Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Selv synes jeg din forklaring høres feil ut.

 

Kan forsvare meg selv med at dette er noe vi har vært gjennom flere ganger i norsktimen, og samme definisjon som jeg har kommet med er hva vi har lært.

 

EDIT: Vurderte å ta et sarkasmeeksempel mot deg også Marius! :tease:

Endret av IceFox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er du idiot, Olsen.

 

Edit: Det der var sarkasme, btw. Ikke ironisk ment. ;)

 

Edit 2: Denne posten blir sikkert sletta av moderatorer etter hvert, men om du rekker å lese det før den tid: Jeg mener det ikke vondt, så det er nok ikke så sarkastisk som jeg skulle ha det til uansett.. :p

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Irony

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sarcasm

Sarcasm is stating the opposite of an intended meaning especially in order to sneeringly, slyly, jest or mock a person, situation or thing. It is strongly associated with irony, with some definitions classifying it as a type of verbal irony intended to insult or wound. Sarcasm can also be used in a humorous or jesting way depending on the intent of the person speaking
Lenke til kommentar
My point excately.

 

 

Var det ikke mitt òg??

 

Det var meg som var imot, dere bare driter på hverandre mens jeg er den som er uenig... hehe :)

 

Jeg er med på Sarkasme forklaringen men Ironi har jeg aldri tenkt på som noe man gjør men heller en situasjon. Ikke noe som noen hovedperson (person i midten av historien) som har direkte kontroll over.

 

Fototrelatert? :p

 

Natta folkens :D

 

 

EDIT: Leif was THERE!!

Vi må da klarere hvordan vi kan ta bilder av situasjoner... :D Ironiske situasjoner f.eks...

Lenke til kommentar
Bruker du nå engelsk wiki bare fordi du vet at sarkasme betyr to forskjellige ting på norsk og engelsk, eller fordi du ikke tenkte på å søke på norsk wiki? :p

 

Wiki Norge - Sarkasme

 

Har erfaring av at engelsk fakta ofte er mer nøyaktig og gjennomtenkt enn norsk.

 

Vi må da klarere hvordan vi kan ta bilder av situasjoner... :D Ironiske situasjoner f.eks...

 

Jeg tror fiskebildet mitt er en ironisk situasjon, men er ikke sikker, er ikek så god på ironiske situasjoner.

Lenke til kommentar

Men sarcasm på engelsk har en litt annen betydning enn sarkasme på norsk.

 

sarkas'|me m1 (fra gr, av sarkazein 'rive i stykker kjøtt; skjære tenner', av sarx 'kjøtt') spydighet, spottende bemerkning; bitende hån stemmen var full av s-

 

ironi' -en (fra gr eironeia 'forstillelse') det å si det motsatte av det en mener på en slik måte at ens virkelige mening skinner igjennom forfatterens spesialvåpen er sylkvass logikk og finslipt i- / skjebnens i- uventet tilfelle som synes å finne sted for å spille en et puss

 

Kilde: Norsk Språkråd og UiO

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar
Sitatene fra ordboka belyser i hvert fall forskjellene på de norske betydningene av ordene, uansett om de har samme betydning som engelsk eller ikke. ;)

En ordbok er da også skrevet av mennesker... forsjellen er at jeg kan per dette sekund skrive om både engelsk og norske wikipedia, noen må bare si jeg lyver eller har feil for at det skal "fikses" men er dere en vennegruppe på 10, 30, 100 eller whatever KAN opprettholde en "Wikiality" som fremdeles ikke er korrekt...

 

Ref. Stephan Colbert som sa på tv at det er over populasjon av aferikanske elefanter, og fikk hele flokken som ser på han til å opprettholde denne wikiality intill Wikipedia låste ned artikkelen uten noe informasjon oppe fordi dem ikke var sikker på hva som bare var tull og hva som var seriøst...

 

Offtopic:

wow jeg skriver mye nå, betyr vell at jeg bør legge meg og håpe på mer enn 2 timer søvn denne natten 0 o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...