Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før i tiden reiste jeg uten noe annet enn femtimillimeter på FM uten motor, men på de lengre turene de siste årene har jeg hatt med litt mer. Det er fin terapi i å kun ha en veldig anvendelig brennvidde til rådighet. Da hopper du kjapt over de motivene som er umulige, og bruker mer tid på de som du kan gjøre noe med. Og bildene blir bedre, samtidig som du opplever mer uten å se verden gjennom søkeren. Du ser nemlig mye kjappere utsnitt når du vet 100% hva du har å rutte med.

Lenke til kommentar
PM, hva ville du tatt med i tillegg til 28mm'eren hvis du skulle ut på tur og reise noenlunde lett? 50mm f/2.8 macro eller 85mm f/1.8. Eller begge? Alternativt kjøpt en 50mm f/1.4 ?

Tom

50mm f1/4 usm. Da har du en til cose up portraits også. Eventuelt 35mm f/2? og 85mm f/1.8 USM.

Lenke til kommentar
Før i tiden reiste jeg uten noe annet enn femtimillimeter på FM uten motor, men på de lengre turene de siste årene har jeg hatt med litt mer. Det er fin terapi i å kun ha en veldig anvendelig brennvidde til rådighet. Da hopper du kjapt over de motivene som er umulige, og bruker mer tid på de som du kan gjøre noe med. Og bildene blir bedre, samtidig som du opplever mer uten å se verden gjennom søkeren. Du ser nemlig mye kjappere utsnitt når du vet 100% hva du har å rutte med.

Liker egentlig veldig godt fastoptikk, må bare skaffe meg noe som er videre, 50mm blir ofte litt trangt for alt. Vurderer 28mm til Nikon.

Men først, nytt kamera.

Lenke til kommentar
PM, hva ville du tatt med i tillegg til 28mm'eren hvis du skulle ut på tur og reise noenlunde lett? 50mm f/2.8 macro eller 85mm f/1.8. Eller begge? Alternativt kjøpt en 50mm f/1.4 ?

Tom

50mm f1/4 usm. Da har du en til cose up portraits også. Eventuelt 35mm f/2? og 85mm f/1.8 USM.

35mm f/2 blir for altfor ofte trangt. Men jeg vil tro at 28mm f/2.8 + 50mm f/1.4 + 85mm f/1.8 burde holde for det meste. USM gidder jeg ikke å taste ...

Tom

Lenke til kommentar

Hmm... Ser ganske interresant ut, selv om jeg er en Nikon type, men klarer bare å tenke på hvor mye bedre kvalitet man sansynligvis kunne fått på en 12 eller 15 megapixler istedet for en 24 21 megapixler sensor. Men, vi får se! Vi får se! :)

/Yaricks :)

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar
Hmm... Ser ganske interresant ut, selv om jeg er en Nikon type, men klarer bare å tenke på hvor mye bedre kvalitet man sansynligvis kunne fått på en 12 eller 15 megapixler istedet for en 24 megapixler sensor. Men, vi får se! Vi får se! :)
Rett nok "bare" 21, men jeg klarer heller ikke la være å tenke samme tanke...
Lenke til kommentar
Spørsmålet er om kvaliteten ville blitt så mye bedre at det ville vært mulig å merke forskjell, om den er så minimal, så ville neppe canon tjent NOE på å ha mindre mpx. Tviler på at noen her hadde sett forskjell rent bildekvalitetsmessig..
Du ville tjent på større areal til hver pixel (som du ville fått med 12 eller 15MP), det er det ingen tvil om. Du ville fått et renere signal å jobbe videre med, så kunne de puttet på tilsvarende signalbehandling. Gode signaler har den egenskapen at de tåler mer signalbehandling uten å bli ødelagt, så jeg tror de ville tjent _mye_ bildekvalitetsmessig, da spesielt på de høye ISO-verdiene der signalet er ganske dårlig i utgangspunktet. For å si det enkelt - på en gitt eksponering har du et gitt antall fotoner som skal treffe sensoren og generere intensitetsverdier, summen av intensitet vil være den samme. Med en gitt teknologi, vil færre intensitetspunkter gi høyere intensitet og følgelig bedre signal på hvert, da du kan anta at støygulvet for hvert punkt er den samme. Med andre ord får du bedre SNR på det endelige bildet... Jeg tror markedsavdelingen har litt for stor innflytelse på ingeniørene, men det er bare hva jeg tror...
Lenke til kommentar
Spørsmålet er om kvaliteten ville blitt så mye bedre at det ville vært mulig å merke forskjell, om den er så minimal, så ville neppe canon tjent NOE på å ha mindre mpx. Tviler på at noen her hadde sett forskjell rent bildekvalitetsmessig..

Det er igrunn et interessant poeng. Jeg mener at når det gjelder støy, så bør forbedringene være spåass store at de tilsvarer en EV. Dvs. Hvis du kunne brukt ISO 3200 med 12MP og fått samme støy som ISO 1600 med21MP - da hadde jeg valgt 12MP. 1/3EV blir for lite til at jeg gidder å bry meg.

Tom

Lenke til kommentar
Går det an å ha flere installasjoner på én lisens av Lightroom?

Husker ikke hva Adobe sier om saken, men jeg mener å huske at de har sagt noe om at du kan installere den på flere maskiner, men kun bruke en kopi ad gangen. F.eks. på en laptop og en stasjonær. Det er ingenting som hinder deg i gjøre det ihvertfall.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...