Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
meinte såklart lav iso... 100 eller lingandes...

 

Mykje lys, Ha kamera i same høgde og vinkel som dråpen,

 

Makrofunksjonen med innebygd blits (svak) eller ein på montert blits på toppen?

Skal du ha GODE makrobilder trenger du en softbox eller lignende. Pop-upblitsen eller en ekstern blits gir for hardt lys og mye refleksjoner. Sjekk mitt dråpebildeoppsett. Husk å forhåndsstill fokus manuelt. Derfor jeg har pennen der. Holder den over bollen og prøver å la dråpen treffe den. Så fokuserer jeg på pennen. En trådutløser er også kjekt å ha. :)

 

Og viktigste ingrediens: tolmodighet.

Lenke til kommentar

Eg prøvde eit objektiv i Bergen i ferien, men glømte navnet... Det var eit makroobjektiv, brennvidda huskar eg ikkje, men den hadde lik nærgrense som 18-55mm (25cm) men hadde ei veldig dybde. Eg prøvde den og såg ned i ei reklamematte som var på disken. Alt virka veeeeldig stort, og ein såg alle støvkorna og korna i plastiken...

 

Kva slags objektiv er dette?

 

Har litt vansklig med å forstå enkelte ting, men eg har lært mykje her ;)

Lenke til kommentar
Eg prøvde eit objektiv i Bergen i ferien, men glømte navnet... Det var eit makroobjektiv, brennvidda huskar eg ikkje, men den hadde lik nærgrense som 18-55mm (25cm) men hadde ei veldig dybde. Eg prøvde den og såg ned i ei reklamematte som var på disken. Alt virka veeeeldig stort, og ein såg alle støvkorna og korna i plastiken...

 

Kva slags objektiv er dette?

 

Har litt vansklig med å forstå enkelte ting, men eg har lært mykje her ;)

Høres definitivt som et macro-objektiv. Ulempen er at det er en del å velge mellom - Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Sigma, Sony, Tamron, Tokina. 50mm, 60mm, 70mm, 90mm, 100mm, 105mm, 150mm 180mm. Og jeg har sikkert glemt noen.

 

Jeg vil tippe på et objektiv mellom 90mm og 105mm; da det er der fleste befinner seg.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...