Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

3 punkts AF kan jeg også leve med. Bruker stort sett midtre fokuspunkt uansett. Mangel på innebygd fokus-motor kan være "both a curse and a blessing" som de sier over dammen. Du kan bruke mange manuelle objektiver som ikke går på f.eks. D80; men det er håpløst å fokusere manuelt med en såpass liten og mørk søker. Noe som også Canon 300D/350D og 400D sliter med.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D40 bildekvalitet bra nok?

 

Jeje, hvordan blir det med makrobilder på ISO 1600 som jeg på D300 kunne overleve på?

 

Trukke det...

 

Og til og med på ISO 200 ville jeg holdt meg langt unna croping...

Det finnes andre ting i livet enn macro. Og så lenge jeg ikke har behov for å skrive ut i A3, så hadde jeg ikke vært bekymret for hverken ISO 800 eller cropping.

 

Det er noe å jobbe med verktøyene sine, istedet forå motarbeide de ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Forbanna HTML og CSS og DRITT!!

Ellers, så har du det bra ?

 

Tom

Nei det ser du vell. La oss alle være pissed på kode-språk... Forbanna Javascript.. grrrr... XML din jævel...

 

Neste uke: La oss alle være sure på oppdiktede språk... Forbanna Klingon!! åååååå jeg hater Elviiiiiiiiiish...

 

 

Nei, jeg kjeder meg litt ja...

Lenke til kommentar

Skal vi først være forbanna på noe, så sleng noe dritt om ekte java* ihvertfall.

 

Prøver man å gjøre noe i HTML og CSS uten å skjønne hvordan ting henger sammen, eller uten å planlegge skikkelig - det kan få den mest sindige til å finne frem et par gønnere og gå bananas.

 

Tom

 

* Nei, vi snakker ikke om kaffe

Lenke til kommentar
3 punkts AF kan jeg også leve med. Bruker stort sett midtre fokuspunkt uansett. Mangel på innebygd fokus-motor kan være "both a curse and a blessing" som de sier over dammen. Du kan bruke mange manuelle objektiver som ikke går på f.eks. D80; men det er håpløst å fokusere manuelt med en såpass liten og mørk søker. Noe som også Canon 300D/350D og 400D sliter med.

Jeg hadde jo den tvilsomme gleden av å håndtere RandiAs 3-400-og-noeD, og det var forsåvidt et hyggelig møte. Søkeren var riktignok den uten sammenligning jævligste jeg har vært borti på speilrefleks, men rent bruksmessig kunne det jo vært værre. Ellers er det min påstand at MultiCAM-3500 har gjort alle andre autofokusmoduler totalt arkaiske. 3D tracking gjør det til en fryd å bruke alle 51 punkter.

 

Min teknikk (som åpenbart ikke er "focus and recompose") gjør forøvrig at jeg er totalt avhengig av flere fokuspunkter, så jeg brukte alle 5 på D70'n, og ville blitt klart begrenset med en D40. Så klønete som det var å bytte punkt på 30D'n, så kan jeg jo skjønne at kanonfotografene holder seg til senterpunktet... :roll:

 

Edit: Vi er i det minste enige om at de som snakker om å "kode" i HTML og lignende, bør henges ut til å tørke etter ballene, Tom... ;)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg hadde jo den tvilsomme gleden av å håndtere RandiAs 3-400-og-noeD, og det var forsåvidt et hyggelig møte. Søkeren var riktignok den uten sammenligning jævligste jeg har vært borti på speilrefleks, men rent bruksmessig kunne det jo vært værre. Ellers er det min påstand at MultiCAM-3500 har gjort alle andre autofokusmoduler totalt arkaiske. 3D tracking gjør det til en fryd å bruke alle 51 punkter.

 

Min teknikk (som åpenbart ikke er "focus and recompose") gjør forøvrig at jeg er totalt avhengig av flere fokuspunkter, så jeg brukte alle 5 på D70'n, og ville blitt klart begrenset med en D40. Så klønete som det var å bytte punkt på 30D'n, så kan jeg jo skjønne at kanonfotografene holder seg til senterpunktet... :roll:

Søkeren på 350D er like ille, uten okular forstørreren som jeg har. 450D skal være noe bedre.

 

Jeg kan være enig at, skal det først være flere fokuspunkt, så må det være veldig mange. Har 45 på EOS 3, med øyestyring. Tror jeg må slå på det (Note to self: husk å kalibrere).

 

Tom

Lenke til kommentar
Ja, i forhold til javascript.
Kunne kanskje droppet spørsmålstegnet. Finnes _ekte_ java (bortsett fra kaffen)? Synes heller ikke java er rare greiene til programmeringsspråk, selv om min erfaring er begrenset til et halvt års kurs for fem år siden... Personlig har jeg _aldri_ brukt det siden, hadde jeg hatt C++ i begynnerkurset ville jeg kanskje tatt meg bryet med å fortsette å programmere. Så nå er det bare egentlig Matlab det går i :-) Kanskje like greit...
Lenke til kommentar
Ja, i forhold til javascript.
Kunne kanskje droppet spørsmålstegnet. Finnes _ekte_ java (bortsett fra kaffen)? Synes heller ikke java er rare greiene til programmeringsspråk, selv om min erfaring er begrenset til et halvt års kurs for fem år siden... Personlig har jeg _aldri_ brukt det siden, hadde jeg hatt C++ i begynnerkurset ville jeg kanskje tatt meg bryet med å fortsette å programmere. Så nå er det bare egentlig Matlab det går i :-) Kanskje like greit...

Det var programmerings-språket java jeg tenkte på.

 

Det er flere problemer med selve språket; Det at alt må være objekter er ikke det verste. C# kunne vært et brukbart alternativ, men også der er alt objekter, noe som ikke alltid er fornuftig. Ettersom min matte begrenser seg til plus, minus, gange og dele, så har jeg aldri vært borte i matlab. Da pusler jeg heller med litt Python.

 

Synes heller ikke java er rare greiene til programmeringsspråk

Ouch! Du burde kanskje skaffe deg hemmelig nummer, for sånne utsagn kan jo skaffe deg uvenner i de fleste byer i landet... :ph34r:

Da bør nok jeg også gjøre det ...

 

T.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Da bør nok jeg også gjøre det ...

Jøss... Det hadde jeg ikke trodd om deg. Er du en Python-disippel? Har ingen kjennskap til språket, men det er jo en del som syns det er feiende flotte saker, har jeg skjønt.

Delvis. Det er noen svakheter i Python også. Men for små til mellomstore prosjekter, så tror jeg det er få ting som er mer effektivt å utvikle i. Men som alle interpreterene språk, så er det ikke det raskeste i verden.

 

Min egentlige utdannelse er radar-tekniker i marinen/kystartilleriet; men jeg har vært interessert i programmering (og programmerings-språk) siden 1979-80 ... Så jeg har vært innom de fleste ...

 

Det er to ting jeg prioriterer høyest når det gjelder programmerings-språk; det skal være raskt og effektivt å utvikle i det, og det skal være lett å vedlikeholde. Det nok derfor jeg foretrekker python fremfor perl og pascal (med Borlands utvidelser) fremfor C. De gangene man trenger høy ytelse i ekskevering, så er det primært algoritmene som man bør se på. Og eventuellt skrive som eksterne biblioteks-rutiner...

 

T.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...