Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forresten, er FF egentlig nødvendig?

Et meget godt spørsmål.

 

Bortsett fra bildekvalitet og fullformatsbrikke, hva skiller egentlig en 5D (mk. II) fra en 30D/40D?

5D Mk II vil nok ligne 50D mer enn 30D/40D.

 

For meg, så er det to grunner til å gå for FF. 1) Man skyter med både 135 film og digitalt; og ønsker å få sammme perspektiv når man bruker objektivene på begge husene. 2) Man trenger høy oppløsning fordi man tar en type bilder (landskap og reklame foto er vel typisk for det).

 

I mitt tilfelle vil 1) være det primære argumentet for å gå over.

 

Tom

Lenke til kommentar
Forresten, er FF egentlig nødvendig?

Et meget godt spørsmål.

 

Bortsett fra bildekvalitet og fullformatsbrikke, hva skiller egentlig en 5D (mk. II) fra en 30D/40D?

5D Mk II vil nok ligne 50D mer enn 30D/40D.

 

For meg, så er det to grunner til å gå for FF. 1) Man skyter med både 135 film og digitalt; og ønsker å få sammme perspektiv når man bruker objektivene på begge husene. 2) Man trenger høy oppløsning fordi man tar en type bilder (landskap og reklame foto er vel typisk for det).

 

I mitt tilfelle vil 1) være det primære argumentet for å gå over.

 

Tom

 

Er dette et argument for deg fordi du er vant med brennvidder på 135mm film?

Samme perspektiv på begge husene - har du et FF-hus? Eller analogt?

Da trenger du ikke FF mao. Neida. :p

 

Kan forenklet si at histogrammet blir "lengre". Blir større differanse mellom høylys og skygger, slik at man har et større spekter av mellomtoner. Mer presis lysgengivelse kan man si. Forenkelt, that is.

Takk :)

Lenke til kommentar
Så jeg bør lagre redigerte bilder i .tiff? Jeg lagrer alltid i .psd..

 

Hva er forskjellen(e)?

Ingenting du bør bry deg om i hvertfall. Jeg jobber så langt jeg klarer i LR og presser RAW-fila til det ytterste. Om nødvendig eksporterer jeg som TIFF i 16 bit, for videre redigering i PS. Brukte PSD før, men bytta av en eller annen grunn...

Lenke til kommentar
Er dette et argument for deg fordi du er vant med brennvidder på 135mm film?

Samme perspektiv på begge husene - har du et FF-hus? Eller analogt?

Ja, jeg kjøpte min første speilrefleks i 1982 (eller var det 81?), så jeg har blitt vant til det. Jeg har fortsatt har et analogt hus, en EOS 3 (og Dynax 3L da ;) ). Så du kan si at det blir det enklere.

 

Tom

 

Brukte PSD før, men bytta av en eller annen grunn...

Beste argumentet for PSD er at du kan lagre filen med alle lagene inntakte. Så derfor lagrer jeg i PSD.

 

Tom

Lenke til kommentar
Brukte PSD før, men bytta av en eller annen grunn...

Fordelen med PSD filene, er at da kan lagre du med alle lagene (layers) inntakte.

 

Tom

Pokkers nettverk. Fikk SQL feil, men posten ble lagret - diskusjon.no må få fikser serverene sine - grrrr!

 

Lagre lag i TIFF ?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jepp.. Jeg lagrer alle filene som tiff, og lagene er intakte. Filstørrelsen blir umenneskelig, men det får man tåle. Hva er egentlig fordelen med tiff foran PSD? Jeg har bare alltid gjort det, helt uten å tenke gjennom hvorfor..

PSD har vel den ene fordelen med at historien lagres, noe som ikke skjer når man lagrer som tiff..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...