Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jepp, Sonys slides var ganske fine. DPreviews anmeldelse av Sigma DP1 inneholdt faktisk også litt interessante ting (om bayersensorer).

 

Wiki CMOS, CCD og Bayermatrise for å begynne å forstå hvordan ting henger sammen, men dypere inn i signalbehandlingen tror jeg ikke det er så moro å gå - signalbehandling er et av de vondeste og vanskeligaste kursene i informatikkutdannelsen, såvidt jeg kan huske. Dog er det jo et par smartinger her på forumet som vet mer enn de fleste om sånt, men jeg tenker at du neppe trenger å gå særlig dypere enn å forstå hvordan en bildesensor fungerer?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg vært på Japan Photo og skaffet meg Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) for Canon. Trøste og bære for et navn. :!:

 

Men ble litt skuffa over at jeg måtte betale 300,- mer (3499,-) enn webshop-prisen (3199,-). I tillegg skulle jeg hatt objektivet nå på lørdag som var (Photo Walk), men det ble bestilt eller sendt feil, sånn det var for Nikon som kom i forrige uke. Fikk ikke noen nedsatt pris pga det heller... Hadde jeg bestilt fra webshop, hadde jeg fått det til riktig tid, og betalt ca. 3300,-. Neida, 200,- er ikke så mye penger, men legger man til 200,- her og 200,- der, blir det fort noen kroner.

 

Førsteinntrykk:

Kjappe små, fokus-skifter høres ut som en hissing liten bikkje. Hehe. Og etter å ha kikket litt på test-bilder, så ser jeg helt klart stor forbedring i forhold til kit-objektivet til 350D. Fin bokeh.

 

Edit: Også den evige diskusjonen da... UV-filter eller ikke... Jeg lot være å kjøpe, men kanskje bare foreløpig. Pleier å kjøpe sånt på Ebay. Ikke bestemt meg for om jeg bare skal la være eller ikke, og evt være flink med solblenderen.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Hei folkens, laget meg en fotonettside. Skal liksom være proff.

 

http://www.jimdidriksen.com/

(http://www.jimdidriksen.no/ kommer opp i morgen eller dagen etter spørs hvor raskt de går igjennom dokumentene.)

 

Hva syns dere? ser dette proft ut?

 

Jeg er veldig fornøyd med hva jeg har fått til på så kort tid men trenger inspill.

 

 

For meg ser dette dessverre ikkje så veldig proft ut. Det ser rett og slett ut som ei side som er snekra sammen på eit døgn (som den er).

Vil du ha gode tips til forbedring, så kan du f.eks legge inn linken på websidekritikk her på forumet, der det er mykje flinke folk.

 

Proff fotografside

Også ganske proff side

 

Om du tenkte å lage deg ei proff side, så ville eg investert litt lenger tid på det. Det er veldig lett å sjå når ein har tatt seg god tid og virkelig tenkt gjennom korleis ein vil ha ting.

 

Takk for tilbakemeldingen.

 

Jeg tror du har for høye tanker om mine webdesign egenskaper akkurat der :) ikke umulig for meg å lage noe slikt men det er bare for stort og komplekst til at jeg ville kunne oppdatere raskt og at siden lastes ned raskt...

 

Det er ikke umulig at jeg prøver å utvikle siden videre, mer komplisert osv etterhvert. Men jeg tror ikke siden er så "crap" som det ser ut som du hinter til :D

 

http://www.jimdidriksen.no kom opp i dag.

Lenke til kommentar
Huff, forstår så lite... Hvilke hoveddeler har man mellom at lys slipper inn på sensor, til det lagres på minnebrikke?

Grovt sett så er det vel som følger (Super-forenklet):

Lyset kommer inn på hver sensor element og forsterkes opp til et passende sterkt elektrisk signal. CPU'en i kamera leser av disse signalene ved hjelp av d/a konvertere og bygger opp en tabell som i praksis blir RAW-filen. Skyter du i RAW lagres filen direkte. Hvis ikke konverteres den til JPEG.

 

Foran sensoren er det bl.a. aet antialias filter og micro-linser som samler lyset mot selve foto--sensoren.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...