ZoDz Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Husk at den nye 5d kan filme i full hd da. Jeg sparer iværtfall til den synes da det er værdt det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Forresten, er FF egentlig nødvendig? Et meget godt spørsmål. Bortsett fra bildekvalitet og fullformatsbrikke, hva skiller egentlig en 5D (mk. II) fra en 30D/40D? 5D Mk II vil nok ligne 50D mer enn 30D/40D. For meg, så er det to grunner til å gå for FF. 1) Man skyter med både 135 film og digitalt; og ønsker å få sammme perspektiv når man bruker objektivene på begge husene. 2) Man trenger høy oppløsning fordi man tar en type bilder (landskap og reklame foto er vel typisk for det). I mitt tilfelle vil 1) være det primære argumentet for å gå over. Tom Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Da trenger du ikke FF mao. Neida. Kan forenklet si at histogrammet blir "lengre". Blir større differanse mellom høylys og skygger, slik at man har et større spekter av mellomtoner. Mer presis lysgengivelse kan man si. Forenkelt, that is. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Forresten, er FF egentlig nødvendig? Et meget godt spørsmål. Bortsett fra bildekvalitet og fullformatsbrikke, hva skiller egentlig en 5D (mk. II) fra en 30D/40D? 5D Mk II vil nok ligne 50D mer enn 30D/40D. For meg, så er det to grunner til å gå for FF. 1) Man skyter med både 135 film og digitalt; og ønsker å få sammme perspektiv når man bruker objektivene på begge husene. 2) Man trenger høy oppløsning fordi man tar en type bilder (landskap og reklame foto er vel typisk for det). I mitt tilfelle vil 1) være det primære argumentet for å gå over. Tom Er dette et argument for deg fordi du er vant med brennvidder på 135mm film? Samme perspektiv på begge husene - har du et FF-hus? Eller analogt? Da trenger du ikke FF mao. Neida. Kan forenklet si at histogrammet blir "lengre". Blir større differanse mellom høylys og skygger, slik at man har et større spekter av mellomtoner. Mer presis lysgengivelse kan man si. Forenkelt, that is. Takk Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Kva bildeformat har den beste kvaliteten? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 For meg ville det bare vært knot å gå over til FF. Da hadde jeg begynt å dele brennvidder på 1,5, jeg, ettersom jeg er oppvokst i DX-verdene, og ikke har særlig forhold til brennvidder på FF. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 For meg ville det bare vært knot å gå over til FF. Da hadde jeg begynt å dele brennvidder på 1,5, jeg, ettersom jeg er oppvokst i DX-verdene, og ikke har særlig forhold til brennvidder på FF. Meg også. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Kva bildeformat har den beste kvaliteten? TIFF... Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Så jeg bør lagre redigerte bilder i .tiff? Jeg lagrer alltid i .psd.. Hva er forskjellen(e)? Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) lol,thomas. Endret 31. august 2008 av ZoDz Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Hihihi. Egentlig kun et køddesvar. Men hva mente han med bildeformat? FF, sideforhold eller filformat? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Så jeg bør lagre redigerte bilder i .tiff? Jeg lagrer alltid i .psd.. Hva er forskjellen(e)? Ingenting du bør bry deg om i hvertfall. Jeg jobber så langt jeg klarer i LR og presser RAW-fila til det ytterste. Om nødvendig eksporterer jeg som TIFF i 16 bit, for videre redigering i PS. Brukte PSD før, men bytta av en eller annen grunn... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Er dette et argument for deg fordi du er vant med brennvidder på 135mm film?Samme perspektiv på begge husene - har du et FF-hus? Eller analogt? Ja, jeg kjøpte min første speilrefleks i 1982 (eller var det 81?), så jeg har blitt vant til det. Jeg har fortsatt har et analogt hus, en EOS 3 (og Dynax 3L da ). Så du kan si at det blir det enklere. Tom Brukte PSD før, men bytta av en eller annen grunn... Beste argumentet for PSD er at du kan lagre filen med alle lagene inntakte. Så derfor lagrer jeg i PSD. Tom Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Det kan du med TIFF også gitt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Brukte PSD før, men bytta av en eller annen grunn... Fordelen med PSD filene, er at da kan lagre du med alle lagene (layers) inntakte. Tom Pokkers nettverk. Fikk SQL feil, men posten ble lagret - diskusjon.no må få fikser serverene sine - grrrr! Lagre lag i TIFF ? Endret 31. august 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Jeg redigerer raw fila i LR. Eksporterer som jpg og redigerer videre i PS. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Må dette stilles inn, Tom? Så vidt jeg vet, blir de ikke lagret hos meg.. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Det går vettu. Fant det første ut for litt siden jeg også. Kan velge det når du lagrer filen. Jeg redigerer raw fila i LR. Eksporterer som jpg og redigerer videre i PS. Fyfy... Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Jepp.. Jeg lagrer alle filene som tiff, og lagene er intakte. Filstørrelsen blir umenneskelig, men det får man tåle. Hva er egentlig fordelen med tiff foran PSD? Jeg har bare alltid gjort det, helt uten å tenke gjennom hvorfor.. PSD har vel den ene fordelen med at historien lagres, noe som ikke skjer når man lagrer som tiff.. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Må man velge at layers skal lagres spesifikt i .psd også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå