Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

800ISO vil nok være minimum i de fleste tilfeller, for å få raske lukkertider. 1/560s som jeg sa er det minste lukkertiden du kan ha, men da må værforholdene være gode. Ellers som Ratleto nevner, så er det ligge på 1/1000s bra i henhold til å fryse bildene, noe som er alfa omega i sportsfotografering. Men, du bør helst ha et lyssterkt objektiv, siden du trenger raske lukkertider, og minst mulig ISO.

Lenke til kommentar
På fotballfotografering så setter jeg Canonen min på "Tv", altså jeg bestemmer lukkertida, så ordner kameraet blenderåpning. ISOen må jeg justere etter hvor lyst det er ute. Når det er som aller mørkest, så må jeg til topps på ISOen, desverre, og også ha langsommere lukkertid.

 

Jeg kjører så lenge jeg kan på lukkertid på 1/1000. Langt ifra alltid ballen blir helt fryst da, men spillerne blir alltid det. Jeg kjørte på 1/800 lenge, men fikk litt uskarpheter innimellom.

 

Skjønner ikke hvorfor man skal ha så lange lukkertider. Når jeg skyter fotball pleier jeg å ha 1/500 i lukker, og har skjelden eller aldri problemer, det er hvis jeg bruker en 400 2.8. Har jeg 500mm f/4 pleier jeg å ligge på 1/640 eller 1/800.

 

Bolivar:

Hvis du skal ta vintersport får du som regel ganske gode lysforhold. Snøen reflekterer mye lys. Skal du ta bilder av ski tipper jeg lukker 1/800 og oppover vil være nok, men 1/640 og 1/500 vil sikkert også gå. Finn en passende lukker og still ISO og blender deretter. Folk her liker å si at man bør skyte på så høyt blendertall som mulig for å få bedre dybdeskarphet, og at objektivene ikke er skarpe på laveste blendertall. Jeg skyter nærmest konsekvent på 1.2, 1.4, 1.8, 2.8, eller f/4 med mindre jeg bruker blits, trenger å få noe i bakgrunnen skarpt, eller det er ekstremt mye lys ute.

Lenke til kommentar

Da var endelig bag i hus. :w00t:

 

En Lowepro Rezo 180 AW. Godt med plass i den, og mange smarte løsninger. Ble litt overrasket over at regntrekket ikke dekket baksiden og litt av sidene, men det trengs vel ikke regner jeg med.

 

Kjøpte også 3x Superia 200 ISO 24 bilders fargefilm (glemte at jeg skulle se etter svarthvitt) fra Fujifilm.

 

Skal bli med min bror opp til Østre Æra flyplass nå i dag, så satser på å få noen fete bilder der i dag og i morgen.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg sette en max lukker tid på A instillingene på mitt D300, slikt at det ikke går under 1/25, noe det ikke bør om jeg jobber håndholdt.

 

Edit: SOLVED!

 

EDIT igjen: Hvordan slår man av Kalibrerings lyset? Tror det brukes til fokus, men jeg vill heller bruke lyset som er tilstede til å gjøre dette.

 

EDIT 3.0 : SOLVED!

Endret av jimdidr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...