Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Da har jeg sett lyset - bokstavelig talt. Fra før av med grafikk vet jeg at jo mer info det er i et bilde, jo større muligheter har man senere. Så, jeg har i alle fall brukt RAW+JPEG og Adobe RGB en stund nå, men det var først nå i kveld jeg virkelig så lyset. :)

 

Selv om jeg "bare" har 12-bits RAW, kan jeg lett lage HDR-bilder ut av ett RAW-bilde, ser jeg. Dersom jeg tok ned eksponeringen kraftig i et bilde som slet med overeksponering, kom det jaggu meg frem både blå himmel og detaljerte skyer!

 

Du tror det ikke før du ser det. :p:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er bare at et bilde som er utbrent ikke kan bli reddet, men i et bilde hvor ingenting er utbrent, eller gjenngrodd, så kan man lage fake-HDR, ja...

 

Pokker så liten aktivitet det er her om dagene!

 

Utfrodring: Overbevis meg om hvor viktig det er å ta landskapsbilder/makrobilder/what ever, med RAW 14bit, og ikke RAW 12bit.

 

Gjerne bildeeksempler...

Lenke til kommentar
Problemet er bare at et bilde som er utbrent ikke kan bli reddet, men i et bilde hvor ingenting er utbrent, eller gjenngrodd, så kan man lage fake-HDR, ja...

Der har Canon og Nikon 3 forskjellige filosofier. Med Canon og RAW så tåler man overeksponering godt, mens Nikion tåler undereksponering godt. Det betyr at med RAW, så kan du bomme litt på eksponeringen og redde deg i etterid. Det gjør du ikke med JPEG.

 

Pokker så liten aktivitet det er her om dagene!

Sant nok.

 

Utfrodring: Overbevis meg om hvor viktig det er å ta landskapsbilder/makrobilder/what ever, med RAW 14bit, og ikke RAW 12bit.

 

Gjerne bildeeksempler...

Har ikke 14 bits RAW ...

Lenke til kommentar
Der har Canon og Nikon 3 forskjellige filosofier. Med Canon og RAW så tåler man overeksponering godt, mens Nikion tåler undereksponering godt. Det betyr at med RAW, så kan du bomme litt på eksponeringen og redde deg i etterid. Det gjør du ikke med JPEG.
Så RAW er da egentlig ikke en standard men variere ganske mye ifra kamera til kamera? :)
Lenke til kommentar
Så RAW er da egentlig ikke en standard men variere ganske mye ifra kamera til kamera? :)

RAW er mer eller mindre den informasjonen om bildebrikken fanger opp. I og med at man har 12 (eller 14) bits med informasjon per piksel, så må man ta et valg på hva man gjør, når man konverter til JPEG (8 bit) Forkaster man bits, eller skalerer man ned? Og forkaster man bits, skal man da ta de i lyseste områdene eller i de mørkeste?

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg frykter at Dynaxen er dråpen som har fått utstyrsbegeret til å renne over. Min mandagsforvirrede hjerne trodde et øyeblikk at jeg måtte pakke for Akam-treff, og ta med utstyret på jobb, og det fikk meg til å tenke; jeg tror jeg kommer til å se litt småspesiell ut på 37-bussen i morgenrushet med kamerabag, D200, D300 og Dynax rundt halsen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...