil bare nevne en ting til, og det er om blitsen. Jeg pleide å dra med meg 550 EX på mine reiser en periode, men da jeg aldri brukte den så har den blitt liggende hjemme i ettertid.

Lenke til kommentar
Det kommer jo litt ann på om du har planlagt en fotoferie, eller om du skal drasse rundt på utstyret til dine reisekameraters fortvilelse. Endeløse vent vent, jeg traff ikke fokus med det første bildet. Jeg ville også ha droppet telen, slik Marius skriver. Men det er kanskje en location du kjenner, og du vet vil gi mye utbytte å ha med tele.

Uansett hvor mye du drar med ville jeg ha hatt med iallefall et lite fastobjektiv. Siden du har med zoomer i tillegg ville jeg valgt 24mm, ikke 28 - som noen kanskje vil tro at jeg hadde valgt.

For min del synes jeg du planlegger å ta med ganske mye utstyr. Jeg vil bare nevne en ting til, og det er om blitsen. Jeg pleide å dra med meg 550 EX på mine reiser en periode, men da jeg aldri brukte den så har den blitt liggende hjemme i ettertid.

Dette er ikke en foto-ferie, men de andre som ikke tar bilder setter pris på noen OK ferie bilder, så litt venting tåler de. Jeg tror også at jeg vil droppe telen; da kan 85mm kanskje være et like greit alternativ, ettersom den er på f/1.8. Og da får jeg plass til 24mm'eren også. Den blir fin å bruke på kvelden. Brukte 35mm en del i fjor og det var på langt nær vidt nok.

Jeg er også av den oppfatning at blitsen blir bare i veien.

Tom

edit: Jeg har en sekk som har plass til dette og Asus EEE laptopen, uten at det blir for tungt. Men for mange valg er bare i veien.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Et lyssterkt normalobjektiv er meget fint på kvelder med middag og annet.

Der får 24mm f/2.8 duge denne gangen. Jeg har 28mm f/2.8 også, men 24mm fungerer like godt på kveldene. Så kan jeg begynne Oktoberfesten den 1. oktober.

</a>

Bare spør Christian86 - det er slik jeg kjører til vanlig :D

edit: Men jeg har ikke Fæjjajji :(

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Da endte jeg opp med å pakke med følgene fotoutstyr for 10 dager med bayer, pølse og hvitvin:

EOS30D, EF-S 10-22mm, Sigma 17-70mm, EF 24mm f/2.8 og EF 85mm f/1.8

Neste torsdag vil for det meste handle om dette:

Noe som ikke borger vel for fredagen ;)

edit: For de som er bekymret for min helse, så foregår resten av turen i noe mer avslappede former.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg foreslo 24mm for 28mm er for meg et perfekt allround-objektiv når jeg pakker lett, men 24mm fungerer bedre som et kompakt objektiv når du har med deg normalzoom i tillegg.

Det ante meg det. Jeg tror foøvrig at jeg kan klare meg like godt med kun 24mm i en uke som med kun 28mm. Flere år med kun Olympus XA som kamera har hjulpet på det :) Samtidig er 24mm'en ikke så mye større enn 28mm'en, så det forblir brukbart kompakt. Ihvertfall ettersom jeg kun har med 30D'en. På 350D så kan nok 28mm passe bedre fordi det blir veldig kompakt.

Tom

Lenke til kommentar
Er det shadow/highlights som er brukt her?

Erru her, Simon Aldra? ;)

Ja. Og jeg kan ikke akkurat si at jeg vet nøyaktig va Ingar gjør med alle bildene sine. :p

Meeen. Kanskje det er det. Kanskje ikke. Han har en portifolio et sted på nettet, send ham en mail og spør, da vel :p

Edit: Uhm, hvorfor spør du meg, forresten?

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...