Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hvor stort minnekort trenger jeg til en 350D som skal brukes på fam.bilder + ferier etc? Bør holde en uke eller to på utenlandsferie, ved skudd i JPG høyeste kvalitet. Vurderer 4GB, men tror det blir rimelig overkill. 2GB bør vel holde i massevis?

 

Finnes det en tabell for hvor mange bilder man får plass til pr. GB, ved oppløsning på x ant megapixler?

 

Jeg vil anbefale deg å gå for 4GB. Selv med JPEG så fyller det fort opp. 4GB er ca 1100 bilder. *

 

Mener å huske at det er en tabell i manualen.

 

Tom

 

*edit: Som passe bra med tallene til Djupviken litt nednefor.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor stort minnekort trenger jeg til en 350D som skal brukes på fam.bilder + ferier etc? Bør holde en uke eller to på utenlandsferie, ved skudd i JPG høyeste kvalitet. Vurderer 4GB, men tror det blir rimelig overkill. 2GB bør vel holde i massevis?

 

Finnes det en tabell for hvor mange bilder man får plass til pr. GB, ved oppløsning på x ant megapixler?

På et 1GB minnekort får man vel rundt 250bilder i høyeste JPG-kvalitet.

 

ikke skyt meg om jeg tar feil. gidder ikke sjekke :p

Lenke til kommentar
Dette ble jeg veldig fornøyd med. Endelig et skikkelig konsertbilde! :D

 

2787056127_7e5bf54bc2.jpg?v=0

 

Et annet bildet opp også, som kan sees her. Kommer forhåpentligvis opp noen flere.

Knallbra!

 

Hvor stort minnekort trenger jeg til en 350D som skal brukes på fam.bilder + ferier etc? Bør holde en uke eller to på utenlandsferie, ved skudd i JPG høyeste kvalitet. Vurderer 4GB, men tror det blir rimelig overkill. 2GB bør vel holde i massevis?

 

Finnes det en tabell for hvor mange bilder man får plass til pr. GB, ved oppløsning på x ant megapixler?

På et 1GB minnekort får man vel rundt 250bilder i høyeste JPG-kvalitet.

 

ikke skyt meg om jeg tar feil. gidder ikke sjekke :p

Hvor kan det sjekkes?

Lenke til kommentar
Finnes det en tabell for hvor mange bilder man får plass til pr. GB, ved oppløsning på x ant megapixler?

Veldig røfft regnet kan du regne med at filstørrelsen i beste jpg. kvalitet er en halv megabyte pr. megapiksel. Et kamera på 8 megapiksler bruker da ca. 4 megabyte pr. bilde i beste kvalitet.

 

På et 4GB kort (4096 megabyte) får man derfor ca. 1000 bilder i beste jpg-kvalitet.

 

Men dette varierer etter hvor mye detaljer det er i bildet. Et bilde med mange rene flater bruker mindre plass på minnekortet enn et bilde med mye detaljer. En halv megabyte pr. megapiksel er derfor ca. gjennomsnittelig.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Nice thumbrule, Super8! Takker :)

Da jeg begynte å jobbe i fotobutikk for seks år siden, hang det en tabell som her etterspørres bak kassen. Den gikk helt opp til 3,1 megapiksler som var svimlende høyt på den tiden :!: Der sto imidlertid denne tommelfingerregelen, og egen erfaring viser at den fortsatt stemmer ganske bra.

 

EDIT: Og høyeste minnekort på tabellen var 128MB. Det var jo også uhørt mye.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...