Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En 22" med 1920x1200 oppløsning, vil det gi mindre bilder enn med 22" med oppløsning på 1680x1050? Bør jo egentlig ikke det, emn jeg er veldig blank på slikt :)
Hva mener du med "mindre bilder"? Hvis du viser et bilde i fullscreen, blir det like stort uansett. Hvis du viser et bilde i 100% vil det bli litt mindre ja, dvs. du ser mer av bildet...

Et bilde som er mindre enn skjermoppløsningen, vil da også bli mindre, men vil oppleves som skarpere enn samme bilde nedskalert på den andre skjermen (til samme "fysiske" mål på skjermen).

Jeg er litt treg... Om jeg legger ut et bilde i BK'n som har 800px i lengden, som med gitt ppi tilsvarer 10cm på min 1680x1050-skjerm, vil den være 100cm lag på din og?

(Lett innføring i skjermer og oppløsning generelt tas med takk)

Kort: Er dette bildet like stort til deg som hos meg i cm på skjermen?

Endelig et skikkelig bilde i biografien i porteføljen. Tatt i studio tidligere i dag. :)

Den macroen er sikker knalle god optisk, men fy faen så stygg den er!

Vurderer å kjøpe noe mer heavy enn det jeg har nå når jeg får satset mer på foto, men nå trenger jeg ikke noe bedre.
En god skjerm har ikke bare med foto å gjøre, men generell "komfort" når du sitter ved PCen. Uansett er ikke Lenovoen særlig dyr til skjerm og være (ca 3500) - det er bare at skjermer har blitt så rasende billig...

Hmm, får sjå da, får plage deg med ein PM når den tid kommer ;)

Lenke til kommentar
Jeg er litt treg... Om jeg legger ut et bilde i BK'n som har 800px i lengden, som med gitt ppi tilsvarer 10cm på min 1680x1050-skjerm, vil den være 100cm lag på din og?
Nei, det vil ikke være like stort. Nå var riktignok det bildet 961x659 pixler, men det målte ca 25.35x17.35cm (14" skjerm med 1400x1050-oppløsning). En 15" skjerm med samme oppløsning vil vise bildet større...

Hmm, får sjå da, får plage deg med ein PM når den tid kommer ;)
Du får gjøre det :-)
Lenke til kommentar
Nei, det vil ikke være like stort. Nå var riktignok det bildet 961x659 pixler, men det målte ca 25.35x17.35cm (14" skjerm med 1400x1050-oppløsning). En 15" skjerm med samme oppløsning vil vise bildet større...

Akkurat, vil ikke dette endre inntrykket hos hver enkelt da?!

Lenke til kommentar
Selvfølgelig, men tross alt har fargegjengivelse mer å si. Man kan "dessverre" ikke gjøre noe med at folk vil ha forskjellig oppløsning på skjermen. Jeg vil ha flest mulig pixler på minst mulig areal. Derfor kommer antakelig Lenovo L220x bli min neste eksterne skjerm, og antakelig en W500 med 1920x1200 oppløsning på 15" den neste maskinen (vurderer også W700, men synes den er litt tung).
Lenke til kommentar
Sannsynligvis.. Rimelig ugunstig i fotokonkurranser etc..
Vil gjette på at de fleste som vurderer fotokonkurranser (i hvert fall juryer) også vurderer bildene på print, men det er klart at på konkurranser som innebærer avstemning fra vanlige dødelige, vil de enkelte skjermene folk sitter med kunne påvirke bildet og dermed også resultatet...
Lenke til kommentar
Jeg har laptop. Skal kjøre dualscreen med laptopskjermen + ekstern skjerm.

Da er det greit med en kraftg laptop. Jeg gjør det nå men min bærbare takler akkurat PS og lr så workflow med to skjermer går ikke super raskt.

Hva er spesifikasjonene på maskinen din?

Fujitsu Siemens Computers

Prossesor AMD TUrion(TM 6 X2 mobile technoloy tl-50 1.60 GHz

1024 MB ram

32 biters operativ system

Windows vista home premium

100GB hardisk

Lenke til kommentar
Selvfølgelig, men tross alt har fargegjengivelse mer å si. Man kan "dessverre" ikke gjøre noe med at folk vil ha forskjellig oppløsning på skjermen. Jeg vil ha flest mulig pixler på minst mulig areal. Derfor kommer antakelig Lenovo L220x bli min neste eksterne skjerm, og antakelig en W500 med 1920x1200 oppløsning på 15" den neste maskinen (vurderer også W700, men synes den er litt tung).

Kommer du å klager på små bilder får du et kjølig spark i røven!

Lenke til kommentar

1920x1200 på 15". Da trenger du lupe!

Tom

Lenke til kommentar
1920x1200 på 15". Da trenger du lupe!
Neida, har alminnelig godt syn ;-)

Saken er at det er null problem å skalere opp fonter etc (ikke at jeg har noen planer om det), men å skape ekstra skarphet på basis av for lav oppløsning er umulig... Pussignok har jeg aldri hørt noen som har _brukt_ slike maskiner som klager, og som sagt har jeg 1400x1050 på 14" i dag - 1600x1200 på 15" hadde jeg før - og skulle veldig veldig gjerne hatt det fremdeles. Som sagt - mest mulig pixler på minst mulig areal er min filosofi ;-)

Deaktivert avatarer? Mye mer tungvindt å gjenkjenne brukere da.
Har aldri hatt det problemet... Men det betyr at noen andre moderatorer får reagere på animerte avatarer :-)

Han klager sikkert ikke på uskarphet da :p
Enten det - eller så klager jeg fordi jeg ser alt som er uskarpt ;-)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...