Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les denne, men ta det han sier med en klype salt, mtp. at han misliker RAW.

 

Enkelt sagt, kan du dra mer i spakene ved bruk av RAW. Bildefilen inneholder mer informasjon og er ukomprimert, slik at man har et bedre utgangspunkt for etterbehandling. Ulempen er at filen blir større og kravet til etterbehandling blir også større, ettersom filene rett ut fra kamereaet blir blassere enn en JPG, som er litt etterbehandlet i kameraet.

Lenke til kommentar
Det eg meinte var:

 

Bildekvaliteten på kamera... Er det bedre med JPG eller RAW? Og kva er forskjellen?

RAW vil alltid være best, da all informasjonen, som brikken fanget opp, er tilgjengelig. Om du klarer å utnytte det er jo en annen sak. JPEG har den fordelen at hvis du har fått stilt inn kamera OK, er at bildene er klar til bruk; utskrift osv.

 

Tom

Lenke til kommentar
Noen som ser noe nytt i signaturen min eller?

 

 

:D :D :D :D :D :D :D :D

 

Hehe, nice, begynner å nærme seg min nå ;)

 

Var det ikke en diskusjon som omtalte Sandisk Extreme Ducati vs. Extreme IV? Skjønner ikke hvorfor Ducatien er 5 MB/S raskere, men likevel billigere...

 

Jeg gikk i hvertfall for Ducati 4GB.

 

Skulle gått for Ducati selv, men JP Trondheim har aldri noen :realmad:

 

 

Hva er dynamisk omfang?

 

Jo høyere dynamisk omfang, jo mindre utbrenthet blir det i et bilde av lanskap eksponert etter bakken ;)

 

Jeg redigerer raw fila i LR. Eksporterer som jpg og redigerer videre i PS.

 

Huff...

Lenke til kommentar
Jeg redigerer raw fila i LR. Eksporterer som jpg og redigerer videre i PS.

 

Hvor tar du ikke bare og "Edit in Adobe Photoshop xx(x)"?

 

Francis

Får jeg ikke lagret som JPG. Noe jeg synes er greit når jeg skal laste opp. Nå foretar jeg det meste av redigering i LR da.

Lenke til kommentar
Har det egentlig noe å si hvor lenge man lader batteriet ved førstegangslading? Skal ikke det egentlig være ett fett med litiumbatterier? En smule keen på å få kameraet i gang.

Du lader det så lenge du gidder. Men det er gjerne nok strøm på batteriet til at du kan leke deg en halvtimes tid når det kommer fra fabrikken.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...